16.07.2025 12:30
Automobil
Posljednjih godina Hrvatska bilježi rast broja električnih vozila na cestama. S jedne strane, sve je izraženija želja poduzetnika za modernizacijom voznog parka, smanjenjem troškova goriva i održavanja, te usklađivanjem sa standardima tehnologije i održivim poslovanjem. S druge strane, visoke cijene novih vozila predstavljaju izazov koji se može ublažiti korištenjem mehanizma odbitka poreza na dodanu vrijednost te te različitih oblika povoljnog financiranja ili sufinanciranja. Upravo zato, razumijevanje financijskog i poreznog položaja električnih vozila može biti ključno za poslovni subjekt koja razmatra modernizaciju voznog parka. Kroz ovaj pregled sažeto analiziramo koje pogodnosti poduzetnici mogu ostvariti s ciljem maksimalne financijske isplativosti električnih vozila u poslovanju.

1. Posebni porez na motorna vozila i električna vozila

Prema članku 5. st. 2. Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, motorna vozila koja se isključivo pokreću na električni pogon nisu predmet oporezivanja posebnim porezom na motorna vozila. To znači da se primjerice, kod kupnje novog električnog vozila ne plaća poseban porez na motorna vozila, čime se nešto smanjuje trošak početne nabave.

2. Porez na dodanu vrijednost i električna vozila

a) Nabava automobila i odbitak pretporeza
Zakon o porezu na dodanu vrijednost (u nastavku teksta: Zakon o PDV-u) ne poznaje pojam „električni automobili“. Pravilno je korištenje pojma „osobni automobil“ u kontekstu prava na odbitak pretporeza jer pravilo odbitka pretporeza vrijedi bez obzira na pogonsko gorivo (benzin, dizel, električni pogon). Osobnim automobilima se smatraju motorna vozila namijenjena za prijevoz osoba koja, osim sjedala za vozača, imaju najviše osam sjedala. U skladu s time, a sukladno članku 61. Zakona o PDV-u, moguć je odbitak 50 % pretporeza.
Iznimno, prilikom nabave službenih električnih vozila pretporez se može u cijelosti odbiti ako se vozilo koristi za obuku vozača, testiranje vozila, servisnu službu, djelatnost prijevoza putnika i dobara, prijevoza umrlih, iznajmljivanja ili se nabavljaju za daljnju prodaju ili je riječ o vozilima N1 kategorije koja su razvrstana u tarifnu oznaku 8703 Carinske tarife i nisu predmet oporezivanja prema posebnom propisu o posebnom porezu na motorna vozila (čl. 61. st. 3. Zakona o PDV-u).

b) Punjenje i instalacija punjača
Prilikom nabave i instalacije punjača (tzv. wallboxa) za punjenje električnog automobila, potrebno je utvrditi za koja se vozila punjač koristi. Ako je punjač nabavljen za punjenje osobnog automobila za koji je moguće ostvariti pravo na 50 % odbitka pretporeza, tada i trošak nabave i instalacije punjača slijedi isti porezni položaj – moguć je odbitak 50 % pretporeza.
Međutim, ako je punjač namijenjen isključivo punjenju vozila za koja postoji pravo na puni odbitak pretporeza (npr. vozila koja se koriste za obuku vozača, testiranja, servisne službe, prijevoz putnika ili robe, iznajmljivanje, daljnju prodaju ili su vozila kategorije N1), tada je moguće ostvariti 100 % odbitka PDV-a.
Kod punjenja baterije električnih vozila unutar poslovnog prostora, osobito ako se puni vozilo na koje se primjenjuje ograničenje od 50 % pretporeza, potrebno je voditi računa o pravilnoj podjeli troška električne energije između punjenja vozila i ostalih poslovnih troškova.

3. Električni automobili i porez na dobit
Propisi o porezu na dobit ne poznaju električna vozila kao zasebnu kategoriju, već se primjenjuju opća pravila za osobna vozila, neovisno o vrsti pogona.
Prema članku 7. stavku 1. točki 4. Zakona o porezu na dobit, porezna osnovica povećava se za 50 % troškova uporabe osobnih automobila, ako se na korištenje vozila ne utvrđuje plaća u naravi.
Izuzeti troškovi koji ne ulaze u povećanje osnovice su:
• troškovi osiguranja
• kamate povezane s nabavom vozila
• porez na cestovna motorna vozila,
• obvezne pristojbe i naknade pri registraciji.

Navedenih 50 % povećanja porezne osnovice ne primjenjuje se na osobna vozila koja se koriste isključivo u obavljanju određenih djelatnosti, poput:
• autoškola,
• taksi usluga,
• iznajmljivanja vozila,
• hitnih intervencija,
• pomoći na cesti,
• izvođenja i/ili održavanja plinskih, vodovodnih i drugih instalacija, te
• sličnih djelatnosti gdje vozilo služi isključivo za navedenu svrhu.

Također valja napomenuti da se prema čl. 25. st. 3. Pravilnika o porezu na dobit, sredstvima za osobni prijevoz ne smatraju vozila koja osim sjedišta vozača imaju najmanje 7 ili najviše 8 sjedišta, koja se koriste isključivo za prijevoz radnika u slučaju rada na terenu, ako poslodavac organizira prijevoz radnika do mjesta rada i povratka s mjesta rada te ako se vozila koriste isključivo za takve svrhe.
Amortizacija električnih vozila primjenjuje se prema istim stopama i pravilima kao i na konvencionalna vozila, a troškovi uporabe električnih osobnih vozila podliježu 50 % povećanju porezne osnovice, osim ako se vozilo koristi izravno u obavljanju ranije navedenih djelatnosti.

4. Sufinanciranje nabave električna vozila u 2025. i Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost
O mogućnostima sufinanciranja nabave električnih vozila (bespovratnim potporama) u 2025. godini još uvijek nisu poznati službeni uvjeti natječaja. Do trenutka pisanja ovog članka javni poziv nije objavljen, već su dostupne samo osnovne najave.
Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (FZOEU) u svom indikativnom planu javnih poziva za 2025. godinu, objavljenom početkom godine, najavio je nastavak programa financiranja energetski učinkovitih vozila, s početkom provedbe u drugom kvartalu godine.
Prema informacijama FZOEU-a, u okviru Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, u suradnji s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture, planirano je ulaganje 21 milijun eura za nabavu vozila na alternativni pogon, pri čemu će sredstva biti dostupna isključivo pravnim osobama.
Uvjeti za financiranje još se definiraju u suradnji s navedenim Ministarstvom, a javnost će o svim detaljima biti pravodobno informirana.
Kao okvirna referenca, u 2024. godini sufinanciranje za potpuno električna vozila iznosilo je do 9.000 € (ili 40 % vrijednosti vozila), uz uvjet da ukupna cijena vozila nije prelazila 50.000 €.
Važno je naglasiti da programi sufinanciranja najčešće uključuju dodatne uvjete, primjerice obvezno zadržavanje vozila u vlasništvu određeni broj godina i slično. Nepoštivanje uvjeta može rezultirati obvezom povrata sredstava, stoga je potrebno pažljivo proučiti cjelokupnu dokumentaciju natječaja prije prijave.

5. Lokalni programi potpora za elektromobilnost
Osim sufinanciranja putem FZOEU-a, pojedine jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave mogu imati vlastite programe poticanja razvoja elektromobilnosti.
Ovi programi ne odnose se nužno na sufinanciranje nabave električnih vozila, već češće uključuju potpore za razvoj prateće infrastrukture, poput izgradnje punionica, zelenih parkirnih mjesta i sličnih projekata koji promiču održivu mobilnost.

6. Financiranje nabave električnih vozila
U praksi se pokazalo da leasing društva redovito financiraju nabavu potpuno električnih vozila. Pritom mogu postojati okolnosti u kojima pojedino leasing društvo tijesno surađuje s određenim automobilskim brendom, što može utjecati na uvjete financiranja. Poseban oprez preporučuje se pri planiranju tzv. “balon-rate” (povećane jednokratne uplate na kraju Ugovora), budući da projicirana vrijednost vozila na kraju ugovora može biti konzervativnije postavljena kod električnih vozila zbog neizvjesnosti vrijednosti na tržištu.
Također, vrijedi spomenuti da je i Hrvatska agencija za malo gospodarstvo, inovacije i investicije (u nastavku teksta: HAMAG BICRO), kroz određeni program zajmova smatrala načelno prihvatljivom investicijom financiranje potpuno električnih vozila (npr. za obavljanje auto taksi djelatnosti), te da su i rabljena vozila bila načelno prihvatljiva, a programom nije bila propisana njihova starost.
Važno je napomenuti da programi HAMAG-BICRO-a nisu trajni, već imaju unaprijed definirane rokove važenja (vezane uz datum ili iskorištenje alokacije sredstava). Stoga je prije svake prijave potrebno provjeriti važeće uvjete i prihvatljivost ulaganja.
Na kraju, ističemo kako pravo na zajam kod HAMAG-BICRO-a ne postoji, već postoji samo mogućnost podnošenja prijave. Konačnu odluku donosi HAMAG-BICRO sukladno standardima struke, uzimajući u obzir ciljeve financijskog instrumenta i potencijal financijske održivosti ulaganja.

7.  Osvrt na pad vrijednosti električnih vozila
Pad vrijednosti električnih vozila trenutno je nešto izraženiji u usporedbi s klasičnim vozilima, prvenstveno zbog brze tehnološke evolucije i neizvjesnosti dugoročne izdržljivosti baterija.
Leasing društva zbog toga često primjenjuju konzervativnije procjene ostatne vrijednosti, uzimajući u obzir manju predvidljivost tržišne cijene nakon 4 do 5 godina korištenja.
S druge strane, električna vozila imaju niže očekivane troškove održavanja, a dostupne potpore i povoljniji uvjeti financiranja mogu u značajnoj mjeri smanjiti ukupni financijski teret.
Kod donošenja poslovne odluke preporučljivo je analizirati ukupni trošak vlasništva, a ne promatrati samo smanjenje tržišne cijene vozila tijekom vremena.

8. Zaključak
Nabava i korištenje električnih vozila može nuditi značajne porezne i financijske prednosti za poslovne subjekte:
• oslobođenje od posebnog poreza na motorna vozila
• mogućnost odbitka PDV a za službena vozila i povezanu opremu (npr. punjač)
• priznavanje troškova u skladu s pravilima o porezu na dobit
• mogućnost sufinanciranje nabave putem FZOEU-a.
Uključivanje električnog vozila u poslovni vozni park predstavlja dugoročno financijski i ekološki održivu investiciju, osobito uzimajući u obzir dostupne oblike sufinanciranja te moguće povoljnije modele financiranja putem leasinga ili drugih programa specijaliziranih za zelenu tranziciju (npr. programi HAMAG-BICRO-a).
Korištenje električnih vozila može doprinositi optimizaciji troškova poslovanja te izgradnji pozitivnog imidža društveno odgovornog poslovanja.

Autor: Antonio Prtenjača, mag. oec.

Slika 505Izdavanje računa u elektroničkom obliku (eRačuni) postaju standard u poslovanju ali i obveza u 2026. za obveznike poreza na dodanu vrijednost, dok za male porezne obveznike postoji obveza zaprimanja istih. Uvode se, uz brojne razloge, i poradi efikasnijeg djelovanja Porezne uprave. Međutim, uvođenje eRačuna donosi i određene koristi kao što su digitalna arhiva, transparentnost, manje grešaka u ručnom radu i slično. U nastavku dajemo osvrt na izdavanje računa koje hrvatski porezni obveznici od 1. siječnja 2026. trebaju izdati inozemnim poslovnim subjektima.

Fiskalizacija nije ništa novo – uvedena je još 2013. s ciljem suzbijanja sive ekonomije i povećanja transparentnosti gotovinskog poslovanja. Sada, odnosno u suvremenom poreznom okruženju, sustav fiskalizacije proširuje se. U ovom kratkom pregledu podsjećamo što je fiskalizacija 1.0, te donosimo najbitnije informacije o promjenama poslovanju s građanima – i što to znači praktično za poduzetnike.

U okolnostima kada elementarne nepogode uzrokuju značajnu štetu na imovini i poslovanju, porezni položaj pomoći radnicima postaje bitno pitanje za poslodavce koji žele postupati u skladu s propisima. Propisi o porezu na dohodak jasno definiraju kada se potpore zbog uništenja ili oštećenja imovine mogu isplatiti neoporezivo te pod kojim uvjetima takve isplate prelaze u sferu oporezivog dohotka. U nastavku donosimo pregled aktualnog poreznog okvira, relevantnog mišljenja Porezne uprave te praktične smjernice za pravilnu primjenu ovih odredbi u situacijama elementarnih i prirodnih nepogoda.

Novi Zakon o fiskalizaciji (NN 89/25) donio je brojne dvojbe. Jedna od njih odnosi se i na praktičnu primjenu Odluke o Klasifikaciji proizvoda po djelatnostima Republike Hrvatske 2025. – KPD 2025. Neke dvojbe razrješavamo u ovom kratkom tekstu.

Studenti koji ostvaruju primitke po osnovi rada posredstvom studentskih udruga, mogu tijekom godine po osnovi tako ostvarenih primitaka osim propisanoga neoporezivog iznosa, koristiti i godišnji osnovni osobni odbitak. Ističe se da se osnovni osobni odbitak može koristiti samo jednom godišnje.