1. Uvod
Obveza fiskalizacije u RH uvedena je 1. siječnja 2013. donošenjem Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom koji se do danas mijenjao nekoliko puta, a predstavlja važnu komponentu nadziranja ostvarenog prometa u gotovini. Postupak fiskalizacije odvija se neposredno prije izdavanja računa, a pokazalo se da ne ometa niti ne produljuje postupak izdavanja računa. Kako trenutni sustav fiskalizacije obuhvaća samo podatke o krajnjoj potrošnji naplatom karticama i gotovinom, ostali prometi ostvareni izdavanjem računa u okviru bezgotovinskog poslovanja trenutno su izvan sustava izvješćivanja Porezne uprave. Riječ je o prometima u krajnjoj potrošnji koji su naplaćeni na transakcijske račune, prometima ostvarenim između poreznih obveznika te između poreznih obveznika i javnih tijela, koji će biti obuhvaćeni novim digitalnim izvještajnim sustavom za fiskaliziranje eRačuna (FiskAplikacija) čija je implementacija pokrenuta Projektom Fiskalizacija 2.0 kao mjera Nacionalnog plana oporavka i otpornosti Vlade RH 2021. do 2026. a sve povezano sa predloženim mjerama Europske komisije za modernizaciju sustava PDV-a u odnosu na izmjenu PDV Direktive 2006/112/EZ u pogledu pravila o PDV-u za digitalno doba.
Stoga je u okviru navedenog Projekta Porezna uprava izradila Nacrt prijedloga Zakona o fiskalizaciji za kojeg je nedavno provedeno javno savjetovanje.
U nastavku donosimo pregled izmjena na području oporezivanja PDV-om sukladno navedenim izmjenama u izvještajnom sustavu te propisivanju obveze izdavanja eRačuna.
2. Obveza primjene eRačuna i PDV
Uvođenje opće obveze izdavanja i primanja eRačuna omogućit će dosljednu provjeru prijavljenog i naplaćenog PDV-a, donijet će dodatne koristi u borbi protiv PDV prijevara i utaja te smanjenja nelojalne konkurencije. Također, u sustavu za fiskalizaciju bit će omogućen uvid u informativnu prijavu PDV-a što će poreznim obveznicima znatno olakšati vođenje poreznog knjigovodstva.
Uvođenje obveze izdavanja eRačuna kao i njihove fiskalizacije dovest će do značajnog administrativnog rasterećenja te omogućiti ukidanje sljedećih prijava u sustavu oporezivanja PDV-om (kroz buduće izmjene i dopune Zakona o PDV-u):
- Izvješća o obavljenim donacijama hrane (Obrazac DON-H),
- Knjige izlaznih računa (Obrazac I-RA) – napominjemo da će prilikom obračuna PDV-a u prijavi PDV-a za određeno razdoblje oporezivanja doći do razlike u odnosu na podatke iskazane u informativnoj prijavi PDV-a jer će obveza izdavanja eRačuna biti propisana samo za tuzemne transakcije i samo prema osobama koje se smatraju primateljima eRačuna. Naravno, i dalje će postojati obveza obračuna PDV-a na manjkove, tzv. vlastitu potrošnju ili reprezentaciju, za koje nije predviđena obveza izdavanja eRačuna, te će se obračun vršiti ručno. Također, odstupanja će biti kod priznavanja prava na pretporez primjerice kod iskazivanja stjecanja te kod nemogućnosti korištenja prava na pretporez u cijelosti ili djelomično,
- Posebne evidencije o prodanim dobrima kupcima u okviru putničkog prometa (Obrazac PDV-F) – neće se tražiti dostava niti unos navedenih podataka na neki drugi način
- Prijave o tuzemnim isporukama s prijenosom porezne obveze (Obrazac PPO)
- Posebne evidencije o primljenim računima (Obrazac U-RA) – ukidanje posebne evidencije neće imati utjecaja na odgovornost poreznog obveznika te će porezni obveznik i dalje podnositi prijavu PDV-a za određeno razdoblje oporezivanja u kojoj će iskazati pravo na pretporez u skladu sa zakonskim odredbama (odredbe o pro-rati, nemogućnosti odbitka za nepoduzetničke troškove, reprezentaciji, 50 % odbitka za osobne automobile i ostale odredbe)
- Zbirne prijave (Obrazac ZP) i Prijave za stjecanje dobara i primljene usluge iz drugih država članica EU (Obrazac PDV-S) – ukidaju se u trenutku potpunog usklađenja propisa o PDV-u s odredbama Direktive 2006/112/EZ u pogledu pravila o PDV-u za digitalno doba. Ističemo da će se od 1. srpnja 2030. propisati izdavanje i zaprimanje eRačuna na EU tržištu.
Nadalje, predviđena je izmjena Obrasca PDV obzirom da će porezni obveznik koji obavlja isporuke hrane bez naknade (donacije hrane) morati i dalje o tome iskazivati podatke u prijavi PDV-a.
Također, predviđene su i sljedeće izmjene zakonodavstva na području PDV-a (Zakona i Pravilnika):
- ukidanje ispunjenja uvjeta suglasnosti primatelja za prihvat računa u elektroničkom obliku
- produljenje roka za podnošenje prijave PDV-a, prijave za stjecanje dobara i primljene usluge iz drugih država članica EU i zbirne prijave do zadnjega dana u tekućem mjesecu koji slijedi po završetku razdoblja oporezivanja
- prilagodba prekršajnih odredbi zbog ukidanja obveze podnošenja gore navedenih prijava
- propisivanje da će se računi za predujam stornirati nakon izdavanja računa za obavljenu isporuku – navedeno će biti potrebno propisati za potrebe ostvarenja svih ciljeva stvaranja novog izvještajnog sustava, a isto je u skladu sa EU normama.
3. Izmjene u sustavu fiskalizacije od 1. siječnja 2026.
Od 1. siječnja 2026. postupak fiskalizacije primjenjivat će se na sve obveznike fiskalizacije u krajnjoj potrošnji neovisno o načinu plaćanja te se uvodi obveza izdavanja i zaprimanja eRačuna za porezne obveznike u sustavu PDV-a uz obvezu zaprimanja računa za trgovačka društva, obrtnike, slobodna zanimanja, državni proračun, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave te proračunske i izvanproračunske korisnike državnog proračuna i jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave koji su upisani u Registar proračunskih i izvanproračunskih korisnika koji nisu u sustavu PDV-a.
Papirnati račun se postepeno zamjenjuje eRačunom do pune primjene eRačuna od 1. siječnja 2027., a eRačun se već koristi u poslovanju velikog broja poreznih obveznika, osobito velikih, kao i u postupcima javne nabave (obvezno od 1. srpnja 2019.).
Bitno je napomenuti da je za male porezne obveznike, odnosno za obveznike koji nisu u sustavu PDV-a, predviđena besplatna aplikacija za eRačune (MIKROeRAČUN) obzirom da bi troškovi uvođenja poslovanja temeljenog na eRačunu bili nerazmjerni koristima koje bi dobili iz takvog načina poslovanja.
4. Umjesto zaključka
Podaci prikupljeni kroz poruke fiskalizacije temeljit će se isključivo na eRačunima za tuzemne transakcije između osoba koje se smatraju izdavateljima i primateljima eRačuna u skladu sa Prijedlogom Zakona o fiskalizaciji. U FiskAplikaciji tim podacima pridružit će se i podaci iz fiskalizacije računa u krajnjoj potrošnji kao i podaci iz novog izvještajnog sustava (eIzvještavanje) putem kojeg će izdavatelji eRačuna dostavljati podatke o naplati eRačuna te eventualno o isporukama za koje nije bilo moguće izdati eRačun. Ti podaci će se prikazati na način da mogu služiti poreznom obvezniku kao kontrolni podaci i samo na temelju tih podataka prikazat će se informativni obračun PDV-a s napomenom da će i dalje svaki porezni obveznik samostalno odlučivati na koji način i u kojoj mjeri će u postupku utvrđivanja poreznih obveza koristiti podatke dostupne u navedenoj aplikaciji pri čemu se neće mijenjati odredbe o odgovornosti poreznog obveznika da utvrdi obveze u skladu sa zakonskim odredbama.
Ana Adorić, univ. spec. oec., dipl. oec.
Kada građanin otuđuje svoje nekretnine postoji mogućnost da postane obveznik plaćanja poreza na dohodak od imovine po osnovi otuđenja. Sukladno propisima o porezu na dohodak otuđenje nekretnina oporezuje se u dva slučaja: ako je nekretnina prodana ili na drugi način otuđena prije proteka dvije godine od dana njezine nabave i/ili ako je otuđeno više od tri nekretnine iste vrste ili više od tri imovinska prava iste vrste u razdoblju od pet godina od dana nabave nekretnine. U oba se slučaja ne oporezuje ukupni primitak, već samo ostvarena zarada odnosno razlika između primitka utvrđenog prema tržišnoj vrijednosti nekretnine koje se otuđuje i nabavne vrijednosti.
Izmijenjenim propisima o doprinosima od 1. siječnja 2025. redefinirana je mjera kojom se poslodavci oslobađaju od plaćanja doprinosa za zdravstveno osiguranje, a koja se odnosila samo na mlade osobe s kojom je ugovor o radu na neodređeno potpisan do 30 godine njegova života, na način da poslodavci mogu koristiti oslobođenje za svakog radnika koji prvi put sklapa ugovor o radu na neodređeno vrijeme, bez obzira na prethodni staž u mirovinskom osiguranju. Dakle, mjera se odnosi na osobu koja se prvi put zapošljava po osnovi ugovora o radu neodređeno vrijeme, a do dana sklapanja ugovora o radu nije imala prethodno sklopljen ugovor o radu na neodređeno vrijeme bez obzira na starost. Dokaz o tome poslodavac može osigurati ispisom podataka Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje o statusu osiguranika iz kojega je vidljivo da je riječ o osobi koja do početka osiguranja po prijavi tog poslodavca, nije imala prethodno sklopljen ugovor o radu na neodređeno vrijeme.
Prognoze uspjeha turističke sezone gotovo uvijek se daju oprezno, pogotovo u vremenima s puno gospodarskih oscilacija u kratkom periodu. Trenutačno, pod okruženjem općeg povećanja cijena roba i usluga, cjenovna konkurentnost je jedan od bitnijih elemenata koji mogu utjecati na uspjeh sezone. Usto, uspjeh turističke sezone može ovisiti i o dobroj pripremi i predradnjama, kao što je pronalaženje i zapošljavanje sezonskih radnika. O tome, ali i o drugim pojedinostima vezanima uz rad sezonskih radnika, donosimo više u nastavku.
Porezni propis omogućava poslodavcima da nagrade svoje zaposlenike bez dodatnog poreznog opterećenja do 700,00 eura godišnje. U ovom kratkom članku donosimo ključne informacije o poreznom okviru i praktičnim smjernicama vezanim uz isplatu prigodnih nagrada, uključujući podatke vezane uz JOPPD obrazac i načine isplate.
Privremena porezna rješenja o dohotku ostvarenom u 2024. Porezna uprava u pravilu dostavlja do 30. lipnja 2025., te se utvrđuje razlika poreza za povrat ili uplatu. U ovom kratkom pregledu donosimo informacije o privremenim poreznim rješenjima o utvrđenom porezu na dohodak za 2024. te zakonskom okviru povrata poreza na dohodak i drugim povezanim pitanjima.