01.04.2025 21:00
Ugostiteljstvo
Reprezentacija je važan segment poslovanja koji obuhvaća troškove nastale ugošćivanjem i darivanjem poslovnih partnera. Iako je u poslovnom svijetu to uobičajena praksa, važno je razumjeti njene porezne implikacije, osobito s aspekta poreza na dodanu vrijednost. Ograničenja vezana uz odbitak pretporeza čine ovu temu značajnom za poduzetnike stoga u nastavku donosimo kratak osvrt.

1. Uvod – što je reprezentacija?
Reprezentacijom se smatraju izdaci za ugošćivanje i darivanje poslovnih partnera, plaćanje poslovnim partnerima izdataka za odmor, sport i razonodu, izdataka za najam automobila, plovila, zrakoplova, kuća za odmor i slično. Poslovnim partnerima smatraju se osobe s kojima postoji poslovni odnos ili se očekuje da će se takav odnos uspostaviti.

2. Ukratko o reprezentaciji s aspekta poreza na dodanu vrijednost
Za potrebe navedenih izdataka sukladno članku 61. Zakona o porezu na dodanu vrijednost (u nastavku teksta: Zakon) porezni obveznik ne može odbiti pretporez pri nabavi dobara i usluga.
Prema odredbama članka 136. Pravilnika o porezu na dodanu vrijednost, reprezentacijom se ne smatra davanje poklona pojedinačne vrijednosti do 22 eura, bez poreza na dodanu vrijednost (u nastavku teksta: PDV), u okviru obavljanja gospodarske djelatnosti, uz uvjet da se daju povremeno i ne istim osobama. Ako se radi o davanju za koje postoji točno određena protuusluga primatelja, tada se ne radi o reprezentaciji već o isporuci uz naknadu sukladno odredbama članka 4. st. 1. Zakona.
Napominjemo da se isporukom dobara uz naknadu sukladno odredbama članka 7. st. 4. Zakona i članka 11. Pravilnika, uz povremeno davanje poklona male vrijednosti, ne smatra i besplatno davanje uzoraka u razumnim količinama kupcima ili budućim, potencijalnim kupcima te ako su ta dobra obilježena kao takva i predstavljaju vrstu robe koja je rezultat poslovanja poreznog obveznika ili je povezana s obavljanjem njegove djelatnosti. Razumnim količinama smatra se ona količina koja je potrebna za procjenu uzorka koji se daje kako bi potencijalni kupac mogao nabaviti takva dobra.
U mišljenju Porezne uprave od 1. ožujka 2023, KLASA: 410-19/22-02/243, navedeno je kako kod nagradnih igara pri nabavi dobara za tu svrhu porezni obveznik načelno ima pravo na odbitak pretporeza, ali je obvezan obračunati PDV prilikom davanja dobara u okviru nagradne igre jer je riječ o isporuci uz naknadu smislu članka 7. st. 3. Zakona.
Povremenim davanjem poklona smatra se davanje najviše jednog poklona istoj osobi u jednom tromjesečju. Porezni obveznik je za besplatna davanja uzoraka i povremena davanja poklona vrijednosti do 22 eura bez PDV-a obvezan sastavljati odgovarajuće isprave u skladu s propisima koji uređuju vođenje poslovnih knjiga poreznog obveznika i sa Pravilnikom.
Isporukom dobara uz naknadu ne smatra se i davanje poklona u svrhu promidžbe ako je riječ o posebno prilagođenim dobrima s oznakom „nije za prodaju“ ili o reklamnim predmetima s nazivom tvrtke ili proizvoda kao što su čaše, pepeljare, olovke, stolnjaci, podmetači, privjesci, prospekti, katalozi, vrećice i slični proizvode, pojedinačne vrijednosti do 22 eura.
Prema svemu navedenom, Zakonom je propisano je ograničenje prava na odbitak pretporeza pa porezni obveznik ne može odbiti pretporez za nabavu dobara i usluga za potrebe reprezentacije.


3. Zaključak
Reprezentacija obuhvaća različite oblike ugošćivanja i darivanja poslovnih partnera, pri čemu je važno pravilno evidentirati ove troškove. Prema Zakonu o porezu na dodanu vrijednost, porezni obveznici nemaju pravo na odbitak pretporeza za troškove reprezentacije, a u praksi su mogući različiti slučajevi, kao što su nagradne igre, promidžbe i slično, pa je potrebno imati točnu prirodu poslovnog događaja.

Autorica: Ana Adorić, univ. spec. oec., dipl. oec.

NovacFiskalizacija nije ništa novo – uvedena je još 2013. s ciljem suzbijanja sive ekonomije i povećanja transparentnosti gotovinskog poslovanja. Sada, odnosno u suvremenom poreznom okruženju, sustav fiskalizacije proširuje se. U ovom kratkom pregledu podsjećamo što je fiskalizacija 1.0, te donosimo najbitnije informacije o promejnama poslovanju s građanima – i što to znači praktično za poduzetnike.

U okolnostima kada elementarne nepogode uzrokuju značajnu štetu na imovini i poslovanju, porezni položaj pomoći radnicima postaje bitno pitanje za poslodavce koji žele postupati u skladu s propisima. Propisi o porezu na dohodak jasno definiraju kada se potpore zbog uništenja ili oštećenja imovine mogu isplatiti neoporezivo te pod kojim uvjetima takve isplate prelaze u sferu oporezivog dohotka. U nastavku donosimo pregled aktualnog poreznog okvira, relevantnog mišljenja Porezne uprave te praktične smjernice za pravilnu primjenu ovih odredbi u situacijama elementarnih i prirodnih nepogoda.

Novi Zakon o fiskalizaciji (NN 89/25) donio je brojne dvojbe. Jedna od njih odnosi se i na praktičnu primjenu Odluke o Klasifikaciji proizvoda po djelatnostima Republike Hrvatske 2025. – KPD 2025. Neke dvojbe razrješavamo u ovom kratkom tekstu.

Studenti koji ostvaruju primitke po osnovi rada posredstvom studentskih udruga, mogu tijekom godine po osnovi tako ostvarenih primitaka osim propisanoga neoporezivog iznosa, koristiti i godišnji osnovni osobni odbitak. Ističe se da se osnovni osobni odbitak može koristiti samo jednom godišnje.

Posljednjih godina Hrvatska bilježi rast broja električnih vozila na cestama. S jedne strane, sve je izraženija želja poduzetnika za modernizacijom voznog parka, smanjenjem troškova goriva i održavanja, te usklađivanjem sa standardima tehnologije i održivim poslovanjem. S druge strane, visoke cijene novih vozila predstavljaju izazov koji se može ublažiti korištenjem mehanizma odbitka poreza na dodanu vrijednost te te različitih oblika povoljnog financiranja ili sufinanciranja. Upravo zato, razumijevanje financijskog i poreznog položaja električnih vozila može biti ključno za poslovni subjekt koja razmatra modernizaciju voznog parka. Kroz ovaj pregled sažeto analiziramo koje pogodnosti poduzetnici mogu ostvariti s ciljem maksimalne financijske isplativosti električnih vozila u poslovanju.