
1. Povećanje osobnog odbitka, iznosa do kojeg se netko može smatrati uzdržavanim članom i iznosa iznad kojeg proizvođači električne energije postaju obveznici poreza na dohodak
Od 1. siječnja 2025. povećan je iznos osnovnog osobnog odbitka s 560,00 na 600,00 € te iznosi osobnih odbitaka za uzdržavane članove, uzdržavanu djecu i invalidnost.
Pregled je dan u tablici u nastavku:
Proširena je i odredba članka 14. st. 3. t. 13. Zakona o porezu na dohodak (NN 115/16, 106/18, 121/19, 32/20, 138/20, 151/22 i 114/23- u nastavku teksta: Zakon) na način da su se njome obuhvatile i fizičke osobe koje ostvaruju pravo na inkluzivni dodatak sukladno Zakonu o inkluzivnom dodatku (NN 156/23).
Uslijed povećanja osnovnog osobnog odbitka od 1. siječnja 2025. povećan je iznos primitaka:
- do kojeg se netko može smatrati uzdržavanim članom s 3.360,00 na 3.600,00 € godišnje
- iznad kojeg fizičke osobe postaju obveznici poreza na dohodak po osnovi djelatnosti proizvodnje električne energije s 1.680,00 na 1.800,00 € godišnje.
2. Povećanje porezne osnovice za godišnje dohotke
Povećani su iznosi mjesečne i godišnje porezne osnovice, a pregled je u tablici u nastavku:
Novopropisani iznosi osobnog odbitka i porezne osnovice primjenjuju se na dohodak ostvaren odnosno isplaćen od 1. siječnja 2025. i nadalje te se isti primjenjuju i pri obračunu plaće za prosinac 2024., koja se isplaćuje u siječnju 2025.
3. Porezna olakšica za povratnike
Kako bi se potaknuo povratak hrvatskih iseljenika koji su neprekidno boravili u inozemstvu najmanje dvije godine te kako bi ih se motiviralo i ohrabrilo na zapošljavanje u Republici Hrvatskoj, za iste je propisana porezna olakšica u obliku 100 % umanjenja razmjernog dijela porezne obveze koja se odnosi na plaću i to na razdoblje od pet godina. Pravo će utvrđivati Porezna uprava po službenoj dužnosti u posebnom postupku utvrđivanja godišnjeg poreza na dohodak.
4. Novi rasponi niže i više stope godišnjeg poreza na dohotke
Izmijenjeni su rasponi poreznih stopa unutar kojih predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave (u nastavku teksta: JLS) može svojom odlukom propisati visine poreznih stopa za godišnje dohotke.
Pregled je u tablici u nastavku:
Predstavnička tijela JLS-a koja su visinu poreznih stopa utvrdila sukladno Zakonu koji se primjenjivao do 31. prosinca 2024. dužna su donijeti novu odluku ako im je visina istih izvan novo propisanih granica. Odluku su dužna donijeti i objaviti u Narodnim novinama najkasnije do 28. veljače 2025. te će se ista primjenjivati pri utvrđivanju predujmova poreza na dohodak od nesamostalnog rada i drugog dohotka od 1. ožujka 2025., a u postupku godišnjeg obračuna poreza na dohodak za cijelo porezno razdoblje 2025. do kada će se primjenjivati ranije propisane porezne stope.
Zbog različitog poreznog opterećenja u poreznom razdoblju proizišlog na temelju primjene dvaju poreznih stopa tijekom godine, poslodavac i isplatitelj primitaka i mirovina može, za 2025. izvršiti godišnji obračun poreza na dohodak od nesamostalnog rada, a ako ga ne izvrši poslodavac, Porezna uprava će ga izvršiti po službenoj dužnosti.
5. Novi rasponi za utvrđivanje visine paušalnog poreza
Propisani su novi rasponi za utvrđivanje visine paušalnog poreza od iznajmljivanja stanova, soba i postelja putnicima i turistima i organiziranja kampova i to prema indeksu turističke razvijenosti. Predstavnička tijela JLS-a dužna su donijeti novu odluku i dostaviti ju Poreznoj upravi najkasnije do 28. veljače 2025. ako je visina paušalnog poreza izvan granica novo propisanih raspona, a u slučaju ne donošenja iste u propisanom roku visina paušalnog poreza određena je Zakonom o porezu na dohodak. Tablica vezana uz iznose paušalnog poreza donosimo u nastavku:
6. Predlagatelji odluka
Propisano je tko može biti predlagatelj odluka koje donosi predstavničko tijelo JLS-a odnosno propisano je da „Predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave donosi odluku na prijedlog izvršnog tijela.“.
7. Izmjena pripadnosti poreza na dohodak od najma i zakupa nekretnina
Od 1. siječnja 2025. pripadnost poreza na dohodak po osnovi dohotka od najma i zakupa nekretnina određuje se prema mjestu gdje se nekretnina odnosno smještajna jedinica nalazi, a ne više prema prebivalištu/uobičajenom boravištu poreznog obveznika.
8. Iznimka od utvrđivanja poreza na dohodak od imovine
Propisano je da se smatra da najamnina i zakupnina nije ostvarena u slučaju kada porezni obveznik nekretninu i pokretninu preda na uporabu ili korištenje sljedećim osobama: njegovom bračnom drugu, njegovom krvnom srodniku u ravnoj liniji, u pobočnoj liniji do drugog stupnja, po tazbini do istog stupnja bez obzira je li brak prestao ili nije, posvojitelju, posvojeniku, skrbniku, osobi pod skrbništvom te osobi koja s njime živi u zajedničkom kućanstvu.
9. Dohodak od otuđenja nekretnina i imovinskih prava
S obzirom na to da su se pri utvrđivanju poreza na dohodak od otuđenja nekretnina i imovinskih prava u roku kraćem od 2 godine od dana nabave i pri utvrđivanju poreza na dohodak od otuđenja više od 3 nekretnine ili imovinska prava iste vrste u razdoblju od 5 godina od dana njihova stjecanja primjenjivala različita pravila utvrđivanja porezne obveze i oslobođenja od porezne obveze, izjednačena su pravila u obje situacije te se u obje situacije:
- priznaju troškovi ulaganja za koje porezni obveznik posjeduje vjerodostojne isprave
- primjenjuju ista izuzeća od oporezivanja.
Propisano je i da se izuzeće od oporezivanja (između bračnih drugova i srodnika u prvoj liniji i drugih uzdržavanih članova, između razvedenih bračnih drugova ako je otuđenje u neposrednoj svezi s razvodom braka, te ako je otuđenje u neposrednoj vezi s nasljeđivanjem nekretnina i imovinskih prava) ne odnosi kada se stečene nekretnine otuđe u izmijenjenom obliku ovisno o njihovim obilježjima i namjenama te da se ako je nekretnina izgrađena, rekonstruirana ili je promijenila oblik i namjenu, rok od dvije odnosno pet godina računa se od dana kada je nekretnina osposobljena za uporabu.
Pravilnikom o izmjenama i dopunama Pravilnika o porezu na dohodak za koji javno savjetovanje sa zainteresiranom javnošću traje od 3. prosinca 2025. do 17. prosinca 2025. predlaže se, između ostalog, od 1. siječnja 2026. povećati koeficijent koji se primjenjuje na iznos osnovnog osobnog odbitka pri izračunu neoporezivog iznosa primitaka učenika i studenata na školovanju za rad preko učeničkih i studentskih udruga, uslijed čega će se povećati i neoporezivi iznos primitaka učenika i studenata.
Božićnica, iako u praksi možda i najčešća, u poreznim propisima definirana je kao jedna od mogućih prigodnih nagrada koje poslodavac može isplatiti radniku. U ovom članku donosimo sažete praktične smjernice za ispravnu isplatu božićnice.
Izdavanje računa u elektroničkom obliku (eRačuni) postaju standard u poslovanju ali i obveza u 2026. za obveznike poreza na dodanu vrijednost, dok za male porezne obveznike postoji obveza zaprimanja istih. Uvode se, uz brojne razloge, i poradi efikasnijeg djelovanja Porezne uprave. Međutim, uvođenje eRačuna donosi i određene koristi kao što su digitalna arhiva, transparentnost, manje grešaka u ručnom radu i slično. U nastavku dajemo osvrt na izdavanje računa koje hrvatski porezni obveznici od 1. siječnja 2026. trebaju izdati inozemnim poslovnim subjektima.
Fiskalizacija nije ništa novo – uvedena je još 2013. s ciljem suzbijanja sive ekonomije i povećanja transparentnosti gotovinskog poslovanja. Sada, odnosno u suvremenom poreznom okruženju, sustav fiskalizacije proširuje se. U ovom kratkom pregledu podsjećamo što je fiskalizacija 1.0, te donosimo najbitnije informacije o promjenama poslovanju s građanima – i što to znači praktično za poduzetnike.
U okolnostima kada elementarne nepogode uzrokuju značajnu štetu na imovini i poslovanju, porezni položaj pomoći radnicima postaje bitno pitanje za poslodavce koji žele postupati u skladu s propisima. Propisi o porezu na dohodak jasno definiraju kada se potpore zbog uništenja ili oštećenja imovine mogu isplatiti neoporezivo te pod kojim uvjetima takve isplate prelaze u sferu oporezivog dohotka. U nastavku donosimo pregled aktualnog poreznog okvira, relevantnog mišljenja Porezne uprave te praktične smjernice za pravilnu primjenu ovih odredbi u situacijama elementarnih i prirodnih nepogoda.