
1. Uvod
Temeljna načela oporezivanja usluga propisana su odredbama članka 17. Zakona o porezu na dodanu vrijednost (NN 73/13, 99/13, 148/13, 153/13, 143/14, 115/16, 106/18, 121/19, 138/20, 39/22, 113/22, 33/23, 114/23 i 35/24 – u nastavku teksta: Zakon o PDV-u) o mjestu obavljanja usluga koje se određuje ovisno o tome tko je primatelj - porezni obveznik ili krajnji kupac koji nije porezni obveznik.
Prema članku 17. st. 1. Zakona o PDV-u mjestom obavljanja usluga poreznom obvezniku smatra se mjesto sjedišta tog poreznog obveznika, što znači da primatelj usluge plaća PDV. U slučaju kad se usluge obavljaju osobi koja nije porezni obveznik mjesto obavljanja usluga smatra se mjesto u kojem porezni obveznik koji obavlja usluge ima sjedište, što je propisano stavkom 2. navedenog članka Zakona o PDV-u.
Međutim, Zakonom o PDV-u propisane su iznimke od navedenih načela oporezivanja primjerice za posredničke usluge koje se obavljaju osobama koje nisu porezni obveznici, za usluge prijevoza putnika i prijevoza dobara osobama koje nisu porezni obveznici, za usluge iznajmljivanja prijevoznih sredstava ali i za usluge u vezi s nekretninama o čemu govorimo u nastavku teksta.
2. Usluge u vezi s nekretninama
Prema članku 19. Zakona o PDV-u mjestom obavljanja usluga u vezi s nekretninama smatra se mjesto gdje se nekretnina nalazi kada se radi o uslugama stručnjaka i posrednika za prodaju nekretnina, smještaju u hotelima ili objektima slične namjene uključujući kampove za odmor ili mjesta uređena za kampiranje, zatim uslugama davanja prava na uporabu nekretnina te uslugama pripreme i koordinacije građevinskih radova (usluge arhitekata i građevinskog nadzora).
Stoga, u slučaju da se nekretnina nalazi u Hrvatskoj, mjesto obavljanja bilo koje usluge vezane uz tu nekretninu je Hrvatska neovisno je li primatelj porezni obveznik (ima li sjedište u Hrvatskoj, EU ili trećoj zemlji) ili osoba koja nije porezni obveznik (je li hrvatski ili strani državljanin). Primjerice, u slučaju da hrvatski porezni obveznik austrijskom poreznom obvezniku građevinske radove na nekretnini koja se nalazi u Austriji, mjesto oporezivanja tih građevinskih usluga je u Austriji te se hrvatski porezni obveznik mora obratiti austrijskim poreznim vlastima u vezi svojih prava i obveza.1
Isto tako u slučaju da austrijski arhitekt za hrvatskog poreznog obveznika izradi nacrt hotela koji će se graditi u Hrvatskoj, austrijski arhitekt u Hrvatskoj mora platiti PDV. Međutim, s obzirom na to da je člankom 75. st. 2. Zakona o PDV-u propisano pojednostavljenje kako se Austrijanac ne bi morao registrirati za potrebe PDV-a u Hrvatskoj te se u ovom slučaju obveza PDV-a prenosi na primatelja usluge – hrvatskog poreznog obveznika.
Ovdje je važno istaknuti da se uz Zakon o PDV-u primjenjuje Provedbena Uredba Vijeća (EU) br. 282/2011 od 15. ožujka 2011. o utvrđivanju provedbenih mjera za Direktivu 2006/112/EZ o zajedničkom sustavu poreza na dodanu vrijednost (u nastavku teksta: Uredba) koja člankom 13.b propisuje što se smatra nekretninom u svrhu oporezivanja PDV-om, a to je:
- bilo koji određeni dio zemlje, na njezinoj površini ili ispod nje, na kojem se mogu uspostaviti vlasništvo i posjed
- bilo koja zgrada ili građevina pričvršćeni za tlo iznad ili ispod razine mora koja se ne može lako rastaviti na dijelove ili pomicati
- bilo koji predmet koji je ugrađen i sastavni je dio zgrade ili građevine bez kojeg su zgrada ili građevina nepotpuni, poput vrata, prozora, krovova, stepenica i dizala
- bilo koji predmet, oprema ili stroj trajno ugrađen u zgradu ili građevinu koji se ne može ukloniti bez uništenja ili preinake zgrade ili građevine.
Usluge u vezi s nekretninama, odnosno nepokretnom imovinom iz članka 19. Zakona o PDV-u uključuju samo one usluge koje imaju dovoljno izravne veze s tom imovinom što znači da proizlaze iz te nepokretne imovine, a ta je imovina sastavni dio usluge te je ključna i nužna za isporučene usluge. Također, usluge koje se pružaju nepokretnoj imovini ili su prema njoj usmjerene, a za cilj imaju pravnu ili fizičku izmjenu te imovine isto se smatraju uslugama u vezi s nekretninama. Popis usluga povezanih s nepokretnom imovinom i onih za koje se smatra da nisu povezane s nekretninama (primjerice objavljivanje oglasa u vezi s kupoprodajom ili najmom nekretnine) nalazi se u članku 31.a Uredbe.
Autorica: Ana Adorić, univ. spec. oec., dipl. oec.
_________________________________________________________
1 Mišljenje Porezne uprave, KLASA: 410-19/14-01/510 od 8. svibnja 2015.
Pravilnikom o izmjenama i dopunama Pravilnika o porezu na dohodak za koji javno savjetovanje sa zainteresiranom javnošću traje od 3. prosinca 2025. do 17. prosinca 2025. predlaže se, između ostalog, od 1. siječnja 2026. povećati koeficijent koji se primjenjuje na iznos osnovnog osobnog odbitka pri izračunu neoporezivog iznosa primitaka učenika i studenata na školovanju za rad preko učeničkih i studentskih udruga, uslijed čega će se povećati i neoporezivi iznos primitaka učenika i studenata.
Božićnica, iako u praksi možda i najčešća, u poreznim propisima definirana je kao jedna od mogućih prigodnih nagrada koje poslodavac može isplatiti radniku. U ovom članku donosimo sažete praktične smjernice za ispravnu isplatu božićnice.
Izdavanje računa u elektroničkom obliku (eRačuni) postaju standard u poslovanju ali i obveza u 2026. za obveznike poreza na dodanu vrijednost, dok za male porezne obveznike postoji obveza zaprimanja istih. Uvode se, uz brojne razloge, i poradi efikasnijeg djelovanja Porezne uprave. Međutim, uvođenje eRačuna donosi i određene koristi kao što su digitalna arhiva, transparentnost, manje grešaka u ručnom radu i slično. U nastavku dajemo osvrt na izdavanje računa koje hrvatski porezni obveznici od 1. siječnja 2026. trebaju izdati inozemnim poslovnim subjektima.
Fiskalizacija nije ništa novo – uvedena je još 2013. s ciljem suzbijanja sive ekonomije i povećanja transparentnosti gotovinskog poslovanja. Sada, odnosno u suvremenom poreznom okruženju, sustav fiskalizacije proširuje se. U ovom kratkom pregledu podsjećamo što je fiskalizacija 1.0, te donosimo najbitnije informacije o promjenama poslovanju s građanima – i što to znači praktično za poduzetnike.
U okolnostima kada elementarne nepogode uzrokuju značajnu štetu na imovini i poslovanju, porezni položaj pomoći radnicima postaje bitno pitanje za poslodavce koji žele postupati u skladu s propisima. Propisi o porezu na dohodak jasno definiraju kada se potpore zbog uništenja ili oštećenja imovine mogu isplatiti neoporezivo te pod kojim uvjetima takve isplate prelaze u sferu oporezivog dohotka. U nastavku donosimo pregled aktualnog poreznog okvira, relevantnog mišljenja Porezne uprave te praktične smjernice za pravilnu primjenu ovih odredbi u situacijama elementarnih i prirodnih nepogoda.