20.11.2024 06:20

održivost
U okviru paketa poreznih izmjena kojeg je Vlada Republike Hrvatske sa sjednice 31. listopada 2024. uputila u saborsku proceduru je i Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak koje su, između ostalog i od utjecaja na obračun plaća. Više informacija donosimo u nastavku uz komparativni prikaz obračuna plaće u 2025. u odnosu na 2024. i to s primjerom koji se odnosi na fizičke osobe s prebivalištem u Gradu Zagrebu.

1. Promjene u sustavu poreza na dohodak

U nastavku donosimo pojedinosti vezane uz zakonski prijedlog povećanja osnovnih odbitaka te porezne osnovice za primjenu poreznih stopa. Usto donosimo i informacije o novim rasponima za nižu i višu stopu godišnjeg poreza na dohodak.

Povećanje osobnog odbitka

Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak predlaže se povećati iznos osnovnog osobnog odbitka s 560,00 na 600,00 eura te iznose osobnih odbitaka za uzdržavane članove i invalidnost, i to primjenom postojećih koeficijenata na povećani iznos osnovnog osobnog odbitka.

U nastavku donosimo usporedbu svota osobnih odbitaka do 31.12.2024., i od 1.1.2025.:
sl1

• Povećanje porezne osnovice za primjenu poreznih stopa

U okviru predloženih izmjena predlaže se od 1. siječnja 2025. povećati iznos mjesečne i godišnje porezne osnovice. U nastavku je tablični pregled:

ps

Prema zakonskom prijedlogu, od 1. siječnja 2025. predujam poreza na dohodak bi se plaćao po nižoj stopi do visine mjesečne porezne osnovice 5.000 € / godišnje porezne osnovice 60.000 € te po višoj stopi na iznos iznad mjesečne porezne osnovice od 5.000 € / godišnje porezne osnovice od 60.000 €.

• Novi rasponi niže i više stope godišnjeg poreza na dohodak

Predloženi su i novi rasponi niže i više stope godišnjeg poreza na dohodak unutar kojih predstavničko tijelo jedinica lokalne samouprave može svojim odlukama propisati visine poreznih stopa odnosno smanjiti gornje granice u rasponima za niže i više porezne stope.

Primjena važećih poreznih stopa prema visini porezne osnovice dana je u Tablici 1., a u Tablici 2. su novo predloženi rasponi od 1.1.2025.

Tablica 1: Do 31.12.2024.

sl2

Tablica 2: Od 1.1.2025.

sl3

2. Komparacija plaća u 2024. i 2025. uslijed promjena u sustavu poreza na dohodak
Sukladno predloženim promjenama, koje su u zakonskoj proceduri, u nastavku se prikazuje komparativni obračun plaće prije i nakon 1. siječnja 2025.

Primjer se odnosi na poreznog obveznika (iznad 30 - te godine života) s prebivalištem u Gradu Zagrebu koji ostvaruje bruto plaću 3.500,00 € mjesečno i koji ne ostvaruje pravo na uvećani osobni odbitak uz pretpostavku da predstavničko tijelo Grada Zagreba propiše najviše dopuštenu nižu poreznu stopu koja prema Prijedlogu zakona iznosi 23 %.

Usporedni obračun plaća:
sl4

Prema navedenom primjeru, poreznom obvezniku s mjesečnom bruto plaćom od 3.500,00 € će uslijed povećanja osobnog odbitka i smanjenja porezne stope doći do povećanja neto plaće za 22,64 € mjesečno odnosno godišnje 271,68 €.

U nastavku donosimo i primjer pod pretpostavkom da porezni obveznik iz prethodno opisanog primjera ima jednog uzdržavanog člana:
sl5

U ovom slučaju, poreznom obvezniku s mjesečnom bruto plaćom od 3.500,00 € koji ima jednog uzdržavanog člana, uslijed povećanja osobnog odbitka i smanjenja porezne stope doći će do povećanja mjesečnog iznosa neto-plaće za 25,56 €, što godišnje iznosi 306,72 €.

Nadalje, donosimo još jedan primjerak, izračunan pod pretpostavkom da predstavničko tijelo Grada Zagreba propiše najviše dopuštenu nižu poreznu stopu.
Parametri obračuna:
- porezni obveznik (iznad 30-te godine života)
- prebivalište u Gradu Zagrebu
- mjesečna bruto plaća u iznosu od 7.000,00 €
- nema prava na uvećani osobni odbitak.

sl6

Iz primjera je razvidno da će poreznom obvezniku s mjesečnom bruto plaćom 7.000,00 € uslijed povećanja osobnog odbitka, povećanja porezne osnovice za primjenu niže porezne stope i smanjenja porezne stope doći do povećanja neto-plaće za 138,56 € mjesečno odnosno godišnje iznosi 1.662,72 €.



Autorica: Gordana Lončar, univ. spec. oec., Ministarstvo financija, Porezna uprava.

_____________________

1  2.240,00 x 23,60 %
2  2.200,00 x 23,00 %
3  560,00 + 280,00 = 840,00
600,00 + 300,00 = 900,00
5  1.960,00 x 23,60 %
6  1.900,00 x 23,00 %





 
 

Rad studenataPravilnikom o izmjenama i dopunama Pravilnika o porezu na dohodak za koji javno savjetovanje sa zainteresiranom javnošću traje od 3. prosinca 2025. do 17. prosinca 2025. predlaže se, između ostalog, od 1. siječnja 2026. povećati koeficijent koji se primjenjuje na iznos osnovnog osobnog odbitka pri izračunu neoporezivog iznosa primitaka učenika i studenata na školovanju za rad preko učeničkih i studentskih udruga, uslijed čega će se povećati i neoporezivi iznos primitaka učenika i studenata.

Božićnica, iako u praksi možda i najčešća, u poreznim propisima definirana je kao jedna od mogućih prigodnih nagrada koje poslodavac može isplatiti radniku. U ovom članku donosimo sažete praktične smjernice za ispravnu isplatu božićnice.

Izdavanje računa u elektroničkom obliku (eRačuni) postaju standard u poslovanju ali i obveza u 2026. za obveznike poreza na dodanu vrijednost, dok za male porezne obveznike postoji obveza zaprimanja istih. Uvode se, uz brojne razloge, i poradi efikasnijeg djelovanja Porezne uprave. Međutim, uvođenje eRačuna donosi i određene koristi kao što su digitalna arhiva, transparentnost, manje grešaka u ručnom radu i slično. U nastavku dajemo osvrt na izdavanje računa koje hrvatski porezni obveznici od 1. siječnja 2026. trebaju izdati inozemnim poslovnim subjektima.

Fiskalizacija nije ništa novo – uvedena je još 2013. s ciljem suzbijanja sive ekonomije i povećanja transparentnosti gotovinskog poslovanja. Sada, odnosno u suvremenom poreznom okruženju, sustav fiskalizacije proširuje se. U ovom kratkom pregledu podsjećamo što je fiskalizacija 1.0, te donosimo najbitnije informacije o promjenama poslovanju s građanima – i što to znači praktično za poduzetnike.

U okolnostima kada elementarne nepogode uzrokuju značajnu štetu na imovini i poslovanju, porezni položaj pomoći radnicima postaje bitno pitanje za poslodavce koji žele postupati u skladu s propisima. Propisi o porezu na dohodak jasno definiraju kada se potpore zbog uništenja ili oštećenja imovine mogu isplatiti neoporezivo te pod kojim uvjetima takve isplate prelaze u sferu oporezivog dohotka. U nastavku donosimo pregled aktualnog poreznog okvira, relevantnog mišljenja Porezne uprave te praktične smjernice za pravilnu primjenu ovih odredbi u situacijama elementarnih i prirodnih nepogoda.