20.11.2024 06:20

održivost
U okviru paketa poreznih izmjena kojeg je Vlada Republike Hrvatske sa sjednice 31. listopada 2024. uputila u saborsku proceduru je i Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak koje su, između ostalog i od utjecaja na obračun plaća. Više informacija donosimo u nastavku uz komparativni prikaz obračuna plaće u 2025. u odnosu na 2024. i to s primjerom koji se odnosi na fizičke osobe s prebivalištem u Gradu Zagrebu.

1. Promjene u sustavu poreza na dohodak

U nastavku donosimo pojedinosti vezane uz zakonski prijedlog povećanja osnovnih odbitaka te porezne osnovice za primjenu poreznih stopa. Usto donosimo i informacije o novim rasponima za nižu i višu stopu godišnjeg poreza na dohodak.

Povećanje osobnog odbitka

Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak predlaže se povećati iznos osnovnog osobnog odbitka s 560,00 na 600,00 eura te iznose osobnih odbitaka za uzdržavane članove i invalidnost, i to primjenom postojećih koeficijenata na povećani iznos osnovnog osobnog odbitka.

U nastavku donosimo usporedbu svota osobnih odbitaka do 31.12.2024., i od 1.1.2025.:
sl1

• Povećanje porezne osnovice za primjenu poreznih stopa

U okviru predloženih izmjena predlaže se od 1. siječnja 2025. povećati iznos mjesečne i godišnje porezne osnovice. U nastavku je tablični pregled:

ps

Prema zakonskom prijedlogu, od 1. siječnja 2025. predujam poreza na dohodak bi se plaćao po nižoj stopi do visine mjesečne porezne osnovice 5.000 € / godišnje porezne osnovice 60.000 € te po višoj stopi na iznos iznad mjesečne porezne osnovice od 5.000 € / godišnje porezne osnovice od 60.000 €.

• Novi rasponi niže i više stope godišnjeg poreza na dohodak

Predloženi su i novi rasponi niže i više stope godišnjeg poreza na dohodak unutar kojih predstavničko tijelo jedinica lokalne samouprave može svojim odlukama propisati visine poreznih stopa odnosno smanjiti gornje granice u rasponima za niže i više porezne stope.

Primjena važećih poreznih stopa prema visini porezne osnovice dana je u Tablici 1., a u Tablici 2. su novo predloženi rasponi od 1.1.2025.

Tablica 1: Do 31.12.2024.

sl2

Tablica 2: Od 1.1.2025.

sl3

2. Komparacija plaća u 2024. i 2025. uslijed promjena u sustavu poreza na dohodak
Sukladno predloženim promjenama, koje su u zakonskoj proceduri, u nastavku se prikazuje komparativni obračun plaće prije i nakon 1. siječnja 2025.

Primjer se odnosi na poreznog obveznika (iznad 30 - te godine života) s prebivalištem u Gradu Zagrebu koji ostvaruje bruto plaću 3.500,00 € mjesečno i koji ne ostvaruje pravo na uvećani osobni odbitak uz pretpostavku da predstavničko tijelo Grada Zagreba propiše najviše dopuštenu nižu poreznu stopu koja prema Prijedlogu zakona iznosi 23 %.

Usporedni obračun plaća:
sl4

Prema navedenom primjeru, poreznom obvezniku s mjesečnom bruto plaćom od 3.500,00 € će uslijed povećanja osobnog odbitka i smanjenja porezne stope doći do povećanja neto plaće za 22,64 € mjesečno odnosno godišnje 271,68 €.

U nastavku donosimo i primjer pod pretpostavkom da porezni obveznik iz prethodno opisanog primjera ima jednog uzdržavanog člana:
sl5

U ovom slučaju, poreznom obvezniku s mjesečnom bruto plaćom od 3.500,00 € koji ima jednog uzdržavanog člana, uslijed povećanja osobnog odbitka i smanjenja porezne stope doći će do povećanja mjesečnog iznosa neto-plaće za 25,56 €, što godišnje iznosi 306,72 €.

Nadalje, donosimo još jedan primjerak, izračunan pod pretpostavkom da predstavničko tijelo Grada Zagreba propiše najviše dopuštenu nižu poreznu stopu.
Parametri obračuna:
- porezni obveznik (iznad 30-te godine života)
- prebivalište u Gradu Zagrebu
- mjesečna bruto plaća u iznosu od 7.000,00 €
- nema prava na uvećani osobni odbitak.

sl6

Iz primjera je razvidno da će poreznom obvezniku s mjesečnom bruto plaćom 7.000,00 € uslijed povećanja osobnog odbitka, povećanja porezne osnovice za primjenu niže porezne stope i smanjenja porezne stope doći do povećanja neto-plaće za 138,56 € mjesečno odnosno godišnje iznosi 1.662,72 €.



Autorica: Gordana Lončar, univ. spec. oec., Ministarstvo financija, Porezna uprava.

_____________________

1  2.240,00 x 23,60 %
2  2.200,00 x 23,00 %
3  560,00 + 280,00 = 840,00
600,00 + 300,00 = 900,00
5  1.960,00 x 23,60 %
6  1.900,00 x 23,00 %





 
 

Ugostiteljstvo Reprezentacija je važan segment poslovanja koji obuhvaća troškove nastale ugošćivanjem i darivanjem poslovnih partnera. Iako je u poslovnom svijetu to uobičajena praksa, važno je razumjeti njene porezne implikacije, osobito s aspekta poreza na dodanu vrijednost. Ograničenja vezana uz odbitak pretporeza čine ovu temu značajnom za poduzetnike stoga u nastavku donosimo kratak osvrt.

U Narodnim novinama, 31. siječnja 2025. objavljen je Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o porezu na dodanu vrijednost, čije izmjene i dopune koje prate recente promjene Zakona o porezu na dodanu vrijednost. U nastavku su sažeto navedene ključne novosti te se donosi i osvrt na poseban postupak oporezivanja za male porezne obveznike.

Od 1. ožujka 2025. pri utvrđivanju predujmova poreza na dohodak od nesamostalnog rada i drugog dohotka primjenjuju se nove snižene stope propisane odlukama predstavničkih tijela jedinica lokalnih samouprava (u nastavku teksta: JLS), a koje su JLS (ako im je su visina poreznih stopa bila izvan novo propisanih raspona) bile dužne donijeti i objaviti u Narodnim novinama (u nastavku teksta: NN) najkasnije do 28. veljače 2025. Ako JLS nisu do navedenog datuma donijele odnosno izmijenile odluku i  objavile ju u NN, a visina poreznih stopa nije u okviru novo propisanih raspona primjenjuju se porezne stope propisane Zakonom o porezu na dohodak (NN 115/16- 152/24 - u nastavku teksta: Zakon).

Prilikom predaje prijave poreza na dohodak može se dogoditi da iskazani poslovni primici i svota priljeva na žiro računu nisu identični. Konkretno, moguće su okolnosti u kojima obrtnik iskazuje manji poslovni primitak nego što su priljevi po žiro računu pa u nastavku donosimo više informacija.

U određenim slučajevima mali porezni obveznici obvezni su registrirati se za potrebe poreza na dodanu vrijednost i prenijeti, odnosno preuzeti obvezu plaćanja poreza na dodanu vrijednost. Jedan od tih slučajeva je i kada mali porezni obveznici primaju usluge iz inozemstva. Stoga autorica u tekstu pojašnjava pojedinosti vezane uz registraciju za potrebe poreza na dodanu vrijednost, prijenos porezne obveze na malog poreznog obveznika te iznimke od općeg pravila oporezivanja.