30.10.2024 09:50
Kreditne rejting agencije

U sustavu poreza na dodanu vrijednost, od 1. siječnja 2025., očekuje se više novina. One se ponajprije odnose na povećanje praga za upis u registar obveznika PDV-a (s 40.000,00 eura na 50.000,00 eura), a predložene su i nove odredbe vezane uz male porezne obveznike. Također, predloženo je ukidanje uvjeta uzajamnosti pri povratu PDV-a poreznim obveznicima iz trećih zemalja te omogućavanje odbitka pretporeza temeljem rješenja Porezne uprave.

1. Uvod

Od pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji (u nastavku teksta: EU) 1. srpnja 2013., Zakon o porezu na dodanu vrijednost doživio je niz izmjena i dopuna koje su većinom posljedica usklađivanja sa direktivama koje uređuju sustav oporezivanja porezom na dodanu vrijednost (u nastavku teksta: PDV), osobito sa Direktivom Vijeća 2006/112/EZ o zajedničkom sustavu PDV-a (u nastavku teksta: PDV direktiva).

Nacrtom prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost (u nastavku teksta: Nacrt) kojeg je Vlada Republike Hrvatske u okviru donošenja Zakona dala na savjetovanje sa zainteresiranom javnošću 25. rujna 2024., predložene su izmjene radi implementiranja sljedeće pravne stečevine EU:
- Direktive Vijeća (EU) 2020/285 od 18. veljače 2020. o izmjeni PDV direktive u pogledu posebne odredbe za mala poduzeća i Uredbe (EU) br. 904/2010 u vezi administrativne suradnje i razmjene informacija u svrhu praćenja ispravne primjene posebne odredbe za mala poduzeća;
- Direktive Vijeća (EU) 2022/542 od 5. travnja 2022. o izmjeni PDV Direktive i Direktive (EU) 2020/285 u vezi stopa PDV-a.

Očekuje se da će se predložene izmjene primjenjivati od 1. siječnja 2025., a najznačajnije su:
- povećanje praga za upis u registar obveznika PDV-a
- nove odredbe vezane uz male poreznih obveznika
- ukidanje uvjeta uzajamnosti pri povratu PDV-a poreznim obveznicima iz trećih zemalja te
- omogućavanje odbitka pretporeza temeljem rješenja Porezne uprave.

2. Prag za upis u registar obveznika PDV-a

Povećava se iznos, odnosno vrijednost obavljenih isporuka dobara i usluga do kojeg je mali porezni obveznik oslobođen plaćanja PDV-a u tuzemstvu na isporuke dobara ili usluga sa 40.000,00 eura na 50.000,00 eura. Navedeno povećanje praga predlagatelj obrazlaže usklađenjem sa povećanjem kumulativne stope inflacije.

Bitno je spomenuti prijelazne odredbe u kojim je predloženo da su porezni obveznici koji u 2024. ostvare vrijednost isporuka dobara ili usluga veću od 50.000,00 eura (bez PDV-a) obvezni od 1. siječnja 2025. godine upisati se u registar obveznika PDV-a.

Dakle, porezni obveznik koji u 2024., ostvari više od 40.000,00 eura, a manje od 50.000,00 eura nema obvezu upisivanja u Registar obveznika poreza na dodanu vrijednost.

Također, porezni obveznici koji u 2024., ne ostvare vrijednost isporuka dobara ili usluga veću od 50.000,00 eura mogu do 15. siječnja 2025. podnijeti zahtjev za brisanje iz Registra obveznika PDV-a (osim ako su bili upisani u sustav PDV-a na vlastiti zahtjev tijekom 2024.).


3. Nove odredbe za male porezne obveznike

Predloženo je pojednostavljenje posebnog postupka oporezivanja za male porezne obveznike, odnosno oslobođenje propisano člankom 90. važećeg Zakona o porezu na dodanu vrijednost (u nastavku teksta: Zakon) u smislu mogućnosti, dakle ne obveze, za poreznog obveznika iz druge države članice (tzv. stranog poreznog obveznika) da primijeni navedeno oslobođenje u tuzemstvu ali pod kumulativno ispunjenim uvjetima:
- da njegov godišnji promet u EU (ukupna godišnja vrijednost isporuka dobara i usluga, bez PDV-a, koje je porezni obveznik ostvario na području EU tijekom kalendarske godine) nije bio veći od 100.000,00 eura, i
- da vrijednost njegovih isporuka dobara i usluga obavljenih u tuzemstvu nije bila veća od 50.000,00 eura.
Ta mogućnost propisuje se i za tuzemnog malog poreznog obveznika u smislu da može odabrati primjenu oslobođenja u nekoj od država članica EU.
Da bi primijenio oslobođenje u državi članici u kojoj nema sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište (u nastavku teksta: sjedište), porezni obveznik dostavlja prethodnu obavijest državi članici sjedišta te mu se za primjenu oslobođenja dodjeljuje individualni identifikacijski broj: OIB i nastavak „EX“, a imat će i obvezu podnošenja tromjesečnog izvješća.
Također, predloženo je da i mali porezni obveznik može izdati pojednostavljeni račun za isporuke dobara i usluga čiji iznos nije viši od 100,00 eura čime mu se omogućava pojednostavljenje poslovanja.


4. Druge predložene promjene

Ostale značajnije promjene, a obzirom na to da su predložene izmjene Zakona većinom nomotehničke naravi, obuhvaćaju sljedeće:
- izmjena odredbe članka 21. Zakona kojom je predloženo da se mjestom obavljanja usluga pristupa kulturnim, umjetničkim, sportskim, društvenim, obrazovnim, zabavnim i sličnim događanjima (izložbe i sajmovi) ako je prisutnost virtualna, ne smatra mjesto gdje se ta događanja stvarno odvijaju, a ako se usluge i pomoćne usluge u vezi s kulturnim, umjetničkim, sportskim, društvenim, obrazovnim, zabavnim i sličnim događanjima prenose putem interneta ili se na drugi način u virtualnom obliku stavljaju na raspolaganje tada se mjestom usluge smatra mjesto gdje osoba koja nije porezni obveznik ima sjedište
- izmjena teksta odredbe članka 38. st. 3. točke i) Zakona, a koja se odnosi na primjenu snižene stope PDV-a 13 % na javnu uslugu prikupljanja miješanog komunalnog otpada, zbog nomotehničkog usklađivanja terminologije s posebnim propisom o gospodarenju otpadom (Zakon o komunalnom gospodarstvu) pri čemu se ne mijenja opseg primjene snižene stope PDV-a
- radi omogućavanja brze reakcije u izvanrednim situacijama dodan je novi članak 44.a Zakona, o oslobođenju od PDV-a pri stjecanju unutar EU i isporukama u tuzemstvu dobara u korist žrtava katastrofa
- novi članak 65.b Zakona, a koji se odnosi na slučaj ako se iznos PDV-a koji je porezni obveznik obračunao ili trebao obračunati na obavljene isporuke poveća temeljem rješenja Porezne uprave, tada porezni obveznik može izdati ispravljeni račun s ispravno obračunatim PDV-om, a primatelj isporuke može za nastalu razliku ostvariti pravo na odbitak pretporeza uz ispunjenje propisanih uvjeta u razdoblju oporezivanja u kojem je primio taj račun;
- brisanje uvjeta uzajamnosti u članku 67. Zakona pri povratu poreznim obveznicima iz trećih zemalja koji je komplicirao postupak povrata PDV-a sa poreznim obveznicima iz trećih zemalja.


Autorica: Ana Adorić, dipl. oec, univ. spec. oec.

Rad studenataPravilnikom o izmjenama i dopunama Pravilnika o porezu na dohodak za koji javno savjetovanje sa zainteresiranom javnošću traje od 3. prosinca 2025. do 17. prosinca 2025. predlaže se, između ostalog, od 1. siječnja 2026. povećati koeficijent koji se primjenjuje na iznos osnovnog osobnog odbitka pri izračunu neoporezivog iznosa primitaka učenika i studenata na školovanju za rad preko učeničkih i studentskih udruga, uslijed čega će se povećati i neoporezivi iznos primitaka učenika i studenata.

Božićnica, iako u praksi možda i najčešća, u poreznim propisima definirana je kao jedna od mogućih prigodnih nagrada koje poslodavac može isplatiti radniku. U ovom članku donosimo sažete praktične smjernice za ispravnu isplatu božićnice.

Izdavanje računa u elektroničkom obliku (eRačuni) postaju standard u poslovanju ali i obveza u 2026. za obveznike poreza na dodanu vrijednost, dok za male porezne obveznike postoji obveza zaprimanja istih. Uvode se, uz brojne razloge, i poradi efikasnijeg djelovanja Porezne uprave. Međutim, uvođenje eRačuna donosi i određene koristi kao što su digitalna arhiva, transparentnost, manje grešaka u ručnom radu i slično. U nastavku dajemo osvrt na izdavanje računa koje hrvatski porezni obveznici od 1. siječnja 2026. trebaju izdati inozemnim poslovnim subjektima.

Fiskalizacija nije ništa novo – uvedena je još 2013. s ciljem suzbijanja sive ekonomije i povećanja transparentnosti gotovinskog poslovanja. Sada, odnosno u suvremenom poreznom okruženju, sustav fiskalizacije proširuje se. U ovom kratkom pregledu podsjećamo što je fiskalizacija 1.0, te donosimo najbitnije informacije o promjenama poslovanju s građanima – i što to znači praktično za poduzetnike.

U okolnostima kada elementarne nepogode uzrokuju značajnu štetu na imovini i poslovanju, porezni položaj pomoći radnicima postaje bitno pitanje za poslodavce koji žele postupati u skladu s propisima. Propisi o porezu na dohodak jasno definiraju kada se potpore zbog uništenja ili oštećenja imovine mogu isplatiti neoporezivo te pod kojim uvjetima takve isplate prelaze u sferu oporezivog dohotka. U nastavku donosimo pregled aktualnog poreznog okvira, relevantnog mišljenja Porezne uprave te praktične smjernice za pravilnu primjenu ovih odredbi u situacijama elementarnih i prirodnih nepogoda.