ZAGREB, 20. rujna 2023. (Hina) - Kompanije vrlo ubrzano rade na tome kako upotrijebiti umjetnu inteligenciju (AI) u svojim poslovnim procesima, rečeno je u srijedu na konferenciji "Velika promjena, velike mogućnosti: Hrvatsku pokreće ekonomski oporavak i digitalna revolucija".
Panel su organizirali
Američka gospodarska komora (AmCham) u Hrvatskoj i Enterprise Investors (EI), jedna od vodećih private equity kompanija u središnjoj i istočnoj Europi. Izvršna direktorica AmChama Andrea Doko Jelušić je istaknula da kompanije vrlo ubrzano rade na tome kako upotrijebiti umjetnu inteligenciju u svojim poslovnim procesima. "To je svakako dobra vijest, jer je digitalizacija ono što može podići produktivnost i konkurentnost hrvatskog gospodarstva", ustvrdila je. Hajdi Ćenan iz udruge Cro Startup! je rekla da u udruzi nastoje startupovima olakšati poslovanje i pokretanje poslova iz Hrvatske, pri čemu je Hrvatska u regiji specifična upravo po značajnom broju startupova iz tehnologije umjetne inteligencije. Na državi je da napravi regulatorni i porezni okvir koji bi poticali startupe i iz inozemstva da dođu u Hrvatsku i razvijaju AI rješenja, rekla je Ćenan, ocijenivši i da razvoj cjelokupnog startup ekosustava praktički nema podršku države.
Kolak: Ulaganje u elektroenergetsku mrežu treba biti imperativ
Predsjednik Uprave
Končara Gordan Kolak je rekao da je Končar kao najveća regionalna elektroindustrija najviše zainteresiran za digitalizaciju elektroenergetske infrastrukture. "Digitalizacija se nameće kao jedini smisleni odgovor na izazove koji nas u budućnosti u elektroenergetici očekuju", poručio je Kolak, između ostalog istaknuvši da Končar, anticipirajući budući razvoj elektroenergetike, snažno ulaže u digitalna rješenja, prije svega u razvoj svojih mikro mreža za nadzor i upravljanje energetskim tokovima. Energetsku tranziciju su uglavnom pokrenule klimatske promjene, a Kolak smatra da tu treba biti puno brži. "Ako pogledamo koliko je u Hrvatskoj u prošloj godini instalirano objekata na obnovljive izvore energije - to je više nego nedostatno da bismo govorili o dostizanju ciljeva do 2035. i 2050.", rekao je Kolak. Stoga smatra da je snažnije ulaganje u elektroenergetsku, prijenosnu distributivnu mrežu, njenu obnovu i modernizaciju, imperativ koji se nameće sam po sebi. Kolak kaže da toga treba biti svjestan, a promjene su potrebne ne samo u Hrvatskoj već u cijeloj Europi, koja mora voditi računa o tome ima li dostatne proizvodne i implementacijske kapacitete da se te promjene i dogode.
Digitalizacija u trgovini i poljoprivredi
Voditeljica inovacija u trgovačkom lancu
Studenac Nina Mimica apostrofirala je korištenje napredne analitike i strojnog učenja, gdje se na temelju velike baze podataka pokušavaju kreirati buduće promotivne akcije za kupce. Cilj je da naše odluke budu relevantnije, istaknula je. Upitana o budućnosti radnih mjesta u trgovini, s obzirom na ubrzanu digitalizaciju i automatizaciju, Mimica je ocijenila da je hrvatsko tržište i dalje tradicionalno te da se ne može mjeriti sa SAD-om, Azijom, pa ni Zapadnom Europom. "Treba raditi pametan balans između ljudstva i prisnog kontakta, koji naši kupci cijene - i tehnologije. Jedno ne isključuje drugo, tehnologija mora služiti na svrhu čovječanstvu - pomoći i ubrzati procese, a ne zamijeniti čovjeka", izjavila je. Miljan Ždrale, voditelj poljoprivrednog sektora za središnju i jugoistočnu Europu u Europskoj banci za obnovu i razvoj (EBRD), izjavio je da korištenje digitalnih inovacija u poljoprivredi, poput senzora, satelita i blockchain tehnologije, osim što pozitivno utječe na efikasnost i profitabilnost, neophodno je u borbi protiv klimatskih promjena.
"Trenutno nije u planu prodaja
Pan Peka i Studenca
"Enterprise Investors (EI) upravlja s više investicijskih fondova, a u Hrvatskoj u vlasništvu ima pekarsku industriju Pan-Pek i trgovački lanac Studenac, a tu je i regionalni lanac trgovina sportskom opremom Intersport. Upitan o planovima na hrvatskom tržištu, partner u EI-u za Jadransku regiju Michal Kedzia je rekao da u regiji konstantno promatraju prilike za akvizicije novih kompanija, no ne navodeći konkretne detalje, s "obzirom da je prerano". S druge strane, kompanije koje trenutno imaju u vlasništvu uskoro će objaviti nove akvizicije, najavio je. Studenac s oko 1.200 dućana ima najveću maloprodajnu mrežu u Hrvatskoj, pri čemu je u Hrvatskoj preuzeo niz lokalnih trgovačkih lanaca, a na pitanje razmatra li se prodaja Studenca i Pan Peka, Kedzia je rekao da se poslovni koncept fonda temelji na kupnji i kasnijoj prodaji, a iako će vrijeme za to jednom doći, u ovom trenutku nije u planu. "U oba slučaja vrlo smo zadovoljni s poslovanjem. Trenutno nemamo u planu prodati nijednu od te dvije kompanije", izjavio je. Kada je riječ o Intersportu, lani je najavljena njegova prodaja, no sredinom ove godine od toga se odustalo, a kako je pojasnio Kedzia, ocijenjeno je da nije najbolji trenutak za prodaju, pri čemu je fokus stavljen na daljnje podizanje vrijednosti tog poslovanja.