19.03.2024 08:50
Tržišna inspekcija
U najširem značenju, inspekcijski nadzor obuhvaća kontrolu nad zakonitošću rada i postupanja pravnih i fizičkih osoba, kojeg, u okviru  zakonom propisanog djelokruga rada i ovlaštenja, neposredno provode nadležni inspektori. Inspekcijske poslove u području trgovine, usluga, zaštite potrošača i sigurnosti neprehrambenih proizvoda obavlja tržišna inspekcija Državnog inspektorata. Što najčešće kontroliraju tržišni inspektori u prodavaonici i koje mjere su ovlašteni i obvezni poduzeti protiv nadziranog trgovca kada utvrde da se isti ne pridržava propisanih obveza i/ili zabrana,  pišemo u nastavku ovoga članka.

   1. Uvod

    Inspekcijski nadzor (u nastavku: nadzor) u  području trgovine, usluga, zaštite potrošača i sigurnosti neprehrambenih proizvoda u skladu s odredbom čl. 5. Zakona o Državnom inspektoratu1 (u nastavku: ZDI) obavlja tržišna inspekcija Državnog inspektorata,  u okviru koje, neposredan inspekcijski nadzor poslovanja prodajnog objekta (prodavaonice, prodajnog štanda, kioska i dr.) provode tržišni inspektori  središnjeg  urede Državnog inspektora ili mjesno nadležne  ispostave područne jedince2  (u nastavku: inspektor). U obavljanju nadzora tržišni inspektor je  samostalan,  što znači da vodi postupak nadzora,  donosi upravne akte te poduzima mjere i radnje u okviru prava, obveza i ovlasti utvrđenih ZDI-om i posebnim zakonima čiju primjenu kontrolira. Inspektor pokreće i provodi nadzor po službenoj dužnosti - ex offo (načelo oficioznosti), a iznimno na zahtjev stranke kada je to propisano posebnim zakonom, pri čemu, zaprimljene predstavke (prijave) u kojima se ukazuje na postupanje protivno propisima, može koristiti kao povod za obavljanje nadzora. 

    U provedbi nadzora,  inspektor je  ovlašten je pregledati (i fotografirati), poslovne  i druge prostorije i prostore, opremu i sredstva kojima se obavlja djelatnost trgovine, proizvode (robu) koja je predmet obavljanja djelatnosti te pregledati prostore u kućanstvima ili stambene zgrade u kojima se obavlja (neregistrirana) djelatnost trgovine. Nadalje, ovlašten je:  izvršiti uvid u poslovne knjige, registre, evidencije, mrežne stranice (npr. web shopa), dokumente, ugovore, isprave i drugu poslovnu dokumentaciju koja omogućuje uvid u poslovanje nadzirane pravne i fizičke osobe;  zatražiti i pregledati javne isprave na temelju koje se može provjeriti i utvrditi identitet osoba zatečenih u nadzoru; uzimati izjave nadzirane osobe, u svojstvu svjedoka saslušati osobe zatečene u nadzoru; te obavljati  i druge radnje u skladu s odredbama posebnog propisa (npr. u ulozi tajnog kupca kupovati robu odnosno naručivati usluge, uzimati  uzorke robe radi ispitivanje sukladnosti s propisanim zahtjevima).

    Nadzirane pravne i fizičke osobe  dužne su  inspektoru omogućiti obavljanje inspekcijskog nadzora i omogućiti mu uvjete za neometano obavljanje nadzora kao i pripremiti i dostaviti inspektoru na njegov zahtjev točne i potpune podatke, obavijesti i materijale potrebne za dovršenje nadzora, u protivnom  snose prekršajnu odgovornost. 

    O provedenom nadzoru  inspektor je obvezan sastaviti zapisnik od kojih jedan primjerak treba uručiti odnosno dostaviti nadziranoj osobi. Na sastavljanje zapisnika primjenjuju se odredbe čl. 76. Zakona o općem upravnom postupku.3

    Ako je propisano da se u slučaju utvrđene nezakonitosti izriče određena upravna mjera zabrane obavljanja djelatnosti trgovine ili prodaje proizvoda koji ne udovoljavaju propisanim zahtjevima ili naređivanja otklanjanja utvrđenih nedostataka i nepravilnosti u roku, inspektor je obvezan istu izreći pisanim rješenjem, odnosno ako je propisano, usmenim rješenjem izrečenim u zapisniku, osim ako su utvrđene nepravilnosti otklonjene tijekom inspekcijskog nadzora ili kad izvršenje nije moguće, što inspektor treba  utvrditi i navesti u zapisniku.4

   Ako  inspektor nadzorom utvrdi da je povredom propisa počinjen prekršaj, obvezan je protiv počinitelja prekršaja  pokrenuti prekršajni postupak podnošenjem optužnog prijedloga mjesno nadležnom općinskom sudu ili izdati prekršajni nalog odnosno obvezni prekršajni nalog kada su ispunjeni uvjeti propisani za njegovo donošenje,  ili na mjestu izvršenja prekršaja počinitelju prekršaja izreći i naplatiti novčanu kaznu ako je ista za utvrđeni prekršaj propisana. U slučaju da inspektor utvrdi postojanje osnovane sumnje da je povredom propisa nadzirani trgovac ili drugi prodavatelj počinio  kazneno djelo  (npr. neovlašteno skidanje službenog pečata kojim je inspektor zapečatio prodajni objekt u kojem se neregistrirano obavlja djelatnost trgovine)  obvezan je  mjesno nadležnom općinskom državnom odvjetništvu podnijeti  kaznenu prijavu.

    Iznimno, inspektor neće prekršajno procesuirati počinitelja prekršaja ako su ispunjeni uvjeti za primjenu oportuniteta (nepokretanja prekršajnog postupka) propisani čl. 73 ZDI-a. Tom je odredbom propisano da inspektor Državnog inspektorata (osim inspektora rada) neće pokrenuti  prekršajni postupak ako je to dopušteno posebnim zakonom ili ako: nadzirana pravna ili fizička osoba tijekom inspekcijskog nadzora odnosno do donošenja rješenja otkloni nepravilnosti i nedostatke utvrđene u inspekcijskom nadzoru; za utvrđene nepravilnosti doneseno je rješenje i nadzirana osoba postupila je po izvršnom rješenju inspektora ili  je postupila po rješenju prije nego što je ono postalo izvršno; nadzirana osoba očitovanjem na zapisnik preuzme obvezu da u određenom roku otkloni nepravilnosti i nedostatke u inspekcijskom nadzoru za koje nije propisana upravna mjera, a inspektor utvrdi da je počinjen prekršaj (radi ispunjenja ove obveze, inspektor nadziranoj osobi izdaje pisanu naredbu u kojoj točno određuje preuzetu obvezu i rok za njeno izvršenje). Činjenicu ispunjavanja uvjeta za primjenu oportuniteta inspektor utvrđuje u zapisniku. Ako nadzirana osoba ne postupi na prethodno opisani način, inspektor je obvezan prekršajno procesuirati počinitelja prekršaja. Ako je oportunitet propisan posebnim zakonom čiju primjenu inspektor kontrolira, tada primjenjuje oportunitet prema uvjetima propisanim tim zakonom.

   Inspektor  neće primijeniti oportunitet u slučaju kada je počinjen prekršaj kojim se ugrožava život, sigurnost i zdravlje ljudi, imovina veće vrijednosti, okoliš i u svim slučajevima kada je propisana upravna mjera zabrane te ponovnog utvrđenja istog prekršaja u roku od godine dana.        

   2. Pravna podloga nadzora tržišnog inspektora

   U postupku redovnog nazora  poslovanja trgovca u prodavaonici, inspektor  u okviru svog propisanog djelokruga rada, kontrolira primjenu najmanje slijedećih propisa:  Zakona o trgovini 5(u nastavku: ZT)  - u odnosu na  uvjete za obavljanje djelatnosti trgovine;  Pravilnika o minimalnim tehničkim i drugim uvjetima koji se odnose na prodajne objekte, opremu i sredstva u prodajnim objektima i uvjetima za prodaju robe izvan prodavaonica (u nastavku: Pravilnik o MTU)6 - u odnosu na ispunjavanje minimalnih tehničkih uvjeta za prodajni objekt, opremu i sredstva kojima se obavlja djelatnost trgovine;    Zakona o zaštiti potrošača( nastavku: ZZP)7 – u odnosu na zaštitu osnovnih prava potrošača pri kupnji robe; Zakona o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj (u nastavku: Zakon u uvođenju eura)8 - u odnosu na dvojno isticanja cijena i iskazivanje cijena te ukupne svote na računima  (u kunama i eurima).

   Ovisno o predmetu inspekcijskog nadzora (redovnom, izvanrednom, koordiniranom), statusu trgovca (trgovačko društvo ili obrt) i  prodajnom asortimanu, inspektor može kontrolirati  primjenu i: Zakona o trgovačkim društvima (u nastavku: ZTD)9 - u odnosu registriranje djelatnosti trgovine te  isticanje tvrtke trgovačkog društva; Zakona o obrtu ( u nastavku: ZO)10 - u odnosu na uvjete pod kojima obrtnik može obavljati djelatnost trgovine; Zakona o iznimnim mjerama kontrole cijena11 - u odnosu na određivanje najviše propisanih cijena  i/ili marži;  Zakona o elektroničkoj trgovini12 - u odnosu na upis djelatnosti usluge informacijskog društva i objavljivanje propisanih informacija na mrežnoj stranici trgovca koji obavlja djelatnost trgovine putem interneta; Zakona o općoj sigurnosti proizvoda13 - u odnosu na ispunjavanja propisanih zahtjeva sigurnosti za proizvode koji se prodaju; Zakona o  ograničavanju uporabe duhanskih i srodnih proizvoda (u nastavku: ZOUDP)14 - u odnosu na označavanje i prodaju duhanskih i srodnih proizvoda; Zakona o tehničkim zahtjevima za proizvode i ocjenjivanju sukladnosti15 - u odnosu na ispunjavanje propisanih  zahtjeva sukladnosti i načina označavanja robe koja se stavlja na tržište ili nalazi na raspolaganju na tržištu te osiguranje propisanih isprava koje prate robu;  Zakona o građevnim proizvodima16 - u odnosu na označavanje građevnih proizvoda i osiguranje isprava koje prate građevinske proizvode na tržištu;  Zakona o energetskoj učinkovitosti 17 - u odnosu na označavanje određenih proizvoda oznakom energetske učinkovitosti;  Zakona o zaštiti od svjetlosnog onečišćenja 18  - u odnosu na ispunjavanje propisanih graničnih vrijednosti i/ili značajke kvalitete svjetiljki koje se stavljaju na tržište; i drugih zakona i podzakonskih propisa; kao i  drugih relevantnih direktiva i uredbi Europske unije (u nastavku: EU) čiju primjenu u okviru svog propisanog djelokruga rada kontroliraju. 

            U nastavku članka dajemo prikaz bitnih odredbi onih zakona čiju primjenu  inspektori najčešće kontroliraju u prodavaonici  tijekom obavljanja redovnog  nadzora.

            3. Kontrola legaliteta obavljanja djelatnosti trgovine

            3.1. Registriranje djelatnosti trgovine (kupnje i prodaje robe)

            Pravna osoba  i fizička osoba legalno obavlja djelatnost trgovine ako je registrirana za kupnju i prodaju robe i/ili pružanja usluga u trgovini, čime stječe status trgovca, što dokazuje rješenjem o upisu trgovačkog društva odnosno zadruge u sudski registar,  a trgovačkog obrta u obrtni registar.19 Ako fizička osoba obavlja djelatnost trgovine, a da istu djelatnost nije registrirala ili trgovac obavlja onaj oblik trgovine za koji nije registriran, smatra se da obavlja  neregistriranu  djelatnosti trgovine, što je sankcionirano odredbama ZT-a.

            Kontrola:  Da li je nadzirana osoba registrirana za djelatnost trgovine?

            Upravna mjera:  ako pravna ili fizička osoba obavlja neregistriranu djelatnost trgovine - rješenje o zabrani obavljanja trgovine bez registracije do otklanjanja nedostataka, a najkraće na rok 30 dana   (čl. 68. st. 1. toč. 1. ZT).

            Prekršaj: ako pravna ili fizička osoba obavlja neregistriranu djelatnost trgovine (čl. 70. ZT),  uz mjeru oduzimanja predmeta prekršaja i imovinske koristi ostvarene prekršajem (čl. 75 ZT).

            3.2. Rješenje o ispunjavanju minimalnih tehničkih uvjeta

            Trgovac ne smije započeti s obavljanjem djelatnosti trgovine niti obavljati djelatnost trgovine u prodavaonici prije nego što nadležno upravno tijelo20 prema sjedištu prodajnog objekta  (na zahtjev trgovca) donese  rješenje o tome da prodajni objekt, oprema i sredstva kojima se obavlja djelatnost trgovine ispunjavaju minimalne tehničke i druge uvjete (u nastavku: propisane uvjete), niti smije u prodavaonici obavljati onaj oblik trgovine koji nije obuhvaćen rješenjem nadležnog upravnog tijela, u protivnom obavlja neregistriranu djelatnost trgovine. Dodajemo da iznimno, rješenje o ispunjavanju propisanih uvjeta nije potrebno ishoditi u slučaju obavljanja prigodne prodaje.21

            Kontrola: Da li  je  trgovac  započeo s obavljanjem  ili obavlja djelatnost trgovine u prodavaonici  prije nego što je nadležno upravno tijelo izdalo rješenje da prodajni objekt, oprema i sredstva pomoću kojih se obavlja djelatnost trgovine ispunjava propisane  uvjete, kao i da li u prodavaonici obavlja onaj oblik trgovine koji nije obuhvaćen rješenjem nadležnog upravnog tijela?

            Upravna mjera: ako je trgovac započeo s obavljanjem ili obavlja djelatnost trgovine u prodavaonici bez rješenja o ispunjavanju propisanih uvjeta ili obavlja oblik trgovine koji nije utvrđen rješenjem nadležnog upravnog tijela - rješenje o zabrani obavljanja trgovine u prodavaonici do otklanjanja nedostataka (ishođenja rješenja o ispunjavanju propisanih uvjeta), a najkraće na rok 30 dana   (čl. 68. st. 1. toč. 5. ZT)

            Prekršaj: ako trgovac započne obavljati djelatnost trgovine  ili obavlja djelatnost trgovine u prodavaonici prije nego što je ishodio rješenje  nadležnog upravnog tijela o  ispunjavanju propisanih uvjeta ili obavlja onaj oblik trgovine koji nije obuhvaćen rješenjem nadležnog upravnog tijela  (čl. 70. ZT),  uz mjeru oduzimanja predmeta prekršaja i imovinske koristi ostvarene prekršajem (čl. 75 ZT).

            Bez ishođenja novog rješenja, djelatnost trgovine može se nastaviti obavljati u prodavaonici  ako je za istu već izdano rješenje nadležnog upravnog tijela o ispunjavanju propisanih uvjeta, a u međuvremenu nije došlo do bitnih promjena vezanih uz prodajni objekt, opremu i sredstva kojima se obavlja djelatnost trgovine i ako se ne radi o robi opasnoj za život i zdravlje ljudi i životinja te prirodu i okoliš.

            Kontrola: Da li su ispunjeni propisani uvjeti za obavljanje nastavka djelatnosti trgovine u prodavaonici bez ishođenog novog rješenja?

            Prekršaj: ako trgovac nastavlja obavljati djelatnost trgovine u prodavaonici  temeljem prethodno izdanog rješenja, a da za to nisu ispunjeni propisani uvjeti  (čl. 70. ZT),  uz mjeru oduzimanja predmeta prekršaja i imovinske koristi ostvarene prekršajem (čl. 75 ZT).

            4. Kontrola ispunjavanja propisanih uvjeta

            Trgovac mora voditi računa da kroz svo vrijeme obavljanja djelatnosti trgovine budu stvarno ispunjeni propisani uvjeti u pogledu prodajnog objekta, opreme, uređaja i drugih sredstava rada ovisno o vrsti prodajnog asortimana i načnu obavljanja trgovine. Uvjeti za prodavaonicu propisani su odredbama čl. 5. do 21 Pravilnika o MTU.

            Kontrola: Da li su u prodavaonica, oprema i sredstva rada  stvarno ispunjavaju propisane uvjete tijekom rada?

            Upravna mjera:  ako trgovac obavlja trgovinu u prodavaonici koja stvarno ne ispunjava propisane uvjete - rješenje o otklanjanju utvrđenih nedostataka u primjerenom roku (čl. 68. st. 11. toč. 2. ZT), a ako se nedostaci ne otklone - rješenje o zabrani obavljanja trgovine dok se nedostaci ne otklone (čl. 68. st. 12. ZT).

            Prekršaj: ako trgovac obavlja trgovinu u prodavaonici suprotno propisanim uvjetima  ili prodavaonica, oprema i sredstva rada u prodajnom objektu stvarno ne ispunjavaju propisane uvjete  (čl. 70. ZT), uz mjeru oduzimanja predmeta prekršaja i imovinske koristi ostvarene prekršajem (čl. 75. ZT), te primjenu oportuniteta (čl. 73. ZDI).

            5. Radno vrijeme u djelatnosti trgovine

Radno vrijeme u djelatnosti trgovine uređeno je posljednjom novelom Zakona o trgovini22 s primjenom od 1. srpnja 2023.  Odredbom čl. 57. st. 1. do 4. ZT-a propisano je da radno vrijeme prodajnih objekata određuje trgovac u razdobljima od ponedjeljka do subote u ukupnom trajanju do do 90 sati tjedno, a koje trgovac raspoređuje samostalno, kao i da su prodajni objekti nedjeljom i blagdanima23 zatvoreni. Međutim, trgovac može samostalno odrediti 16 nedjelja u godini kao radne, u kom slučaju se tjedni fond sati povećava za 15 sati (iznimno, u 16 radnih nedjelja ne računaju se nedjelje koje su bile radne od 1. siječnja do 30. lipnja 2023.).Trgovac mora voditi evidenciju radnog vremena za svaku radnu nedjelju tijekom tekuće godine u obliku pisane isprave ili elektroničkog zapisa, te omogućiti nadležnom inspektoru tijekom nadzora uvid u istu. Vlada Republike Hrvatske odlukom može odrediti prodajne objekte koji su obvezni raditi blagdanima.

Iznimno, propisano ograničenje ukupnog maksimalnog  tjednog fonda radnih sati prodajnog objekta te rada nedjeljom kao i zabrana rada blagdanima ne primjenjuje se na prodajne objekte i načine prodaje taksativno navedene čl. 57. st. 5.- 7. ZT-a, što znači da u tim slučajevima prodajni objekti mogu biti raditi u skladu s odlukom trgovca. Propisane iznimke obuhvaćaju prodavaonice koje se nalaze  unutar ili su sastavni dio cjeline: željezničkih i autobusnih kolodvora; zračnih luka; luka otvorenih za javni promet; luka unutarnje plovidbe; benzinskih postaja; bolnica; hotela, nautičkih marina; kampova; prostora kulturnih i vjerskih ustanova, muzeja, centara za posjetitelje odnosno interpretacijskih centara  i drugih subjekata u kulturi; proglašenih zaštićenih područja prirode.

            Kontrola:  Da li se trgovac  pridržava propisanog radnog vremena?

            Prekršaj: ako  trgovac, osim u slučaju propisanih iznimaka: ne pridržava se propisanog radnog vremena prodavaonice u razdoblju od ponedjeljka do subote u ukupnom trajanju do 90 sati tjedno;  radi nedjeljom koju nije odredio kao radnu nedjelju;  radi blagdanom; u radnoj nedjelji se ne pridržava se propisanog broja do najviše dodanih 15 sati -   za sve navedene prekršaje,uz mjeru oduzimanja predmeta prekršaja i imovinske koristi ostvarene prekršajem (čl.75. ZT); ne vodi evidenciju radnog vremena za svaku radnu nedjelju tijekom tekuće godine u obliku pisane isprave ili elektroničkog zapisa; nadležnom inspektoru tijekom nadzora ne osigura uvid u  evidenciju radnog vremena (čl. 70. ZT).

            6.  Isticanje propisanih  oznaka i obavijesti

            6. 1. Isticanje tvrtke

            Na vanjskoj strani prodavaonice  te na mrežnoj stranici web shopa ako trgovac obavlja internet trgovinu, mora biti vidno istaknut natpis s oznakom  tvrtke (naziv i sjedište trgovačkog društva odnosno obrta) te naziv ili ime odnosno broj  i sjedište prodavaonice. Odredbom čl. 7.st.1.toč.2. Pravilnika o MTU propisano je da na vanjskoj strani prodavaonice mora biti na vidljivom mjestu natpis u kojem se navodi tvrtka, sjedište i naziv trgovaca.

Kontrola: Da li je na ulazu u prodavaonicu vidno istaknut natpis s oznakom tvrtke u propisanom sadržaju i na propisani način, a kod trgovca obrtnika da li je nakon prestanka obavljanja obrta, uklonjena tvrtka?

            Upravna mjera: ako tvrtka nije istaknuta - rješenje o otklanjanju utvrđenih nedostataka u primjerenom roku (čl. 68. st. 11. toč. 2. ZT), a ako se nedostaci ne otklone -  rješenje o zabrani obavljanja trgovine do otklanjanja utvrđenih nedostataka (čl. 68. st.12. ZT);  

            Prekršaj:  ako: trgovac na ulazu  u prodavaonicu vidljivo ne istakne natpis s oznakom tvrtke i sjedišta (čl.70. ZT), uz primjenu oportuniteta (čl. 73. ZDI).

            6.2. Obavijest o radnom vremenu prodajnog objekta

            Trgovac je obvezan na ulazu u prodavaonicu ili neposrednoj blizini jasno, vidljivo i čitljivo  za potrošače istaknuti radno vrijeme.

            Kontrola: Da li je na ulazu u prodavaonicu ili  neposrednoj blizini, za potrošače vidljivo i čitljivo,  istaknuto radno vrijeme?

            Upravna mjera:  ako trgovac ne istakne radno vrijeme na propisani način - rješenje o otklanjanju utvrđenih nedostataka u primjerenom roku (čl. 68. st. 11. toč. 2. ZT u svezi s čl. 7.st.1. Pravilnika o MTU), a ako se nedostaci ne otklone -  rješenje o zabrani obavljanja djelatnosti trgovine do otklanjanja utvrđenih nedostataka (čl. 68. st. 12. ZT).

            Prekršaj: ako trgovac ne istakne radno vrijeme na propisani način  (čl. 71. st. 1. ZT), uz primjena oportuniteta (čl. 73. ZDI).

            6.3. Obavijest o načinu podnošenja pisanog prigovora i postupanje po prigovoru

            Odredbom čl. 10. ZZP propisano je da je trgovac: obvezan potrošaču omogućiti podnošenje pisanog prigovora u svojim poslovnim prostorijama (prodavaonici), putem pošte i elektroničke pošte te putem drugih sredstava mrežne komunikacije koja omogućuju  pohranu vremena i sadržaja na trajnom mediju;  bez odgađanja u pisanom obliku potvrditi primitak prigovora;  u roku od 15 dana u pisanom obliku odgovoriti potrošaču na prigovor;   u prodajnom objektu odnosno na prodajnom mjestu, kao i na mrežnoj stranici, jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti obavijest o načinu podnošenja pisanog prigovora; voditi i čuvati  evidenciju pisanih prigovora potrošača godinu dana od primitka prigovora.

            Kontrola: Da li se trgovac pridržava obveza glede omogućavanja potrošačima podnošenja pisanog prigovora, isticanja obavijesti o načinu podnošenja pisanog prigovora te postupanja nakon zaprimanja pisanog prigovora potrošača kako je to propisano čl. 10. ZZP?

            Prekršaj: ako  se trgovac ne pridržava odredbe čl. 10. ZZP glede omogućavanja potrošačima podnošenja pisanog prigovora, isticanja obavijesti o načinu podnošenja pisanog prigovara te postupanja nakon zaprimanja pisanog prigovora potrošača (čl. 149. ZZP), uz primjenu oportuniteta  za sve prekršaje (čl. 148. ZZP).

            6.4. Obavijest o uvjetima prodaje i pridržavanje istaknutih uvjeta

            Trgovac koji potrošačima odobrava uvjete prodaje, obvezan je prodajne  uvjete jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti u prodavaonici te se istih pridržavati. Posebne uvjete prodaje trgovac može odobriti za pojedine proizvode ili skupine proizvoda, pojedine skupine potrošača ili pojedine oblike plaćanja.

            Kontrola: Da li je trgovac u prodavaonici  jasno, vidljivo i čitljivo istaknuo uvjete prodaje ako ih odobrava potrošačima i da li se tih uvjeta pridržava?

            Upravna mjera:  ako trgovac: u prodavaonici ne istakne uvjete  prodaje koje  odobrava potrošačima - rješenje o privremenoj zabrani prodaje robe do otklanjanja nalazom utvrđenih nepravilnosti (čl. 147. st. 1. toč. 3. ZZP);  ne pridržava se  istaknutih uvjeta - rješenje o otklanjanju utvrđene nedostataka u primjerenom roku (čl. 147. st. 3. toč. 1. ZZP).

            Prekršaj:  ako trgovac: odobrava uvjete prodaje, a iste nije jasno, vidljivo i čitljivo istaknuo u prodavaonici; ne pridržava se istaknutih uvjeta prodaje (čl. 149. ZZP), a za potonji prekršaj, uz primjenu oportuniteta.

            6.5. Obavijest o zabrani prodaje određene robe i pridržavanje te zabrane

            U prodavaonici odnosno na svim mjestima na kojima se prodaju  alkoholna  pića i pića koja sadrže alkohol (npr. piva), duhanski i srodni proizvodi te izlaže i prodaje roba  pornografskog sadržaja, mora biti vidno istaknuta oznaka o zabrani njihove prodaje (a u slučaju robe pornografskog sadržaja i njenog izlaganja) maloljetnim osobama (oznaka o zabrani prodaje duhanskih i srodnih proizvoda mora biti istaknuta tako da se može pročitati s udaljenosti od 10 metara).  

            Kontrola:  Da li:  je u prodavaonici ili na prodajnom mjestu  vidljivo istaknuta oznaka o zabrani prodaje alkoholnih pića i drugih pića koja sadrže alkohol, duhanskih i srodnih proizvoda, robe pornografskog sadržaja (uključujući i njeno izlaganje)  maloljetnicima?

            Upravna mjera: ako trgovac:  u prodavaonici ili prodajnom mjestu ne istakne  obavijest o zabrani  prodaje alkoholnih pića i pića koja sadrže alkohol te robe pornografskog sadržaja maloljetnicima -  pisano rješenje o otklanjanju utvrđenih nedostataka u primjerenom roku određenom u rješenju (čl. 68. st. 11.toč. 1. ZT), a ako se  nedostaci ne otklone - rješenje o zabrani trgovine proizvodima kojima je utvrđena povreda, dok se nedostaci ne otklone (čl. 68. st. 12. ZT); prodaje alkoholna pića i pića koja sadrže alkohol ili prodaje duhanske proizvode ili robu pornografskog sadržaja maloljetnim osobama ili izlaže robu pornografskog sadržaja tako da je  vidljiv maloljetnicima - usmeno rješenje u sklopu zapisnika o zabrani obavljanja trgovine proizvodima kojima je utvrđena povreda propisa do otklanjanja nedostataka, a najkraće na rok 30 dana (čl. 68. st. 1. toč. 4.  i st. 2. ZT),

            Prekršaj:  ako trgovac:  prodaje alkoholna pića i druga pića koja sadrže alkohol te robu pornografskog sadržaja maloljetnicima ili robu pornografskog sadržaja izlaže tako da je  vidljiv maloljetnicima (čl. 70. ZT), uz mjeru oduzimanja predmeta prekršaja i imovinske koristi ostvarene prekršajem (čl. 75 ZT); vidno ne istakne u prodavaonici ili na prodajnom mjestu obavijest o zabrani prodaje alkoholnih pića i drugih pića koja sadrže alkohol te robe pornografskog sadržaja maloljetnicima (čl. 71. ZT), uz primjenu oportuniteta (čl. 73. ZDI); vidno i na propisani način u prodavaonici odnosno na prodajnom mjestu ne istakne  obavijest o zabrani prodaje duhanskih i srodnih proizvoda maloljetnim osobama i/ili se ne pridržava zabrane prodaje duhanskih i srodnih proizvoda protivno propisanih  ZOUDP-om (čl. 40. ZOUDP)

            7. Isticanje  i pridržavanje istaknutih cijena

            7.1. Isticanje maloprodajne cijene i cijene za jedinicu mjere

            Trgovac mora jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti svotu maloprodajne cijene (u nastavku: MPC) i cijene za jedinicu mjere (u nastavku: CJM) robe koju prodaje te osim tih cijena ne smije isticati druge cijene, izuzev u slučaju posebnih oblika prodaje. Cijene se ističu na robi ili prodajnom mjestu, kao i za robu u izlogu te na mrežnoj stranici internet trgovine, a u slučaju pružanja usluge zamatanja proizvoda koja se naplaćuje, potrebno istaknuti i cijenu usluge zamatanja.  CJM nije potrebno isticati ako je istovjetna s MPC proizvoda, a za proizvode u rasutom stanju ističe se samo CJM (na mjestu prodaje ili ambalaži).  Način isticanja cijena propisan je čl. 7. ZZP-a i Pravilnikom o načinu isticanja maloprodajne cijene i cijene za jedinicu mjere proizvoda.24 Istim Pravilnikom propisani su izuzeci od obveze isticanja CJM, 25  kao i u kom slučaju se cijene mogu isticati u vidu cjenika.

            Kontrola:  Da li je na proizvodu ili  njegovom prodajnom mjestu  jasno, vidljivo i čitljivo istaknuta  na propisan način MPC i CJM, a u slučaju naplaćivanja usluge zamatanja robe i cijena usluge zamatanja?

            Upravna mjera: ako trgovac nije vidljivo i jasno istaknuo MPC i CJM, a u slučaju naplaćivanja usluge zamatanja, i cijenu usluge zamatanja - rješenje o privremenoj zabrani prodaje robe do otklanjanja utvrđenih nepravilnosti (čl. 147.st.1.toč.2. ZZP)

            Prekršaj: ako se   trgovac ne pridržava propisanog načina isticanja cijena  te ako ne istakne i cijenu usluge zamatanja koju pruža  (čl. 149. st.1 ZZP), uz primjenu oportuniteta (čl. 148. ZZP), osim za prekršaj neisticanja MPC i CJM.

            Trgovac je obvezan u   2023.  cijene  isticati u eurima i kunama preračunato prema fiksnom tečaju konverzija 1 EUR=7,53450 kuna uz primjenu pravila o preračunavanju propisanog Zakonom o uvođenju eura, osim u izuzecima propisanim odredbom čl. 44. st. 4. ovoga Zakona, u kom slučaju se cijene ističu samo u eurima (od 1.1.2024. cijene se ističu samo u eurima).

            Kontrola: Pridržava li se trgovac propisanog načina dvojnog iskazivanja cijena (u kunama i eurima)?

            Upravna mjera: ako trgovac cijene proizvoda nije istaknuo u eurima i kunama na jasan, vidljiv, čitljiv način, i/ili su svote  na cijenama preračunate primjenom bilo kojeg drugog tečaja osim fiksnog tečaja konverzije - rješenje o otklanjanju utvrđene nepravilnosti ili nezakonitosti u određenom roku (čl. 77. Zakona o uvođenju eura).

            Prekršaj: ako trgovac: ne istakne  cijene u eurima i kunama;  u razdoblju dvojnog iskazivanja, u prodajnom objektu odnosno na prodajnom mjestu nije vidno istaknuo fiksni tečaj konverzije; cijene koje ističe preračunava iz eura u kune primjenom nekog drugog tečaja, osim fiksnog tečaja konverzije i/ili suprotno pravilima za preračunavanje i zaokruživanje (čl. 88. Zakona o uvođenju eura), uz primjenu oportuniteta za sve prekršaje (čl. 89. Zakona o uvođenju eura).

            7.2. Posebni oblici prodaje

            Pod posebnim oblicima prodaje podrazumijeva se prodaja proizvoda po  cijenama nižim od cijena u redovnoj prodaji, a obuhvaća među ostalima akcijsku prodaju, rasprodaju, sezonsko sniženje, prodaju robe s greškom i prodaju robe kojoj istječe rok trajanja. Tijekom trajanja posebnog oblika prodaje robe, trgovac je obvezan pridržavati se provođenja pojedinih posebnih oblika prodaje te isticanja cijena kako je to propisano odredbama čl. 19 - 24. ZZP, a u slučaju provođenja (ljetnog i/ili zimskog) sezonskog sniženja i odredbama Pravilnika o uvjetima i načinu provođenja sezonskog sniženja.26 Za potrebe ovoga članka ističemo da je trgovac obvezan uz  (nižu) cijenu koju primjenjuje tijekom provođenja posebnog oblika prodaje, istaknuti i najnižu cijenu koju je primjenjivao za istu robu tijekom razdoblja od 30 dana prije provođenja posebnog oblika prodaje. Navedeno se primjenjuje i u slučaju odobravanja popusta za pojedinu robu ili skupinu roba. U slučaju posebnog oblika prodaje, uz MPC pretpakirane robe ne mora se isticati i CJM.

Kontrola:  Da li se trgovac pridržava propisanog načina isticanja cijena prilikom odobravanja popusta na pojedinu robu i/ili skupinu roba i/ili provođenja posebnog oblika prodaje?

            Upravna mjera:  ako trgovac provodi posebni oblik prodaje ili odobrava popust za određenu robu ili skupinu robe, protivno propisanom načinu provođenja posebnog oblika prodaje i isticanja cijena - rješenje o privremenoj zabrani prodaje robe do otklanjanja utvrđenih nepravilnosti,   (čl. 147. st. 1.  ZZP).

            Prekršaj: ako trgovac provodi posebni oblik prodaje ili odobrava popust za određenu robu ili skupinu robe, protivno propisanom načinu provođenja posebnog oblika prodaje i isticanju cijena (čl. 149. ZZP).

            7.3. Pridržavanje istaknutih cijena i zabrana nepoštene poslovne prakse

            Trgovac je obvezan pridržavati se istaknutih cijena u redovnoj prodaji kao i cijena tijekom odobravanja popusta i obavljanja posebnog oblika prodaje.

            Kontrola:  Da li se trgovac pridržava istaknutih cijena i propisanog načina provođenja posebnog oblika prodaje?

            Upravna mjera:  ako  se trgovac nije pridržavao istaknute cijene te je potrošaču naplatio cijenu u višem svoti od istaknute -  rješenje kojim se  naređuje povrat više naplaćene svote oštećenom potrošaču  (čl. 147. st. 5. toč. 1. ZZP).

            Prekršaj: ako se trgovac  ne pridržava se istaknute cijene ili se ne pridržava propisanog načina provođenja posebnog oblika prodaje (čl. 149. ZZP), uz  primjena oportuniteta (čl. 148. ZZP).

            Prilikom oglašavanja i pozivanja potrošača na kupnju proizvoda koje prodaje kao i pri provođenju posebnih oblika prodaje i/ili provođenja uvjetnih prodajnih promocija (npr. "2+1 gratis), trgovac ne smije potrošačima pružati netočne odnosno neistinite informacije u pogledu cijene proizvoda ili načina na koji je ona izračunata ili  postojanja određenih pogodnosti u  odnosu na cijenu (npr. najavljivati i provoditi akcijsku prodaju po cijenama koje u stvarnosti nisu niže od najniže cijene istih proizvoda  u prethodnih 30 dana,  ili  isticati podatak o totalnoj rasprodaji iako se samo dio robe prodaje po sniženim cijenama, ili  provoditi zavaravajuće uvjetne prodajne promocije kao što je prodaja s oznakom "2+1 gratis" dok u stvarnosti potrošač plaća cijelu ili dio cijene i trećeg proizvoda), jer se takva praksa smatra nepoštenom poslovnom praksom koja je odredom čl. 33. ZZP-a izrijekom zabranjena.

            Kontrola:  Da li trgovac prema potrošaču primjenjuje nepoštenu (zavaravajuću ili agresivnu) poslovnu praksu u pogledu isticanja i pridržavanja cijena i provođenja posebnih pogodnosti i/ili uvjetnih prodajnih promocija?

            Upravna mjera:  ako trgovac prema potrošaču primjenjuje nepoštenu poslovnu praksu - rješenje kojim se  zabranjuje obavljanje nepoštene poslovne prakse (čl. 147. st. 2. ZZP).

            Prekršaj: ako se trgovac primjenjuje nepoštenu poslovnu praksu  (čl. 149. ZZP).

           

            8. Ispostavljanje računa

            Na ispostavljanje i sadržaj računa primjenjuju se odredbe posebnih propisa kojima se uređuje obveza ispostavljanja računa. Trgovac koji je u skladu s  poreznim propisima obveznik ispostavljanja računa, obvezan je potrošaču omogućiti provjeru ispravnosti zaračunate svote u odnosu na kupljenu robu (npr. ponovnom izmjerom količine, mase, obujma, duljine kupljene robe u nazočnosti potrošača,  predočenjem na uvid  potrošaču isprave o cijeni robe), a ispostavljanje računa potrošaču ne smije naplatiti

            Kontrola:  Da li je trgovac omogućio potrošaču provjeru ispravnosti zaračunate svote kupljene robe i da li naplaćuje ispostavljanje računa?

            Prekršaj: ako trgovac:  nije omogućio provjeru ispravnosti zaračunate svote kupljene robe (čl. 149. ZZP), uz primjenu oportuniteta (čl 148. ZZP); potrošaču je naplatio ispostavljanje računa (čl. 149. ZZP).

            U skladu s Zakonom o uvođenju eura, u 2023. trgovac mora na računu pojedinačne cijene proizvoda iskazati u eurima, a ukupnu svotu  u  eurima i kunama,  uz prikaz fiksnog tečaja konverzije (od 1.1.2024. pojedinačne cijene proizvoda i ukupna svota na računu  iskazuje se samo u eurima).

            Kontrola: Da li trgovac na ispostavljenim računima cijene pojedinačnih proizvoda iskazuje u eurima, a ukupnu svotu  u kunama i eurima, i uz prikaz fiksnog tečaja konverzije?

            Prekršaj: ako trgovac  na ispostavljenom računu cijene pojedinih usluga ne iskazuje u eurima, a ukupna svota u eurima i kunama i/ili uz prikaz fiksnog tečaja konverzije (čl. 88. Zakona o uvođenju eura), uz primjenu oportuniteta (čl. 89. istog Zakona).

            9. Osiguranje podataka o stanju robe

            Trgovac mora inspektoru osigurati podatke o stanju robe u prodavaonici (u slučaju prodaje putem interneta, u sjedištu trgovca) na temelju pisanih isprava ili elektroničkih zapisa o nastalom poslovnom događaju iz kojeg se može spoznati poslovni događaja odnosno  zaduženju, cijeni i razduženju robe (npr. ulazni račun, kalkulacija, zapisnik o promjeni cijene, gotovinski račun).

            Kontrola: Da li se trgovac pridržava propisanih obveza o osiguranju isprava o stanju robe koju prodaje?

            Upravna mjera: ako trgovac nije osigurao isprave o stanju robe iz koje se može spoznati poslovni događaj - rješenje o zabrani daljnjeg obavljanja djelatnosti trgovine do otklanjanja utvrđenih nedostataka, a najkraće na rok od 30 dana od dana donošenja rješenja, onim proizvodima za koje je utvrđena povreda propisa (čl. 68. st. 1. toč. 6. ZT)

            Prekršaj: ako se isprave o stanju robe iz kojih se može spoznati poslovni događaj ne nalaze u prodajnom objektu  odnosno na prodajnom mjestu, ili ih trgovac ne osigura nadležnom inspektoru (čl. 71. ZT).

            Podaci u ispravama se moraju iskazivati  u eurima.

            Kontrola: Da li trgovac u ispravama  poslovne događaje evidentira u eurima?

            Prekršaj: ako trgovac poslovne događaje u ispravama o stanju robe ne evidentira u eurima  (čl. 88. Zakona o uvođenju eura), uz primjenu oportuniteta (čl. 89. Zakona o uvođenju eura).

            10. Označavanje  neprehrambenih proizvoda

            Neprehrambeni proizvodi koji se stavljaju na tržište i nalaze na raspolaganju na tržištu (u prodajnom objektu) moraju biti označeni  propisanim podacima, na hrvatskom jeziku i latiničnim pismom (istodobno može i na drugim jezicima na istovjetan način), a ako je propisano, piktogramima i drugim oznakama lako razumljivim potrošačima, na proizvodu, a ukoliko to nije moguće, na ambalaži ili dokumentaciji koja prati proizvod u prometu).

Označavanje tehničkih proizvoda (kućanski uređaji, aparati i oprema, TV i radio uređaji, računalni uređaji i oprema te ostali elektronički i elektronski uređaji i oprema, plinski uređaji i aparati, tlačnih uređaja i opreme  te strojevi), aerosolnih raspršivača, tekstilnih proizvoda, kristalnog stakla, namještaja i obuće,  propisano ZTZOS-om, a građevinskih proizvoda ZGP-om i njihovim provedbenim pravilnicima i normama.  Navedeni proizvodi moraju biti označeni  najmanje podatkom o: broju, tipu, šarži ili seriji ili drugom podatku koji omogućuje identifikaciju proizvoda; imenu, registriranom trgovačkom imenu ili znaku proizvođača (za uvozne proizvode - uvoznika) i adresom na kojoj je dostupan na području EU, a za one proizvode za koje je to propisano i oznakom sukladnosti (CE) kao i drugim propisanim oznakama ako su za pojedini proizvod propisani pravilnikom ili normom  (npr. tekstilni proizvodi i obuća podatkom o sirovinskom sastavu i veličini, električni i elektronski proizvodi oznakom napona i upozorenjem zaštite od strujnog udara, građevinski proizvodi izjavom o tehničkim svojstvima građevnog proizvoda te oznakom norme temeljem koje je provedeno ispitivanje sukladnost proizvoda s propisanim zahtjevima). Neoznačavanje tehničkih i građevinskih proizvoda na propisani način smatra se formalnom nesukladnosti što znači da inspektor neće prekršajno procesuirati trgovca (primjena oportunita) trgovac poduzme korektivne mjere za otklanjanje utvrđenih nedostataka kako su navedene rješenjem.

Ako za pojedine neprehrambene proizvode posebnim zakonom nije uređeno označavanje, tada isti moraju biti označeni u skladu s odredbom čl. 6. ZZP-a  i to najmanje podacima o: osnovnim obilježjima proizvoda u mjeri potrebnoj da bi potrošač donio odluku o kupnji, kao što su naziv, tip i model proizvoda, naziv pod kojim se proizvod prodaje, sastav, svojstva i tehnička obilježja proizvoda; te nazivom i sjedištem proizvođača ili uvoznika koji ima sjedište na području EU.

Trgovac je obvezan prije stavljanja proizvoda u prodaju, provjeriti da li je proizvod označen  propisanim podacima i na propisani način.          

            Kontrola: Da li su neprehrambeni proizvodi označeni propisanim podacima i na propisani način?

            Upravna mjera: ako neprehrambeni proizvodi zatečeni u prodaji nisu označeni u skladu s odredbama: ZTZOS-a i njegovim provedbenim propisima - usmeno rješenje u sklopu zapisnika o naređivanju poduzimanja korektivnih mjera radi otklanjanja utvrđene formalne nesukladnosti, u primjernom roku (čl. 25. st. 1. toč. 1. ZTZOS), a ako se nedostaci ne otklone, rješenje o zabrani prodaje proizvoda za koje je donijeto usmeno rješenje ili povlačenju proizvoda s tržišta (čl. 25. st. 2. ovoga Zakona);  ZGP-a i njegovim provedbenim propisima - usmeno rješenje u sklopu zapisnika o naređivanju poduzimanja korektivnih mjera radi otklanjanja utvrđene formalne nesukladnosti, u primjernom roku (čl. 61. st. 7. toč. 1. ZGP), a ako se nedostaci ne otklone, rješenje o zabrani ili ograničenju prodaje ili povlačenu proizvoda s tržišta (čl. 61. st. 8. ovoga Zakona);  ZZP-a - rješenje o privremenoj zabrani prodaje neoznačenih proizvoda do otklanjanja utvrđenih nepravilnosti (čl. 147. st. 1. toč. 1. ZZP).

            Prekršaj: ako trgovac prodaje neprehrambeni proizvod koji nije označen u skladu s odredbama: ZTZOS-a i njegovim provedbenim propisima (čl. 31. st.1. toč.2. ili 4.  i st.2. i 3.  ZTZOS), uz primjenu oportuniteta ako trgovac poduzme korektivne mjere u skladu s  usmenim rješenju (čl.31. st. 4. ZTZOS); ZGP-a i njegovim provedbenim propisima (čl. 69 st.1. 7. ili 8. i st.2. i 3.  ZGP), uz primjenu oportuniteta ako trgovac poduzme korektivne mjere u skladu usmenom rješenju (čl. 68. st. 4. ZGP); ZZP-a  (čl. 149. st.1. toč.1. i st.2. ZZP).

 

11. Osiguranje isprava koje prate proizvod na tržištu

            Ako je posebnim zakonom propisano da pojedini neprehrambeni proizvod moraju pratiti isprave tada se takav proizvod smije  stavljati na tržište i prodavati samo ako je popraćen propisanim ispravama. Isprave moraju biti ispisane na hrvatskom jeziku i latiničnim pismom, a istodobno mogu i na drugim jezicima uz uvjet da su istovjetne s ispravama na hrvatskom jeziku.

Prije stavljanja proizvoda u prodaju, trgovac mora provjeriti je li proizvođač odnosno uvoznik pripremio i uz proizvode priložio propisane isprave.

            Odredbom čl. 46. st. 1. toč. 6. ZZP-a propisano  je da prije nego što potrošač sklopi ugovor ili bude obvezan odgovarajućom ponudom trgovac ga mora na jasan i razumljiv način obavijestiti (pored ostalog i) o ispravama koje je proizvođač priredio radi lakše i sigurnije uporabe proizvoda, kao što su  komercijalno jamstvo, tehničke upute, upute za sklapanje, upute za uporabu, popis ovlaštenih servisa, upozorenje o mogućoj opasnosti pri uporabi. Odredbom čl. 16.a ZT-a propisano je da je trgovac koji stavlja na tržište tehničke proizvode, motorna i druga vozila i njihove dijelove, obvezan osigurati jamstveni list i tijekom jamstvenog roka osigurati servis i rezervne dijelove za navedene proizvode. Odredbama ZTZOS-a propisano je da je trgovac obvezan prije stavljanja u prodaju tehničkih i drugih proizvoda na koje se primjenjuju odredbe ovoga Zakona, provjeriti da li proizvod prati propisana tehnička dokumentacija i upute kao i EU izjava o sukladnosti ako je za određeni proizvod propisana. Jednako tako i odredbama ZGP-a propisano je da građevni proizvod za koji je to propisano može biti stavljen na tržištu i prodavati se ako je uz isti priložena izjava o svojstvima, tehničke upute i sigurnosne obavijesti.

            Kontrola: Da li proizvod prate propisane isprave, a za tehničke proizvode, motorna i druga vozila i njihove dijelove da li je osiguran servis i rezervni dijelovi?

            Upravna mjera: ako: trgovac nije osigurao da su potrošaču uz proizvod priložene isprave koje je proizvođač/uvoznik pripremio u skladu s odredbama:  ZZP-a - rješenje o otklanjanju nadzorom utvrđenih nedostataka u primjerenom roku (čl. 147. st. 3. toč. 4. ZZP);  ZT-a, - rješenje o otklanjanju nadzorom utvrđenih nedostataka u primjerenom roku (čl.68. st. 11. toč. 3. ZT), a ako se nedostaci ne otklone - rješenje o zabrani obavljanja trgovine proizvodima zbog kojih je utvrđena povreda propisa, dok se utvrđeni nedostaci ne otklone (čl. 68. st. 12. ZT);  ZTZOS-a - usmeno rješenje u sklopu zapisnika o naređivanju poduzimanja korektivnih mjera radi otklanjanja utvrđene formalne nesukladnosti, u primjernom roku (čl. 25. st. 1. toč. 3. ZTZOS), a ako se nedostaci ne otklone - rješenje o zabrani prodaje proizvoda ili povlačenju proizvoda s tržišta (čl. 25. st. 2. ZTZOS); ZGP-a - usmeno rješenje u sklopu zapisnika o naređivanju poduzimanja korektivnih mjera radi otklanjanja utvrđene formalne nesukladnosti, u primjernom roku (čl. 61. st. 1. ZGP), a ako se nedostaci ne otklone - rješenje o zabrani ili ograničenju prodaje ili povlačenju proizvoda s tržišta (čl. 61. st. 8. ZGP).

            Prekršaj: ako trgovac prodaje proizvod, a da nije osigurao  da proizvod  prate propisane isprave u skladu s odredbama:  ZZP-a (čl. 149. st. 1. toč. 50. i st.2. i 3.  ZZP), uz primjenu oportuniteta ako trgovac otkloni nedostatak u skladu s nalogom iz rješenja (čl. 148 ZZP);  ZT-a (čl. 71. st.1. toč.7. i st.2. ZT), uz primjenu oportuniteta ako se nedostaci otklone u roku iz rješenja (čl. 73. ZDI);  ZTZOS-a (čl. 31. st.1. toč.3. i st.2. i 3.  ZTZOS), uz primjenu oportuniteta ako su nedostaci otklonjeni u skladu s nalogom iz rješenja (čl. 31. st. 4. ZTZOS);  ZGP-a  (čl. 68. st.1. toč.  7. st. 2. i 3. ZGP), uz primjenu oportuniteta ako trgovac poduzme korektivne mjere u skladu s usmenim rješenju (čl. 68.st.4. ZGP-a).

 

12. Prekršajne kazne

            U nastavku članka dajemo sažeti prikaz novčanih kazni za pojedine prekršaje u nekim od zakona koji se navode u ovom članku, uz napomenu  da su novčane kazne koje su u nekim zakonima još uvijek naznačene u kunama,  u ovom članku  iskazane i u eurima, primjenom fiksnog tečaja konverzije 1 EUR = 7,53450 kn te općih pravila  za preračunavanje i zaokruživanje iz čl. 14. Zakona o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.

            Za prekršaje iz čl. 70. ZT propisana je novčana kazna  za pravnu osobu u svoti od 660,00 do 39.810,00 eura,  za odgovornu osobu i fizičku osobu u svoti od 530,00 do 9.290,00 eura, te  za trgovca obrtnika u svoti od 530,00 do 13.270,00 eura. Za prekršaje iz čl. 71. ZT propisana je novčana kazna  za pravnu osobu u svoti od 530,00 do 33.180,00 eura,  za odgovornu osobu i fizičku osobu u svoti od 390,00 do 6.630,00 eura te  za trgovca obrtnika u svoti od 390,00 do 13.270,00 eura.    Za prekršaje iz čl. 149. ZZP propisana je novčana kazna za pravnu osobu u svoti od 10.000,00 do 200.000,00 kn (1.327,23 do 26.544,56 eura),  za odgovornu osobu u pravnoj osobi u svoti od 10.000,00 do 15.000,00 kn (1.327,23 do 1.990,84 eura) te za trgovca obrtnika u svoti od 5.000,00 do 15.000,00 kn (663,61 do 1.990,84 eura).   a prekršaje iz čl. 40. Zakona o ograničavanju uporabe duhanskih i srodnih proizvoda propisana je novčana kazna za pravnu osobu u svoti od 70.000,00 do 150.000,00 kn  (9,290,60 do  19.908,42 eura),  za odgovornu osobu u pravnoj osobi i obrtnika u  svoti od 5.000,00 do 15.000,00 kn (663,61 do 1.990,84 eura). Za prekršaje iz čl. 31. Zakona o tehničkim  zahtjevima  propisana je novčana kazna za distributera (trgovca) pravnu osobu u svoti od 15.000,00 do 100.000,00 kn  (od 1.990,84 do 13.272,29 eura), a za odgovornu osobu u pravnoj osobi  i trgovca obrtnika u svoti od 10.000,00 do 50.000,00 kn (1.327,23. do 6.636,14 eura).  Za prekršaje iz čl. 68. Zakona o građevinskim proizvodima propisana je novčana kazna  za pravnu osobu u svoti od 6.000,00 do 30.000,00 kn (796,34 do 3.981,68 eura),  za odgovornu osobu u  svoti od 1.500,00 do 3.000,00 kn  ( 199,08 do 398,17 eura) i za trgovca obrtnika u svoti od  3.000,00 do 15.000,00 kn ( 398,17 do 1.990,84 eura). Za prekršaje iz čl. 88.st.1. Zakona o uvođenju eura propisane je novčana kazna za pravnu osobu u svoti od 2.650,00 do 13.270,00 eura, a za odgovornu osobu u svoti od 6.000,00 do 65.000,00 eura te za trgovca/prodavatelja obrtnika u svoti od 660,00 do 1.320,00 eura.

Darko Marečić, dipl. iur

^ 1 Nar. nov., br. 115/18., 117/21. i 67/23.

^ 2 Unutar Državnog inspektora ustrojeno je pet područnih ureda i to sa sjedištem u Zagrebu, Varaždinu, Osijeku, Rijeci i Splitu.

^ 3 Zakon o općem upravnom postupku (Nar. nov. br. 47/09. i 110/21.).

^ 4  Čl. 70. st.3. ZDI.

^ 5  Nar. nov. 87/08., 116/08., 76/09., 114/11., 68/13., 30/14., 32/19., 98/19., 32/20. i 33/23.

^ 6  Nar. nov., br. 66/09., 108/09., 8/10. i 108/14.

^ 7 Nar. nov., br. 19/22. i 59/23.

^ 8   Nar. nov., br. 57/22. i 88/22.-ispr.

^ 9  Nar. nov., br. 152/11.-proč. tekst., 111/12., 68/13., 110/15., 40/19., 34/22. i 18/23..

^ 10  Nar. nov., br. 143/13., 127/19. i 41/20.-ispr.

^ 11  Nar. nov., br. 73/97., 128/99. i 66/01.

^ 12 Nar. nov., br. 173/03., 67/08., 36/09., 130/11., 30/14. i 32/19.

^ 13  Nar. nov., br. 30/09., 139/10., 14/14. i 32/19.

^ 14  Nar. nov., br. 45/17. i 114/18.

^ 15  Nar. nov., br. 126/11.

^ 16  Nar. nov., br. 76/13., 30/14., 130/17., 39/19. i 118/20.

^ 17  Nar. nov., br. 127/14., 116/18., 25/20., 32/21.-Odl.Ust.s. i 41/21.

^ 18  Nar.. nov., br. 14/19.

^ 19 Osim trgovca, bez obveze registriranja djelatnosti trgovine, prodaju vlastitih proizvoda mogu obavljati pravne i fizičke osobe taksativno navedene u čl.5.st.1. ZT-a (npr. obiteljska poljoprivredna gospodarstva, pravne i fizičke osobe registrirane za djelatnost proizvodnje, šumoposjednici, udruge i druge neprofitne pravne osobe) uz uvjete i na način propisan  ZT-om.

^ 20 Nadležno upravno tijelo za donošenje rješenja o ispunjavanju propisanih uvjeta za prodajni objekt je upravno tijelo Grada Zagreba odnosno županije u čijem je djelokrugu obavljanje povjerenih poslova državne uprave u području gospodarstva.

^ 21 Prigodna prodaja je prodaja organizirana u sklopu održavanja sajmova i izložbi, na kojoj je dopuštena prodaja samo proizvoda i robe koji su predmet i svrha organiziranja spomenutih manifestacija i može trajati najduže do 60 dana u tijeku jedne kalendarske godine, neovisno o vremenu održavanja manifestacije.

^ 22 Nar. nov., br. 33/23.

^ 23 Koji se dani u Republici Hrvatskoj smatraju blagdanima te ujedno neradnim danima propisano je čl.1. Zakona o blagdanima, spomendanima i neradnim danima u Republici Hrvatskoj (Nar. nov., br. 110/19.). Čl.4. ovoga Zakona propisano je da ako blagdan pada u nedjelju, ne prenosi se u idući dan, što znači da trgovac tu nedjelju ne može odrediti kao radnu.

^ 24  Nar. nov., br. 117/22.

^ 25 Uz MPC nije potrebno isticati i CJM za: robu mase manje od 50 g ili obujma manjeg od 50 ml; robu koja se prodaje kao poklon paket ili kompleti; robu koja se prodaje u okviru posebnih oblika prodaje; poslastice  za kućne ljubimce; kolače; alkoholna pića u pakiranjima do 100 ml; smrznute deserte obujma do 500 ml; te voće i povrće koje se prodaje komadno ili u svežnju.

^ 26  Nar. nov., br. 117/22.

NovčanikMinistarstvo financija je donijelo Pravilnik o sadržaju procedura za rješavanje prigovora dužnika koji je stupio na snagu 21. ožujka 2024. godine te je tvrtkama koje se bave otkupom i servisiranjem potraživanja dao rok od 30 dana da se usklade sa odredbama Pravilnika. Autorica u članku piše o novostima i obvezama koje Pravilnik donosi.

Inspekcijske poslove u području djelatnosti ugostiteljstva i turističke pristojbe obavlja turistička inspekcija Državnog inspektorata, u okviru koje,  inspekcijski nadzor poslovanja ugostiteljskog objekta neposredno provode mjesno nadležni turistički inspektori. Što najčešće kontroliraju turistički  inspektori u ugostiteljskom objektu i koje mjere su ovlašteni i dužni poduzeti u slučaju kada utvrde da se nadzirani ugostitelj  ne pridržava propisanih obveza i/ili zabrana,  pišemo u nastavku ovoga članka.

Materija osiguranja je iznimno kompleksna, kako s pravnog aspekta tako i s ekonomsko-financijskog, pa se zakonodavac odlučio „statusnim“ zakonom, Zakonom o osiguranju, koji regulira osnivanje i rad osiguratelja, regulirati i materiju stečaja osiguravajućih društava. Predmet su analize važeće norme koje se odnose na imenovanje stečajnog upravitelja u postupak nad osiguravajućim društvima, imajući u vidu činjenicu kako de lege lata regulacija Zakona o osiguranju ne daje precizan odgovor kako imenovati stečajnog upravitelja te izbjeći sumnju u „povezanost suca i stečajnoga upravitelja“.

Upravljanje promjenama
05.04.2024 10:00

Neminovno je da su promjene postale nezaobilazni dio u poslovnim procesima organizacija, te da se posebice odražavaju na njezine najznačajnije nositelje, odnosno zaposlenike. Stoga, kako bi menadžment što jednostavnije i efikasnije proveo proces promjene koje su u određenim okolnostima prijeko potrebne, neophodno je proći kroz nekoliko faza za uspješnu realizaciju cijelog procesa, a o čemu će biti riječi u nastavku teksta.

Novi Zakon o turizmu objavljen je 27. prosinca 2023. godine u Narodnim novinama (156/23), a stupio je na snagu s 1. siječnja 2024. godine. Uvedene su brojne izmjene u načinu upravljanja turizmom u skladu s Nacionalnim planom oporavka i otpornosti, koji financira EU. U roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona postojeće turističke zajednice dužne su uskladiti svoje opće akte s odredbama Zakona. Autor u članku donosi pregled noviteta koje donosi novi Zakon o turizmu.