1. Uvod
Novo izdanje publikacije „Najznačajniji porezi u međunarodnoj usporedbi“ treba poslužiti, prije svega, kao informacijska osnova za porezno- i fiskalnopolitičku diskusiju. Njemačko gospodarstvo, kratkoročno gledano, kao posljedica napada Rusije na Ukrajinu, porasta cijena energije visoke stope inflacije i reasućih kamatnih stopa nalazi se u nesigurnoj situaciji. Srednjoročno gledano, od naročitog su značaja demografske i tehnološke promjene, prijeteće klimatske promjene i geoekonomski izazovi. U takvom izazovnom okruženju nameće se potreba financijske politike koja će biti okrenuta budućnosti i trajnom rastu i modernizaciji i tragnsformaciji gospodarstva, bez da pritom dovede do dodatne inflacije.
U tom smislu, potrebno je poboljšati okvirne uvjete poslovanja poduzeća, potaknuti inovacije, modernizirati javnu upravu, ubrzati postupke i mobilizirati privatne investicije. Međunarodna usporedba ukazuje na relativno visoko opterećenje društava kapitala i faktora rada u Njemačkoj nominalnom poreznom stopom. U pogledu efektivnih poreznih stopa Njemačka se nalazi u grupi država s visokim poreznim teretom. Promatra li se u međunarodnim okvirima, niže oporezivanje poduzetništva može snažnije potaknuti inovacijama i investicijama. Također,niže oporezivanje rada može osnažiti poticaje zapošljavanja i kreirati poticaje gospodarskog rasta.
Njemački porezni sustav u brojnim se krizama pokazao otpornim i značajnim instrumentom uspješnog prevladavanja ekonomskih izazova. Porezna se politika kombinacijom različitih poreznopolitičkih mjera pokazala kao prikladno sredstvo brzog rasterećenja poduzetništva i građana. Povrh toga, digitalizacija pred postojeći poreznopravni poredak u globaliziranom gospodarstvu postavlja velike izazove. Takve izazove, dugoročno gledano, moguće je najbolje prevladati međunarodnim usklađivanjem i jedinstvenim postupanjem svih država. Ključ pravedne raspodjele poreznih prihoda nalazi se u okivurima globalne trajne reforme oporezivanja multinacionalnih poduzeća. Dana 8. listopada 2021. realizirano je suglasje o dvostupnom projektu (OECD-Projekt BEPS), koji može predstavljati veliki korak prema većoj međunarodnoj poreznoj pravedsnosti. Stup 1 tog projekta sadrži novu raspodjelu prava oporezivanja velikih i profitabilnih svjetskih koncerna, dok Stup 2 predviđa uvođenje globalnog efektivnog najnižeg oporezivanja. Plan implementacije predviđa da bi taj sustav trebao 2024. godine stupiti na snagu.
„Informacijski centar za poreze u tuzemstvu i inozemstvu“ (Informationszentrum für Steuern im In- und Ausland) u Saveznom središnjem uredu za poreza (Bundeszentralamt für Steuern), na zahtjev Saveznog ministarstva financija, izradilo je ovu podatkovnu osnovu. Izrađena usporedba odnosi se načelno na države EU i nekoliko drugih izabranih industrijskih država (SAD, Kanada, Japan, Ujedinjeno Kraljevstvo, Švicarska i Norveška); opisuje pravno stanje na kraju 2022. godine. Nisu obuhvaćene najavljene ili donesene mjere koje su trebale djelovati tek od 2023. godine.
Ukazano je kako je u slučaju znatnog broja usporedbi tek dovođenjem u ukupan kontekst moguće doći do smislenih zaključaka. Tako je, primjerice, u slučaju oporezivanja društava kapitala stvarno porezno opterećenje u pojedinim državama moguće utvrditi tek iz zajedničkog povezivanja nominalnih poreznih stopa i različito oblikovanih poreznih osnovica.
2. Ukupni gospodarski pokazatelji
Tablica 1 sadrži međunarodnu usporedbu poreznih kvota (porezi u odnosu prema BDP-u) u državama OECD-a (Revenue Statistics) od 1990. Budući da države uključene u usporedbu svoje državne sustave socijalnog osiguranja u različitoj mjeri financiraju preko vlastitih swocijalnih doprinosa (koji nisu sadržani u poreznoj kvoti) ili iz općih proračunskih sredstava (time i preko odgovarajuće visine poreza), Tablica 2 pokazuje kvotu javnih davanja. Rashodovna kvota u tom smislu predstavlja opterećenje porezima i doprinosima za socijalno osiguranje u odnosu na pripadajuće BDP-e.
Naročito u skandinavskim državama, ali također i u Francuskoj, Belgiji, Italiji i Austriji, kvota javnih davanja relativno je visoka ( > 40 %), dok Irska, SAD i Švicarska pokazuju relativno nisku kvotu javnih davanja ( < 30 %). Njemačka kvota javnih davanja nalazi se ugornjoj sredini (2021. godine iznosila 39,5 %). Najnižu kvotu javnih davanja 2021. imala je Irska (21,1 %), dok je najvišu kvotu relativnih javnih davanja bilježila Danska (46,5 %). Njemačka porezna kvota 2021. godine iznosila je 24,6 %. Prema visini svoje porezne kvote, Češka se nalazi na dnu ljestvice promatranih država (udio od 17,4 %), dok se Danska nalazi na vrhu ljestvice promatranih država (udio od 46,8 %).
TABLICA 1: POREZNE KVOTE U MEĐUNARODNOJ USPOREDBI
Država |
Porezi u % BDP-a |
|||||
1990. |
2000. |
2010. |
2019. |
2020. |
2021. |
|
Belgija |
27,6 |
30,3 |
29,0 |
29,5 |
29,4 |
29,1 |
Danska |
44,4 |
46,2 |
44,7 |
46,6 |
46,5 |
46,8 |
Njemačka* |
21,8 |
22,2 |
21,7 |
24,0 |
23,1 |
24,6 |
Estonija |
- |
20,2 |
20,4 |
21,8 |
21,6 |
21,9 |
Finska |
31,9 |
34,2 |
28,5 |
30,5 |
30,4 |
31,0 |
Francuska |
23,0 |
27,9 |
26,0 |
30,1 |
30,6 |
30,3 |
Grčka |
17,6 |
23,3 |
21,3 |
27,3 |
25,9 |
26,2 |
Irska |
27,8 |
27,1 |
22,7 |
18,2 |
16,8 |
17,9 |
Italija |
24,3 |
29,0 |
28,7 |
29,2 |
29,4 |
29,8 |
Japan |
20,4 |
16,4 |
15,5 |
18,5 |
19,8 |
- |
Kanada |
30,8 |
30,0 |
26,4 |
29,1 |
29,5 |
28,5 |
Letonija |
- |
19,3 |
20,0 |
21,7 |
21,8 |
21,3 |
Litva |
- |
20,9 |
16,7 |
20,6 |
20,8 |
22,4 |
Luxemburg |
24,3 |
27,2 |
26,7 |
28,2 |
27,1 |
28,0 |
Nizozemska |
24,8 |
22,6 |
22,7 |
25,8 |
26,1 |
26,6 |
Norveška |
29,7 |
32,9 |
32,4 |
29,3 |
27,4 |
32,6 |
Austrija |
26,4 |
28,0 |
27,0 |
27,7 |
26,5 |
28,1 |
Poljska |
- |
20,0 |
20,5 |
21,9 |
22,2 |
23,8 |
Portugal |
19,3 |
23,0 |
21,8 |
24,9 |
24,5 |
25,2 |
Švedska |
35,5 |
37,3 |
32,1 |
33,7 |
33,5 |
33,6 |
Švicarska |
17,8 |
20,4 |
19,5 |
20,9 |
20,7 |
25,2 |
Slovačka |
- |
19,7 |
16,1 |
19,6 |
19,2 |
33,6 |
Slovenija |
- |
22,8 |
22,0 |
21,5 |
20,0 |
21,2 |
Španjolska |
20,4 |
21,5 |
19,4 |
22,4 |
22,9 |
20,1 |
Češka |
- |
18,0 |
17,8 |
19,4 |
18,5 |
21,0 |
Mađarska |
- |
27,2 |
25,3 |
24,8 |
24,6 |
24,7 |
SAD |
19,4 |
21,6 |
17,3 |
18,9 |
19,2 |
17,4 |
Ujedinjeno Kraljevstvo |
27,3 |
27,3 |
26,0 |
26,3 |
25,9 |
23,9 |
*1990. samo za stare savezne zemlje.
Izvor: OECD: Renevnue Statistics 1965-2021, Paris 2022.
TABLICA 2: KVOTE JAVNIH DAVANJA U MEĐUNARODNOJ USPOREDBI
Država |
Porezi i socijalna davanja u % BDP-a |
|||||
1990. |
2000. |
2010. |
2019. |
2020. |
2021. |
|
Belgija |
41,4 |
43,8 |
42,9 |
42,7 |
43,1 |
42,0 |
Danska |
44,4 |
46,9 |
44,8 |
46,6 |
46,5 |
46,9 |
Njemačka* |
34,8 |
36,4 |
35,5 |
38,6 |
38,3 |
39,5 |
Estonija |
- |
31,1 |
33,2 |
33,5 |
34,5 |
33,5 |
Finska |
42,9 |
45,8 |
40,6 |
42,3 |
41,9 |
43,0 |
Francuska |
41,2 |
43,4 |
42,1 |
44,9 |
45,4 |
45,1 |
Grčka |
25,2 |
33,4 |
32,3 |
39,5 |
38,8 |
39,0 |
Irska |
32,4 |
30,8 |
27,7 |
21,9 |
20,2 |
21,2 |
Italija |
36,3 |
40,5 |
41,7 |
42,4 |
42,9 |
43,3 |
Japan |
27,7 |
25,3 |
26,2 |
31,4 |
33,2 |
- |
Kanada |
35,1 |
34,7 |
31,0 |
33,8 |
34,4 |
33,2 |
Letonija |
- |
29,1 |
28,6 |
31,2 |
31,9 |
31,2 |
Litva |
- |
30,8 |
28,3 |
30,3 |
31,2 |
32,8 |
Luxemburg |
33,5 |
36,9 |
37,6 |
38,9 |
38,3 |
38,6 |
Nizozemska |
39,7 |
36,9 |
35,7 |
39,3 |
39,7 |
39,7 |
Norveška |
40,2 |
41,7 |
41,8 |
39,9 |
38,6 |
42,2 |
Austrija |
39,3 |
42,3 |
41,0 |
42,6 |
42,1 |
43,5 |
Poljska |
- |
32,9 |
31,3 |
35,1 |
36,0 |
36,8 |
Portugal |
26,5 |
30,9 |
30,4 |
34,5 |
34,8 |
35,8 |
Švedska |
48,8 |
50,0 |
42,9 |
42,8 |
42,6 |
42,6 |
Švicarska |
23,1 |
27,0 |
25,6 |
27,4 |
27,6 |
28,0 |
Slovačka |
- |
33,6 |
28,1 |
34,6 |
34,8 |
35,8 |
Slovenija |
- |
37,7 |
37,8 |
37,2 |
36,9 |
37,4 |
Španjolska |
31,5 |
33,0 |
31,3 |
34,7 |
36,6 |
38,4 |
Češka |
- |
32,3 |
32,2 |
34,8 |
34,4 |
33,8 |
Mađarska |
- |
38,5 |
36,9 |
36,5 |
35,7 |
34,0 |
SAD |
26,0 |
28,3 |
23,4 |
25,0 |
25,5 |
36,6 |
Ujedinjeno Kraljevstvo |
32,9 |
32,8 |
32,1 |
32,7 |
32,8 |
33,5 |
*1990. samo za stare savezne zemlje.
Izvor: OECD: Renevnue Statistics 1965-2021, Paris 2022.
TABLICA 3: POREZNE KVOTE I KVOTE JAVNIH DAVANJA 2020. (u % BDP-a)
Država |
Porezna kvota |
Kvota javnih davanja |
Irska |
17,9 |
21,1 |
SAD |
20,2 |
26,6 |
Švicarska |
21,2 |
28,0 |
Letonija |
21,3 |
31,2 |
Litva |
22,4 |
32,8 |
Japan |
19,8 |
33,2 |
Estonija |
21,9 |
33,5 |
Ujedinjeno Kraljevstvo |
26,8 |
33,5 |
Češka |
17,4 |
33,8 |
Mađarska |
23,9 |
34,0 |
Portugal |
25,2 |
35,8 |
Slovačka |
20,1 |
35,8 |
Poljska |
23,8 |
36,8 |
Slovenija |
21,0 |
37,4 |
Španjolska |
24,7 |
38,4 |
Luksemburg |
28,0 |
38,6 |
Grčka |
26,2 |
39,0 |
Njemačka |
24,6 |
39,5 |
Nizozemska |
26,6 |
39,7 |
Belgija |
29,1 |
42,0 |
Norveška |
32,6 |
42,2 |
Švedska |
33,6 |
42,6 |
Finska |
31,0 |
43,0 |
Italija |
29,8 |
43,3 |
Austrija |
28,1 |
43,5 |
Francuska |
30,3 |
45,1 |
Danska |
46,8 |
46,9 |
*Izvor: OECD: Renevnue Statistics 1965-2021, Paris 2022.
3. Porezno opterećenje dobiti društava kapitala
Nominalne porezne stope mogu imati signalnu funkciju u okviru usporedbe međunarodnih okvira oporezivanja. Stvarno odnosno efektivno porezno opterećenje utvrđuje se zajedničkom kombinacijom porezne osnovice i porezne stope. U nastavku se uspoređuju porezne stope i uporišne točke porezne osnovice.
Tablica 4 pruža informacije o visine stopa poreza na dobit (bez poreza nižih područnih jednica), kao i o vrsti i opsegu razgraničenja dividendi pri vlasniku udjela. Kako bi se izbjeglo ili barem umanjilo dvostruko oporezivanje raspodjeljene dobiti društva putem poreza na dobit društva i poreza na dohodak vlasnika udjela, u međuvremenu su gotovo sve države uvele odgovarajuće sustave za rasterećenje dividendi pri vlasnicima udjela. Od europskih država jedino Irska i Švicarska ne predviđaju rasterećenje raspodijeljene dobiti na razini vlasnika udjela (klasičan sustav bez tarifnog smanjenja). Spomenute države ipak primjenjuju, jednako kao i prije, snižene opće tarife poreza na dobit. Tri države EU oporezuju dobit samo pri društvu, tako da dividenda pri vlasniku udjela ostaje neoporeziva (Estonija, Letonija i Cipar). Do istog gospodarskog rezultata dolazi također Malta, tako da porez na dobit na raspodijeljenu dobit odgovara stopi poreza na dohodak koja tereti dividende i u cijelosti se uračunava u obvezu poreza na dohodak (tzv. postupak punog uračunavanja).
TABLICA 4: SUSTAVI POREZA NA DOBIT I OPOREZIVANJE VLASNIKA UDJELA 2022
Države |
Porez na dobit – redovne stope (bez poreza nižih područnih jedinica) |
Oporezivanje i rasterećenje pri vlasniku udjela (fizičke osobe, rezidente) |
||
Klasični sustav sa smanjenjem tarife |
||||
Belgija |
25 % |
20 % za prvih 100.000 eura dobiti malih i srednjih poduzeća. |
Porez po odbitku 30 % ili opcija za razrez poreza |
|
Bugarska |
10 % |
- |
Porez po odbitku 5 % |
|
Danske |
22 % |
- |
Porez na kapital od 27 % na dividende; do raspodjele do 57.200 DKK s učinkom odbitka, pri višim prihodima od dividendi 42 % poreza na dohodak uz uračunavanje poreza na kapitalne prihode |
|
Njemačka |
15 % |
Bez solidarnog dodatka od 5,5 % poreznog iznosa (i bez uračunavanja poreza na obrtničku djelatnost) |
Porez po odbitku 25 % s opcijom za razrez u slučaju da progresivnom poreznom tarifom izlazi niže opterećenje. |
|
Finska |
20 % |
- |
Dividende društava kapitala na burzi neoporezive su do 15 %, a do 85 % oporezive su kao prihodi od kapitalne imovine s 30 % paušalnim porezom na dohodak za prihode do 30.000 eura (34 % za veće prihode). Dividende društava kapitala koja nisu na burzi su neoporezive do 8 % sudjelujuće vrijednosti vlasnika udjela od 75 %, a do 25 % oporezive su kao prihodi od kapitalne imovine. Prema tome neoporezivi udio neoporeziv je do godišnje visine od 150.000 eura i prelazeći iznos je oporeziv do 85 % kao prihod od kapitalne imovine. Ako dividende prelaze 8 %-tnu granicu, tada je prelazeći iznos do 25 % neoporeziv, dok je dio do 75 % oporeziv progresivnom tarifom. |
|
Francuska |
26,5% |
Bez socijalnog dodatka od 3,3 % na porez na dobit za poduzeća s godišnjim prometom većim od 7,63 milijuna eura i to na dio poreza na dobit koji prelazi iznos od 763.000 eura. |
Porez na kapitalne prihode od 12,8 % bruto dividende (30 % uključujući socijalne poreze); opcijski progresivni porez na dohodak na 60 % dividende i 17,2 % socijalnog poreza na puni iznos bruto dividende uz uračunavanje poreza na kapitalne iznose. |
|
Grčka |
22 % |
- |
Porez po odbitku 5 %. |
|
Italija |
24 % |
Bez 3,9 % lokalnog poreza (IRAP), čija porezna osnovica odstupa od državnog poreza (vrijednost, ne dobit!) |
Porez po odbitku 26 %. |
|
Hrvatska |
18 % |
10 % za poduzeća s prometom manjim od 7,5 milijuna HRK. |
Porez po odbitku 10 %. |
|
Litva |
15 % |
5 % za male poduzetnike |
Porez po odbitku 15 % |
|
Luxemburg |
17 % |
Bez dodatka od 7 % poreznog iznosa za fond nezaposlenih; snižena porezna stopa od 15 % za dohodak do 175.000 eura; za dohodak između 175.000 eura i 200.000 eura sukcesivno prilagđavanje redovitoj poreznoj stopi. |
Dividende neoporezive do 50 %. |
|
Nizozemska |
25,8 % |
Za prvih 395.000 eura dobiti snižena porezna stopa od 15 %. |
Paušalno oporezivanje poreznom stopom od 26,9 % na dividende iz bitnog sudjelovanja (od 5 %); inače paušalno oporezivanje poreznom stopom od 31 % na fiktivni prihod od kapitala (od 1,818 % do 5,53 % čiste imovine). |
|
Norveška |
22 % |
- |
Dividende do određenog dijela nabavnih troškova sudjelovanja ostaju neoporezive |
|
Austrija |
25 % |
- |
Porez po odbitku 27,5 % s opcijom za razrez, ako bi korištenjem progresivne porezne stope bilo realiziran povoljniji porezni teret. |
|
Poljska |
19 % |
9 % za poduzeća s prometom manjim od 2 milijuna eura (postoji opcija poreza prilikom isplate od 15 % odnosno 25 % za određena poduzeća pod daljim pretpostavkama) |
Porez po odbitku 19 % (u slučaju poreza na isplate: porez na izvoru od 19 % nakon odbitka udjela u dobiti i pripadajućeg poreza na isplatu obračunate kvote) |
|
Portugal |
21 % |
Bez općinskog dodatka do 1,5 %; 24 % na dobit preko 1,5 mil. eura, 26 % na dobit preko 7,5 mil. eura, 30 % na dobit preko 35 mil. eura, 17 % za prvih 25.000 eura dobiti malih i srednjih poduzeća. |
Porez po odbitku 28 % ili opcija za porezni razrez, pri čemu 50 % dividende ostaje neoporezivo |
|
Rumunjska |
16 % |
- |
Porez po odbitku 5 % |
|
Švedska |
20,6 % |
- |
Paušalni porez na dohodak od 30 % na dividende, nije moguća opcija za razrez poreza |
|
Slovačka |
21 % |
15 % za poduzeća s dobiti manjom od 49.790 eura. |
Porez po odbitku 7 % |
|
Slovenija |
19 % |
- |
Porez po odbitku 25 % |
|
Španjolska |
25 % |
- |
Paušalni porez na dohodak od 19 % na prihode do 6.000 eura, 21 % na prihode od 6.000 do 50.000 eura i 23 % na prihode od 50.000 do 200.000 eura, 26 % na više prihode. |
|
Češka |
19 % |
- |
Porez po odbitku 15 % |
|
Mađarska |
9 % |
- |
Porez po odbitku 15 % |
|
SAD |
21 % |
Porez na dobit korporacija Saveza. |
Porez na dohodak 0%, 15 % ili 20 % na dividende tuzemnih društava kapitala ili usporedivih ostalih tijela |
|
Ujedinjeno Kraljevstvo |
19 % |
- |
Porez na dohodak 8,75 %, 33,75 % ili 39,35 % na dividende. |
|
Klasični sustav bez tarifnog smanjenja |
||||
Irska |
12,5 % |
Za obrtnički dohodak; za neobrtnički dohodak 25 % |
Oporezivanje pri vlasnicima udjela prema općoj tarifi |
|
Švicarska |
8,5 % |
- |
Oporezivanje pri vlasniku udjela prema općoj tarifi (pri kvalificiranom sudjelovanju u kapitalu s udjelom većim od 10 %, samo 70 % dividende podliježe porezu na dohodak) |
|
Sustav punog uračunavanja |
||||
Malta |
35 % |
- |
Puno uračunavanje, s uključivanjem poreznog odbitka u dohodak |
|
Sustav djelomičnog uračunavanja |
||||
Japan |
23,2 % |
19 % za prvih 8 miljuna JPY dobiti malih i srednjih poduzeća. |
Uračunavanje od 5 % ili 10 % raspodjeljenog, ovisno o ukupnom dohotku, bez uključivanja poreznog odbitka u dohodak; posebne odredbe: dividene društava na burzi mogu podlijegati paušalnom porezu od 20,315 % uključujući 2,1 % dodatka na državni porez). |
|
Kanada |
15 % |
- |
Porezna osnovica pri vlasniku udjela tvori raspodjeljena dobit uvećana za iznos od 38 %; 6/11 tog iznosa uračunava se u porez na dohodak vlasnika udjela |
|
Sustav poreznog oslobođenja |
||||
Estonija |
20 % |
Porez na raspodjeljenu dobit: 0 % pri tezauriranju (14 % ako isplaćeni iznos ne prelazi prosjek isplaćenog iznosa u prethodne tri godine) |
Nema oporezivanja pri vlasniku udjela (7 % poreza na kapitalne prihode na isplate koje podliježu stopi poreza na dobit od 14 %). |
|
Letonija |
20 % |
Porez na raspodjeljenu dobit; 0 % pri tezauriranju |
Nema oporezivanja pri vlasniku udjela |
|
Cipar |
12,5 % |
- |
Nema oporezivanja pri vlasniku udjela; inače davanje od 17 % |
|
Godine 2022. Francuska je iznova smanjila nominalnu stopu svojeg poreza na dobit, dok je u Nizozemskoj realizirano povećanje stope poreza na dobit uz istovremeno prilagođavanje porezne osnovice. U preostalim analiziranim državama nominalna stopa poreza na dobit ostala je nepromijenjena. Tablica 5 pokazuje važeće stope poreza na dobit (bez poreza nižih područnih jedinica) 2022. godine. Najniža stopa poreza na dobit zabilježena je u Švicarskoj (8,5 %), dok Malta ubire najvišu stopu poreza na dobit (35 %).
TABLICA 5: STOPE POREZA NA DOBIT 2021.- REDOVNE STOPE U % (BEZ DRUGIH DODATAKA I POREZA NIŽIH PODRUČNIH JEDINICA)
Država |
Redovne stope poreza na dobit |
Švicarska |
8,5 |
Mađarska |
9 |
Bugarska |
10 |
Irska |
12,5 |
Cipar |
12,5 |
Njemačka |
15 |
Kanada |
15 |
Litva |
15 |
Rumunjska |
16 |
Luxemburg |
17 |
Hrvatska |
18 |
Poljska |
19 |
Slovenija |
19 |
Češka |
19 |
Ujedinjeno Kraljevtvo |
19 |
Estonija |
20 |
Finska |
20 |
Letonija |
20 |
Švedska |
20,6 |
Portugal |
21 |
Slovačka |
21 |
SAD |
21 |
Danska |
22 |
Grčka |
22 |
Norveška |
22 |
Japan |
23,2 |
Italija |
24 |
Belgija |
25 |
Nizozemska |
25 |
Austrija |
25 |
Španjolska |
25 |
Francuska |
25,8 |
Malta |
35 |
IZVOR: Savezni središnji ured za poreze (Bundeszentralamt für Steuern)
Pored razine središnje države, u više država postoji niz podređenih razina vlasti (pojedine države, provincije, regije, općine i sl.), koje ubiru vlastite poreze na dobit ili njima slične poreze, kao npr. u Njemačkoj i Luksemburgu, gdje se ubire porez na obrtničku djelatnost (Gewerbesteuer). Tome treba pribrojati i višestruke dodatke i slične prireze središnjih država i/ili drugih razina vlasti. Ukupna visina svih poreza koji terete trgovačka društva, koja u podlozi porezne osnovice ima izračun dobiti, prikazana je u Tablici 6. i Tablici 7. Potrebno je naglasiti da se iznos poreza koji ubiru lokalne jedinice vlasti, u pojedinim državama može odbiti od porezne obveze koju nameću više razine vlasti (npr. u Japanu i SAD-u). Ukupno porezno opterećenje na razini poduzeća utvrđuje se kroz stupnjevano računanje, a ne samo kao jedinstveni dodatak nominalne porezne stope pojedinih poreza.
Ukupno tarifno porezno opterećenje društava kapitala 2022. seže od 10 % u Bugarskoj do preko 30 % u Japanu (bez posebnog slučaja Malte koja svojom vlastitom posebnom stopom odnosno odredbom). Njemačka sa svojom visinom poreznog opterećenja od 29,94 % ostaje neznatno ispod – u međunarodnoj usporedbi – značajne granice od 30 %.
TABLICA 6: OPOREZIVANJE PODUZEĆA 2022. U MEĐUNARODNOJ USPOREDBI
Tarifno opterećenje dobiti društava kapitala 2022. (nominalno) u % (porezi na dobit, porezi na obrtničke prihode i usporedive ostale poreze središnjih država i područnih jedinica)
Države |
Središnja država |
Područne jedinice |
Ukupno |
EU-države |
|||
Belgija |
25 |
- |
25 |
Bugarska |
10 |
- |
10 |
Danska |
22 |
- |
22 |
Njemačka |
15,83 |
14,12 |
29,94 |
Estonija |
20 |
- |
20 |
Finska |
20 |
- |
20 |
Francuska |
25 |
- |
25 |
Grčka |
22 |
- |
22 |
Irska |
12,5 |
- |
12,5 |
Italija |
24 |
3,9 |
27,9 |
Hrvatska |
18 |
- |
18 |
Letonija |
20 |
- |
20 |
Litva |
15 |
- |
15 |
Luxemburg |
18,19 |
6,75 |
24,94 |
Malta |
35 |
- |
35 |
Nizozemska |
25 |
- |
25 |
Austrija |
25 |
- |
25 |
Poljska |
19 |
- |
19 |
Portugal |
21 |
1,5 |
22,5 |
Rumunjska |
16 |
- |
16 |
Švedska |
20,6 |
- |
20,6 |
Slovačka |
21 |
- |
21 |
Slovenija |
19 |
- |
19 |
Španjolska |
25 |
- |
25 |
Češka |
19 |
- |
19 |
Mađarska |
9 |
2 |
10,82 |
Cipar |
12,5 |
- |
12,5 |
Ostale države |
|||
Japan |
23,2 |
8,84 |
30,42 |
Kanada (Ontario) |
15 |
11,5 |
26,5 |
Norveška |
22 |
- |
22 |
Švicarska (Zürich) |
8,5 |
15,26 |
19,2 |
SAD (Država New York) |
21 |
6,5 |
26,14 |
Ujedinjeno Kraljevstvo |
19 |
- |
19 |
TABLICA 7: OPOREZIVANJE PODUZEĆA 2022. – TARIFNO OPTEREĆENJE DOBITI DRUŠTAVA KAPITALA 2022. (nominalno) u % (porezi na dobit, iznos poreza na obrtničku djelatnost i usporedivi ostali porezi središnje države i drugih razina vlasti)
Država |
Ukupno porezno opterećenje poduzeća |
Bugarska |
10 |
Mađarska |
10,82 |
Irska |
12,5 |
Cipar |
12,5 |
Litva |
15 |
Rumunjska |
16 |
Hrvatska |
18 |
Poljska |
19 |
Slovenija |
19 |
Češka |
19 |
Ujedinjeno Kraljevstvo |
19 |
Švicarska (Zürich) |
19,2 |
Estonija |
20 |
Finska |
20 |
Letonija |
20 |
Švedska |
20,6 |
Slovačka |
21 |
Danska |
22 |
Grčka |
22 |
Norveška |
22 |
Portugal |
22,5 |
Luxemburg |
24,94 |
Belgija |
25 |
Francuska |
25 |
Austrija |
25 |
Španjolska |
25 |
Nizozemska |
25,8 |
SAD (Država New York) |
26,14 |
Kanada (Ontario) |
26,5 |
Francuska |
26,5 |
Italija |
27,9 |
Njemačka |
29,94 |
Japan |
30,42 |
Malta |
35 |
IZVOR: Savezni središnji ured za poreze (Bundeszentralamt für Steuern)
Za procjenu ukupnog opterećenja dobiti poduzeća mora se također u obzir uzeti oporezivanje vlasnika udjela. To je, kao što je pokazala Tablica 4, moguće na više načina i vrsta. Djelomično se dividende više uopće ne oporezuje pri vlasniku udjela, u nekoliko država samo još u određenom dijelu i u drugim državama u cijelosti. Zato na velikoj važnosti dobivaju ne samo porezne stope, nego također i opseg oporezivanja dividendi.
Tablica 8 predstavlja najveće ukupno opterećenje vlasnika udjela prilikom raspodjele dobiti. Potrebno je naglasiti da u državama s opcijom razreza porezno opterećenje može biti manje od prikazanog; naročito ako je opterećenje ukupnog dohotka vlasnika udjela niže od najveće porezne stope ili porezno opterećenje opada uzimanjem u obzir neoporezivih iznosa.
TABLICA 8: NAJVEĆE OPTEREĆENJE (NOMINALNO) U % NA RAZINI PODUZEĆA I VLASNIKA UDJELA PRILIKOM POTPUNE RASPODJELE 2022.
Država |
Na razini poduzeća |
Na razini vlasnika udjela |
Bugarska |
10,00 |
4,50 |
Estonija |
20,00 |
0,00 |
Letonija |
20,00 |
0,00 |
Rumunjska |
16,00 |
4,20 |
Mađarska |
10,82 |
13,38 |
Grčka |
22,0 |
3,90 |
Hrvatska |
18,00 |
8,20 |
Slovačka |
21,00 |
5,53 |
Cipar |
12,50 |
14,88 |
Litva |
15,00 |
12,75 |
Češka |
19,00 |
12,15 |
Poljska |
19,00 |
15,39 |
Malta |
35,00 |
0,00 |
Norveška |
22,00 |
17,16 |
SAD (Država New York) |
26,14 |
14,77 |
Slovenija |
19,0 |
20,25 |
Luxemburg |
24,94 |
17,18 |
Finska |
20,00 |
23,00 |
Nizozemska |
21,53 |
21,11 |
Španjolska |
25,00 |
18,79 |
Portugal |
22,50 |
21,70 |
Švedska |
20,60 |
23,82 |
Japan |
30,42 |
14,14 |
Austrija |
25,00 |
20,63 |
Italija |
27,90 |
18,75 |
Irska |
12,50 |
35,00 |
Belgija |
25,00 |
22,50 |
Njemačka |
29,84 |
18,48 |
Francuska |
25,00 |
22,50 |
Ujedinjeno Kraljevstvo |
19,00 |
31,87 |
Švicarska (kanton Zürich) |
19,20 |
32,19 |
Danska |
22,00 |
32,76 |
Kanada (Ontario) |
26,50 |
28,92 |
Ne smije se podcijeniti utjecaj koji na stvarno porezno opterećenje poduzeća imaju – u Tablici 9 prikazano – višeperiodično uzimanje u obzir gubitaka prilikom utvrđenja poreza na dobit (u obliku prijenosa odnosno povrata gubitka). Pojedine države pokazuju vrlo različite odredbe. Tako se višeperiodično uređenje ujednačenja gubitaka u većini država – uspoređeno s Njemačkom – čini vrlo restriktivnim. To se ogleda, prije svega, u tome da mnoge države ne poznaju povrat gubitka. U Njemačkoj, ali također i u Francuskoj, Irskoj, Nizozemskoj, Ujedinjenom Kraljevstvu, Japanu, Kanadi i od srpnja 2020. u Češkoj postoji mogućnost unatrag prenijeti gubitke, radi omogućavanja likvidnosti u gospodarskim skromnijim vremenima. Upravo se u vremenu COVID-19 krize taj instrument intenzivno koristio.
Također se u Tablici 9 prikazano periodično uzimanje u obzir gubitaka pri porezu na dobit u formi prijenosa gubitka onaprijed ili unazad ima značajan utjecaj na stvarno porezno opterećenje poduzeća. Pritom razlčičite države poznaju različite odredbe. Mnoge države ne poznaju prijenos gubitaka. U Njemačkoj, kao i u Francuskoj, Irskoj, Nizozemskoj, Ujedinjenom Kraljevstvu, Japanu i Kanadi mogućnost prijenosa gubitka vodi pritjecanju likvidnosti u gospodarski izazovnim vremenima. Taj se instrument naročito intenzivno koristio u vremenu sadašnje COVID-19 krize. Tablica 9 također prikazuje mjere pomoći za vrijeme COVID-19 krize, prije svega one mjere koje se tiču prijenosa gubitaka.
Preneseni gubitci mogu se u nekoliko država neograničeno obračunavati s dobiti; u drugim državama je obračun gubitka moguć samo unutar određenog vremenskog razdoblja (npr. u Poljskoj, Japanu, Švicarskoj, Češkoj). Njemačka dozvoljava vremenski neograničen prijenos gubitka. U određenim slučajevima ograničava se godišnja visina iznosaodbitka (tzv. minimalno oporezivanje dobiti). Takvu praksu zadnjih godina pokazuje rastući broj država, između ostalog Francuska, Italija, Španjolska, SAD i od 2022. također Nizozemska.
TABLICA 9: Višeperiodično uzimanje u obzir gubitaka unutar sustava poreza na dobit 2022. (Pregled sadrži propise važeče od 1. siječnja 2022. Prikazane se i odredbe koje se tiču COVID-19 pandemije, ako su još važile 2022. godine.
EU-države |
Povrat gubitka |
Prijenos gubitaka |
Belgija |
- |
Neograničeno |
Bugarska |
- |
5 godina |
Danska |
- |
Neograničeno (do 8.872.500 DKK godišnje u cijelosti, preko toga obračun je moguć samo do 60 % iznosa koji prelazi 8.872.500 DKK ) |
Njemačka |
2 godina (ograničeno na 1 mil. eura: COVID-19 mjere: do 2023. povećane na 10 milijuna eura) |
Neograničeno (do 1 mil. eura godišnje u cijelosti, preko toga obračun je moguć samo do 60 % iznosa koji prelazi 1 mil. eura) |
Estonija |
Nema propisa |
Nema propisa |
Finska |
- |
10 godina (za gubitke iz istog izvora) |
Francuska |
1 godina (ograničeno na 1 mil. eura, povrat gubitka vodi odbitku poreza, koji se sljedećih 5 godina obračunava s poreznim dugovima i čiji se preostali iznos nadoknađuje u 6.god. |
Neograničeno (do 1 mil. eura godišnje u cijelosti, preko toga ogračun je mogu samo do 50 % iznosa koji prelazi 1 mil. eura) |
Grčka |
- |
5 godina |
Irska |
1 godina (u slučaju proizvodnih rashoda 3 godine) |
Neograničeno (za gubitke iz istih izvora) |
Italija |
- |
Neograničeno (obračunavanje samo do 80 % godišnjih prihoda; to ne vrijedi za gubitke iz prve tri godine nove poslovne djelatnosti) |
Hrvatska |
- |
5 godina |
Letonija |
- |
5 godina (Prijelazne odredbe za gubitke, koji su nastali do 31.12.2017.; reduciranje poreza na isplaćenu dobit za 15 % iznosa gubitka, ali najviše do 50 % poreznog iznosa po godini). |
Litva |
- |
Neograničeno (obračunavanje samo do 70 % godišnjih prihoda; ograničenje ne vrijedi za mala poduzeća, koja podliježu sniženoj stopi od 5 %) |
Luksemburg |
- |
17 godina |
Malta |
- |
Neograničeno |
Nizozemska |
1 godina (ograničeno na 1 mil. eura) |
Neograničeno (u cijelosti je moguće godišnje odbiti do 1 mil. eura. nakon toga se dozvoljava obračun samo do 50 % dobiti koja prelazi 1 milijun eura) |
Austrija |
- |
Neograničeno (obračunavanje samo do 75 % godišnjih prihoda) |
Poljska |
- |
5 godina za gubitke iz istih izvora; do 5 milijuna PLN unutar razdoblja od pet godina u cijelosti se može odbiti; preko toga obračun je moguć samo do 50 % nastalog gubitka po promatranoj godini. |
Portugal |
- |
5 godina (obračunavanje samo do 70 % godišnjih prihoda) |
Rumunjska |
- |
7 godina |
Švedska |
(indirektni povrat gubitka moguć je gašenjem tzv. periodizacije rezerve iz prethodnih godina) |
Neograničeno |
Slovačka |
- |
5 godine (obračunavanje godišnje samo do 50 % ukupnog iznosa prihoda; izuzeta su mala poduzeća) |
Slovenija |
- |
Neograničeno (obračunavanje samo do 50 % godišnjih prihoda) |
Španjolska |
- |
Neograničeno (do 1 mil. eura u cijelosti se može odbiti, preko toga obračun ovisi o visini prometa poduzeća: do 20 mil. eura do 70 %, 20-60 mil. eura do 50 % i više od 60 mil. eura do 25 % na svaki 1 mil. eura prelazećeg prihoda) |
Češka |
2 godine (najviše 30 mil CZK ukupno u dvije prethodne godine) |
5 godina |
Mađarska |
- |
5 godina (obračunavanje moguće samo do 50 % godišnjih prihoda) |
Cipar |
- |
5 godina |
Ostale države |
Povrat gubitka |
Prijenos gubitka |
Japan |
1 godina (COVID-19 mjere: izuzeća za poduzeća s kapitalom do 1 mlrd. JPY za gubitke nastale u razdoblju 1.2.2020.-31.1.2022.; 2 godine za gubitke uslijed katastrofe u razdoblju od 1.2.2020. do 31.1.2022.) |
10 godina (obračunavanje samo do 50 % godišnjih prihoda, izuzevši mala i srednja poduzeća). |
Kanada |
3 godine |
20 godina |
Norveška |
- (dozvoljen je povrat na prethodne 2 godine u slučaju likvidacije) |
Neograničeno |
Švicarska |
- |
7 godina |
SAD |
-
|
Neograničeno (obračun samo do 80 % godišnjih prihoda) |
Ujedinjeno Kraljevstvo |
1 godina (u slučaju poslovnih rashoda tri godine) |
Neograničeno (do 5 miljuna GBP u cijelosti moguće odbiti; nakon toga obračun moguć samo do 50 % prinosa koji prelaze 5 milijuna GBP). |
IZVOR: Savezni središnji ured za poreze (Bundeszentralamt für Steuern)
4. Nominalno opterećenje prihoda fizičkih osoba
Obje sljedeće tablice sadržavaju informacije o relevatnim tarifama poreza na dohodak za osobe samce koji ostvaruju prihode. U Tablici 10 prikazane su ulazne tarifne porezne stope, koje predstavljaju ostale dodatke i osobna rasterećenja kroz iznose poreznih odbitaka, osnovne neoporezive iznose i tzv. nulte-zone. Iznosi poreznih odbitaka odbijaju se od poreznog duga tako da, za razliku od neoporezivih iznosa i nulte-zone porezne progresije, ne igraju nikakvu ulogu za učinak rasterećenja. U slučaju neoporezivih iznosa i nultih-zona efektivno porezno rasterećenje ovisno je o graničnoj poreznoj stopi i time o poreznoj tarifi. Najviša ulazna stopa zabilježe na je u Švedskoj (52,24 %), dok najnižu ulaznu poreznu stopu bilježi Švicarska (5,13 %).
TABLICA 10: ULAZNE STOPE POREZA NA DOHODAK SREDIŠNJE DRŽAVE I PODRUČNIH JEDINICA KAO I OSTALIH DODATAKA 2022.
Države |
Tarife |
Osobna rasterećenja |
||
Ulazna stopa država + područne jedinice + ostali dodatci |
Ulazna stopa tarife doseže do EUR |
Iznos poreznog odbitka u EUR |
Neoporezivi iznos/nulta zona u tarifi u EUR |
|
EU-države |
||||
Belgija |
Država 25 % 7 % dodatak na državni porez 1,75% Ukupno 26,75% |
13.870 |
- |
9.270 |
Bugarska |
10 % |
Flat tax |
- |
- |
Danska |
Država 12,10% Općine 24,98% Ukupno 37,08 % |
74.235 |
757 |
- |
Njemačka |
14 % |
10.348 |
- |
10.347 |
Estonija |
20 % |
Flat tax |
- |
6.000 |
Finska |
Država 6 % Općine 20,00% Ukupno 26,00% |
28.700 |
- |
19.200 3.630 |
Francuska |
Država 11,00% Soc.porezi 9,70% Ukupno 19,80% |
16.070 |
- |
10.225 |
Grčka |
Država 9% |
10.000 |
777 |
- |
Irska |
Država 20,00% Dodatak 0,5% Ukupno 20,5% |
36.800 12.012
|
1.700 -
|
- 13.000
|
Italija |
Država 23% Regije 2,28% Ukupno 25,28% |
15.000
|
1.880 |
- |
Hrvatska (različito prema općinama i gradovima) |
Država 20% Grad Zagreb prirez 18% 3,60% Ukupno 23,60% |
47.882
|
- |
6.384
|
Letonija |
20% |
20.004 |
- |
5.100 |
Litva |
20% |
90.246 |
- |
6.480 |
Luxemburg |
Država 8% Dodatak za Fond za nezapos. 0,56 % Ukupno 8,56 % |
13.173 150.000
|
- |
11.265
|
Malta |
15% |
14.500 |
- |
9.100 |
Nizozemska |
37,07% |
69.398 |
2.888 |
- |
Austrija |
20% |
18.000 |
- |
11.000 |
Poljska |
12,00% |
25.167 |
755 |
- |
Portugal |
14,50% |
7.116 |
- |
- |
Rumunjska |
10% |
Flat tax |
- |
1.239 |
Švedska |
Država 20% Općine 32,24% Ukupno 52,24% |
Flat tax Flat tax |
- - |
1.343+51.129 1.343 |
Slovačka |
19% |
38.553 |
- |
4.579 |
Slovenija |
16% |
8.755 |
- |
4.500 |
Španjolska |
19% |
12.450 |
- |
5.550 |
Češka |
15% |
75.942 |
1.254 |
- |
Mađarska |
15% |
Flat tax |
- |
- |
Cipar |
20% |
28.000 |
- |
19.500 |
Ostale države |
||||
Japan |
Država 5,00% 2,1 % dodatka na drž.porez 0,11% Prefekture 4,00% Općine 6,00% Ukupno 15,11% |
14.012 |
- |
3.449
3.090 3.090 |
Kanada |
Savez 15,00% Prov.Ontario 5,05% Ukupno 20,05% |
38.086 35.073 |
- 195 |
9.650 8.453 |
Norveška |
Država 1,70% Općine 22,00% Ukupno 23,70% |
26.310 Flat tax |
- - |
18.694 5.721 |
Švicarska |
Savez 0,77% Kanton i općina Zürich 4,36% Ukupno 5,13% |
31.997
11.543 |
-
- |
14.682
6.784 |
SAD |
Savez 10,00% Država NY 4,00% Grad NY 3,078% Ukupno 17,078% |
10.094 8.351 11.789 |
- - - |
- - - |
Ujed.Kraljevstvo |
20,00 % |
44.376 |
- |
14.796 |
IZVOR: Savezni središnji ured za poreze (Bundeszentralamt für Steuern)
Većina analiziranih država koje u svojoj tarifi imaju neoporezivi iznos odnosno nultu zonu, iste su – nakon preračuna državne valute u euro – 2022. godine prilagodile. U većini slučajeva ulazne porezne stope, u usporedbi s prethodnom godinom, ostaju i nadalje nepromijenjene.
Prilikom interpretacije tih podatka mora se uzeti u obzir da seu više država s usporedivo višim ulaznih tarifnim stopama, tim dijelom pokrivaju i doprinosi za zakonsko socijalno osiguranje, tako npr. u nordijskim državama i u Nizozemskoj. To otežava uspoređivanje. Također je i oporezivanje bračnih drugova različito regulirano. U nekoliko država dolazi do pojedinačnog oporezivanja bračnih drugova (npr. u Austriji), u drugima do zajedničkog razreza poreza (npr. u SAD-u), pri čemu je moguća razdioba (splitting) porezne obveze (u Njemačkoj) ili bez razdiobe (u SAD-u). U Njemačkoj ili Španjolskoj bračni drugovi mogu se odlučiti između pojedinačnog i zajedničkog razreza poreza.
Tablica 11 pokazuje najviše moguće porezne stope (uključujući ostale dodatke) u okviru oporezivanja dohotka fizičkih osoba samaca i visinu dohotka, od kojeg dolazi do primjene poreznih stopa. Izuzev nekoliko izuzetaka (npr. Slovenije i Norveške), većina promatranih država nisu mijenjale najveću stopu poreza na dohodak 2022. godine.
TABLICA 11: NAJVIŠE STOPE POREZA NA DOHODAK SREDIŠNJE DRŽAVE I PODRUČNIH JEDINICA KAO I OSTALI DODATCI 2022.
Države |
Najviše porezne stope država+područnejedinice+ostali dodatci |
Najviša stopa poreza počinje iznad oporezivog dohotka od |
EU-države |
||
Belgija |
Država 50% 7 % dodatka na državni porez 3,50% Ukupno 53,50% |
42.370 |
Bugarska |
10,00 % |
Flat tax |
Danska |
Najviša 52,07% |
|
Njemačka |
Država 45,00% solidarni dodatak 2,48% Ukupno 47,48% |
277.825 |
Estonija |
20% |
Flat tax |
Finska |
Država 31,25% Općine (prosjek) 20,00% Ukupno 51,25% |
82.900 |
Francuska |
Država 45,00% Poseban dodatak 4,00% Socijalni porezi 9,70% Ukupno 55,52% |
160.336 500.000 |
Grčka |
Država 44,00% Dodatak: solidarni porez 10,00% Ukupno 55,00% |
40.000 220.000 |
Irska |
Država 40,00% Poseban dodatak 8,00% Ukupno 48,00% |
36.800 70.044 |
Italija |
Država 43,00% Regije 2,28% Ukupno 45,28% |
50.000
|
Hrvatska (različito po općinama i gradovima) |
Država 30,00% Grad Zagreb 18 % dodatka na državni porez 5,40% Ukupno 35,40% |
47.882 |
Letonija |
31,00% |
78.100 |
Litva |
32,00% |
90.246 |
Luxemburg |
Država 42,00% Dodatak 9 % na porezni iznos za fond za nezaposlene 3,78 % Ukupno 45,78% |
200.004
150.000 |
Malta |
35,00% |
60.000 |
Nizozemska |
49,50% |
69.398 |
Austrija |
55,00% |
1.000.000 |
Poljska |
Država 32,00% Solidarni dodatak 4,00% Ukupno 36,00% |
25.167 209.723 |
Portugal |
Država 48,00% Dodatak 5,00% Ukupno 53,00% |
75.009 250.000
|
Rumunjska |
10,00% |
Flat tax |
Švedska |
Država 20,00% Općine (prosjek) 32,24% Ukupno 52,24% |
Flat tax Flat tax |
Slovačka |
25,00% |
38.553 |
Slovenija |
45,00% |
74.161 |
Španjolska |
47,00% |
300.000 |
Češka |
23,00% |
75.942 |
Mađarska |
15,00% |
Flat tax |
Cipar |
35,00% |
60.000 |
Ostale države |
||
Japan |
Država 45,00% dodatak na državni porez 0,95% Prefekture 4,00% Općine 6,00% Ukupno 55,95% |
287.418
Flat tax Flat tax |
Kanada (različito po provincijama i teritorijima) |
Savez 33,00% Provincija Ontario 20,53% Ukupno 53,53% |
168.215 166.920 |
Norveška |
Država 17,40% Općinski porez 22,00% Ukupno 39,40% |
196.419 Flat tax |
Švicarska (različito po kantonima i općinama) |
Savez 11,50% Kanton Zürich i Općina Zürich 28,43% Ukupno 39,93% |
764.682
258.100 |
SAD (različito po pojedinim državama, općinama i okruzima) |
Savez 37,00% Država New York 10,90% Grad New York 3,88% Ukupno 51,78% |
530.406 24.560.369 49.121 |
Ujed.Kraljevstvo |
45,00 % |
176.564 |
IZVOR: Savezni središnji ured za poreze (Bundeszentralamt für Steuern)
Tablica 12 pokazuje najveće moguće stope poreza na dohodak (uključujući ostale dodatke) u okviru oporezivanja dohotka fizičkih osoba. Najveće stope poreza kreću se, nadalje, između 10 % u Bugarskoj i Rumunjskoj i 55,95 % u Japanu.
TABLICA 12: NAJVEĆE STOPE POREZA NA DOHODAK SREDIŠNJE DRŽAVE I PODRUČNIH JEDINICA, KAO I OSTALI DODATCI 2022. (u %)
Bugarska |
10 |
Rumunjska |
10 |
Mađarska |
15 |
Estonija |
20 |
Češka |
23 |
Slovačka |
25 |
Letonija |
31 |
Litva |
32 |
Malta |
35 |
Hrvatska |
35,4 |
Poljska |
36 |
Norveška |
39,4 |
Švicarska (Kanton Zürich) |
39,84 |
Slovenija |
45 |
Ujedinjeno Kraljevstvo |
45 |
Italija |
45,28 |
Luxemburg |
45,78 |
Španjolska |
47 |
Njemačka |
47,48 |
Irska |
48 |
Nizozemska |
49,5 |
Finska |
51,25 |
SAD (New York) |
51,78 |
Danska |
52,07 |
Švedska |
52,24 |
Portugal |
53 |
Belgija |
53,5 |
Kanada (Ontario) |
53,53 |
Grčka |
54 |
Austrija |
55 |
Francuska |
55,52 |
Japan |
55,95 |
IZVOR: Savezni središnji ured za poreze (Bundeszentralamt für Steuern)
Tablica 13 pokazuje ubiru li države porez na izvoru s ili bez karaktera odbitka i u kojoj se mjeri u obzir mogu uzeti troškovi na ime ostvarenja dohotka, odnosno postoji li neoporeziva granica. Promatrano u međunarodnoj usporedbi, zahvaljujući različitim konceptima dolazi do vrlo različitih poreznih opterećenja kamatnih prihoda koje ostvare rezidenti. To objašnjava Tablica 14 koja pruža uvid u najviše stope kamatnih prihoda fizičkih rezidenata. Estonija i Nizozemska kamatne prihode privatnih kućanstava načelno ili u određenim slučajevima ostavljaju neoporezive, dok ostale najviše porezne stope sežu od 10 % u Bugarskoj do 53,53 % u Kanadi (provincija Onatrio).
TABLICA 13: POREZI NA IZVORU NA KAMATE I DIVIDENDE 2022.-REZIDENTI
Predstavlja se oporezivanje na izvoru tipičnih prihoda od kamata i dividendi rezidentnih fizičkih osoba (opća stopa u %). Poslovni prihodi nisu obrađeni. U obzir se uzimaju kamate u užem smislu, kao npr. kamate od bankovnih uloga i vrijednosnih papira s fiksnom kamatom, koji u Njemačkoj podliježu porezu na prihode od kapitala u visini od 26,375 % (uključen solidarni dodatak). Sve države imaju brojne posebne odredbe, koje nisu prikazane u tablici. U posebnim slučajevima upućuje se na posebne odredbe.
Države |
Kamate |
Dividende |
Napomene |
EU države |
|||
Belgija |
30 |
30 |
Porez po odbitku; 15 % poreza na izvoru na kamate od štednih uloga |
Bugarska |
- |
5 |
Porez po odbitku. |
Danska |
- |
27 |
Učinak namirenja za dividende do 57.200 DKK; za prihode od dividendi koje prelaze tako utvrđeni dohodak uračunava se porez na izvoru od 42 % |
Njemačka |
26,375 |
26,375 |
Uključujući solidarni dodatak; porez po odbitku s opcijom razreza poreza na dohodak s uračunavanjem poreza na izvoru |
Estonija |
20 |
-/7 |
U razrez poreza na dohodak uračunava se i porez plaćen na izvoru; 7 % poreza na izvoru za dividende, koje pri društvima koje ih isplaćuju podliježu samo nižem porezu od 14 %, inače nema poreza na izvoru. |
Finska |
30 |
25,5/7,5/28 |
Porez po odbitku na kamate; 25,5% poreza na izvoru samo na dividende društava kapitala na burzi, 7,5% poreza na izvoru na dividende do 150.000 eura i 28% poreza na izvoru za divedene od 150.000 eura društava kapitala koja nisu na burzi, uključujući dividende prilikom razreza poreza na dohodak s uračunavanjem poreza na izvoru |
Francuska |
12,8 |
12,8 |
Uključivanje u razrez poreza na dohodak s uračunavanjem poreza plaćenog na izvoru |
Grčka |
15 |
5 |
Porez po odbitku |
Irska |
33 |
25 |
Porez po odbitku na kamate, nema poreza na izvoru na kamate od određenih državnih pozajmica; uključivanje dividendi prilikom razreza poreza na dohodak s uračunavanjem plaćenog poreza na izvoru |
Italija |
26 |
26 |
Porez po odbitku; moguća posebna stopa 12,5 % na kamate na određene državne obveznice |
Hrvatska |
10 |
10 |
Porez po odbitku |
Letonija |
20 |
-/20 |
Porez po odbitku; nema poreza na izvoru na kamate od određenih državnih i komunalnih obveznica; dividende su od 1.1.2018. oslobođene plaćanja poreza, ako je na njih plaćen porez na dobit |
Litva |
- |
15 |
Porez po odbitku |
Luxemburg |
20 |
15 |
Porez po odbitku na kamate, ako prelaze neoporezivi iznos od 250 EUR; uključivanje dividendi prilikom razreza poreza na dohodak uz uračunavanje poreza plaćenog na izvoru |
Malta |
15 |
- |
Porez po odbitku, nema odbitka poreza plaćenog na izvoru prilikom uključivanja prihoda u slučaju razreza poreza na dohodak |
Nizozemska |
- |
15 |
Uključivanje poreza plaćenog na izvoru prilikom razreza poreza na dohodak |
Austrija |
25 |
27,5 |
Porez po odbitku s opcijom uključivanja tako plaćenog poreza prilikom razreza poreza na dohodak |
Poljska |
19 |
19 |
Porez po odbitku |
Portugal |
28 |
28 |
Moguće je oslobođenje za određene kamate; porez po odbitku s opcijom uračunavanja plaćenog poreza na izvoru prilikom razreza poreza na dohodak |
Rumunjska |
10 |
5 |
Porez po odbitku; nema poreza na izvoru za kamate od rumunjskih državnih i komunalnih obveznica |
Švedska |
30 |
30 |
Porez po odbitku |
Slovačka |
19 |
7 |
Porez po odbitku |
Slovenija |
25 |
25 |
Porez po odbitku; kamate na depozite u tuzemnim bankama ili bankama iz EU neoporezive su do iznos od 1.000 EUR |
Španjolska |
19 |
19 |
Nema poreza na izvoru na kamate od određenih državnih obveznica; uključivanje prihoda prilikom razreza poreza na dohodak uz uračunavanje poreza plaćenog na izvoru |
Češka |
15 |
15 |
Porez po odbitku |
Mađarska |
15 |
15 |
Porez po odbitku, pri određenim dugoročnim prihodima od kamata pod određenim pretpostavkama reducirana porezna stopa od 10 % ili moguće porezno oslobođenje. |
Cipar |
20 |
17 |
Ubire se porez na izvoru i ima učinak odbitka; prilikom redovitog poreza na dohodak takvi prihodi ostaju neoporezivi |
Ostale države |
|||
Japan |
20 |
20 |
Porez po odbitku za kamate; dividende društava na burzi podliježu u određenim slučajevima mogu ciljati na opciju učinka odbitka, inače se dividenda uključuje prilikom razreza poreza na dohodak uz odbitak poreza plaćenog na izvoru |
Kanada |
- |
- |
- |
Norveška |
- |
- |
- |
Švicarska |
35 |
35 |
Uključivanje prihoda prilikom razreza poreza na dohodak uz odbitak poreza plaćenog na izvoru |
SAD |
- |
- |
- |
Ujed.Kraljevstvo |
- |
- |
- |
TABLICA 14: NAJVEĆE STOPE NA PRIVATNE PRIHODE OD KAMATA 2022.-REZIDENTI
Predstavljaju se navjeće moguće stope poreza na dohodak za tipične prihode od kamata rezidenata fizičkih osoba. Poslovni prihodi ostaju nisu uzeti u obzir. U obzir se uzimaju kamate od bankovnih uloga, koji u Njemačkoj podliježu kamatnoj stopi od 26,375 % (uključen i solidarni dodatak). U određenim slučajevima upućuje se na posebne odredbe.
Države |
Najveće stope u % |
Napomene |
EU-države |
||
Belgija |
15 |
Porez po odbitku; 980 EUR neoporezivi iznos |
Bugarska |
10 |
Porez po odbitku. Neoporezive su kamate koje pritječu iz banke rezidentne na nekom drugom europskom gospodarskom području. |
Danska |
52,07 |
Odgovara najvećoj stopi poreza na dohodak |
Njemačka |
26,375 |
Porez po odbitku s opcijom razreza poreza na dohodak; 801 EUR štedni paušalni iznos |
Estonija |
20 |
Odgovara paušalnoj stopi poreza na dohodak |
Finska |
30 |
Porez po odbitku |
Francuska |
12,8 |
Porez po odbitku s opcijom razreza poreza na dohodak |
Grčka |
15 |
Porez po odbitku |
Irska |
33 |
Porez po odbitku |
Italija |
26 |
Porez po odbitku |
Hrvatska |
10 |
Porez po odbitku |
Letonija |
20 |
Porez po odbitku |
Litva |
20 |
Odgovara paušalnoj stopi poreza na dohodak, 500 eura neoporezivog iznosa za kamate na tražbine tuzemnih ili banaka sa sjedištem u EU. |
Luxemburg |
20 |
Porez po odbitku; 25 EUR paušalni troškovi na ime ostvarenja dohotka; neoporeziva granica do 250 EUR |
Malta |
15 |
Porez po odbitku s opcijom na razrez poreza na dohodak |
Nizozemska |
- |
Nema poreza na dohodak na realne prihode od kapitala; umjesto toga porezna stope od 31 % na fiktivni iznos od 1,81 % do 5,53 % čiste imovine uz uzimanje u obzir neoporezivog imovinskog iznosa od 50.650 EUR |
Austrija |
25 |
Porez po odbitku s opcijom na razrez poreza na dohodak |
Poljska |
19 |
Porez po odbitku |
Portugal |
28 |
Porez po odbitku s opcijom na razrez poreza na dohodak |
Rumunjska |
10 |
Porez po odbitku |
Švedska |
30 |
Porez po odbitku |
Slovačka |
19 |
Porez po odbitku |
Slovenija |
25 |
Porez po odbitku; 1.000 neoporezivi iznos za kamate od uloga u tuzemne banke ili banke iz EU |
Španjolska |
26 |
19% za prvih 6.000 EUR dohotka od uloženog kapitala, 21% na dohodak između 6.001 EUR i 50.000 EUR, 23% na dohodak između 50.001 EUR i 200.000 EUR, preko tog iznosa 26 % |
Češka |
15 |
Porez po odbitku |
Mađarska |
15 |
Porez po odbitku |
Cipar |
30 |
Porezno oslobođenje za kamate; podliježu ipak davanju od 30 %, a u slučaju određenih državnih štednih certifikata 3 % |
Druge države |
||
Japan |
20 |
Porez po odbitku |
Kanada (Ontario) |
53,53 |
Odgovara najvećoj stopi poreza na dohodak |
Norveška |
22 |
Odgovara najvećoj stopi poreza na dohodak |
Švicarska (Zürich) |
39,84 |
Odgovara najvećoj stopi poreza na dohodak |
SAD (država i grad New York) |
51,78 |
Odgovara najvećoj stopi poreza na dohodak |
Ujed.Kraljevstvo |
45 |
Odgovara najvećoj stopi poreza na dohodak |
5. Opterećenje zaposlenika porezom na plaće i ostalim javnim davanjima
Za proračune zaposlenika u različitim obiteljskim odnosima i dohodovnim grupama OECD redovito objavljuje međunarodno usporedive analize, čiji se najnoviji rezultati objavljuju u Tablici 15-17. Tablica 15 pokazuje opterećenje prosječne bruto plaće zaposlenika porezom na plaće i porezom na dohodak, klasificiranim prema različitim obiteljskim odnosima (samci, obitelj u kojoj jedan ili dvoje zarađuju).
TABLICA 15: OPTEREĆENJE ZAPOSLENIKA POREZOM NA DOHODAK/POREZOM NA PLAĆU 2022. (u % bruto plaće)
Države |
Samci, bez djece, prosječan dohodak |
Oženjen, 2 djece, jedan zarađuje, prosječan dohodak |
Oženjen, 2 djece, prosječan dohodak + 33 % još jednog prosječnog dohotka |
EU države, koje su članovi OECD-a |
|||
Belgija |
26,4 |
15,0 |
21,9 |
Danska |
35,5 |
31,9 |
34,5 |
Njemačka |
17,7 |
0,0 |
9,7 |
Estonija |
16,8 |
12,8 |
13,2 |
Finska |
20,8 |
20,8 |
17,8 |
Francuska |
16,2 |
9,5 |
11,9 |
Grčka |
9,0 |
9,5 |
7,3 |
Irska |
23,5 |
14,2 |
19,4 |
Italija |
20,1 |
18,0 |
17,1 |
Letonija |
16,0 |
8,9 |
10,1 |
Litva |
17,6 |
17,6 |
15,8 |
Luksemburg |
19,8 |
7,6 |
14,4 |
Nizozemska |
16,1 |
16,0 |
11,2 |
Austrija |
15,2 |
6,3 |
8,4 |
Poljska |
4,9 |
-3,0 |
2,0 |
Portugal |
17,1 |
7,5 |
11,7 |
Švedska |
17,3 |
17,3 |
15,8 |
Slovačka |
10,9 |
- 3,0 |
4,5 |
Slovenija |
11,5 |
4,1 |
6,6 |
Španjolska |
15,0 |
8,5 |
11,3 |
Češka |
8,5 |
- 7,9 |
0,4 |
Mađarska |
15,0 |
7,4 |
10,5 |
Ostale države |
|||
Japan |
7,9 |
6,5 |
7,2 |
Kanada |
19,2 |
16,0 |
17,3 |
Norveška |
19,3 |
19,3 |
17,8 |
Švicarska |
12,1 |
5,5 |
9,6 |
SAD |
17,2 |
5,7 |
10,9 |
Ujedinjeno Kraljevstvo |
14,3 |
13,8 |
13,2 |
IZVOR: OECD, Taxing Wages 2021-2022, Paris 2023
Ukupno opterećenje zaposlenika porezima i socijalnim davanjima prikazano je u Tablici 16. Tablica 17 pokazuje ukupno opterećenje troškova plaće, pri čemu se uzima u obzir udio poslodavca u socijalnom osiguranju. Usporedba opterećenja jasno pokazuje, da u Njemačkoj samci bez djece s prosječnom zaradom imaju relativno visoko ukupno opterećenje. U usporedbi s time, različite varijacije obitelji s prosječnom zaradom povoljnije su postavljene.
TABLICA 16: OPTEREĆENJE ZAPOSLENIKA POREZOM NA DOHODAK/POREZOM NA PLAĆU I SOCIJALNIM DAVANJIMA 2022. (u % bruto plaće)
Države |
Samci, bez djece, prosječan dohodak |
Oženjen, 2 djece, jedan zarađuje, prosječan dohodak |
Oženjen, 2 djece, prosječan dohodak + 67 % još jednog prosječnog dohotka |
EU države, koje su članovi OECD-a |
|||
Belgija |
40,3 |
21,0 |
30,9 |
Danska |
35,5 |
26,0 |
31,0 |
Njemačka |
17,4 |
19,5 |
29,0 |
Estonija |
18,4 |
7,2 |
10,5 |
Finska |
31,1 |
26,4 |
25,2 |
Francuska |
27,7 |
17,0 |
20,9 |
Grčka |
23,0 |
18,9 |
21,3 |
Irska |
27,5 |
12,0 |
19,7 |
Italija |
28,8 |
14,3 |
17,6 |
Letonija |
26,5 |
12,2 |
16,1 |
Litva |
37,1 |
28,2 |
30,0 |
Luksemburg |
32,1 |
9,1 |
20,2 |
Nizozemska |
27,7 |
21,1 |
19,3 |
Austrija |
32,0 |
10,7 |
18,2 |
Poljska |
22,8 |
-2,5 |
9,5 |
Portugal |
28,1 |
15,4 |
22,7 |
Švedska |
24,3 |
17,8 |
18,9 |
Slovačka |
24,3 |
5,1 |
14,7 |
Slovenija |
33,6 |
17,4 |
25,3 |
Španjolska |
21,4 |
14,8 |
17,6 |
Češka |
19,5 |
-3,4 |
11,4 |
Mađarska |
33,5 |
20,9 |
25,9 |
Ostale države |
|||
Japan |
22,3 |
16,3 |
18,8 |
Kanada |
25,6 |
14,6 |
21,9 |
Norveška |
27,3 |
23,6 |
23,6 |
Švicarska |
18,5 |
6,0 |
12,4 |
SAD |
24,8 |
13,3 |
18,5 |
Ujedinjeno Kraljevstvo |
23,6 |
18,8 |
19,3 |
IZVOR: OECD, Taxing Wages 2021-2022, Paris 2023
TABLICA 17: UKUPNO OPTEREĆENJE JAVNIM DAVANJIMA (SOCIJALNI DOPRINOSI I POREZ NA DOHODAK/PLAĆE) POSLODAVCA I ZAPOSLENIKA PRILIKOM ISPLATE PLAĆE 2022.* (u % troškova plaće)
Države |
Samci, bez djece, prosječan dohodak |
Oženjen, 2 djece, jedan zarađuje, prosječan dohodak |
Oženjen, 2 djece, prosječan dohodak + 67 % još jednog prosječnog dohotka |
EU države, koje su članovi OECD-a |
|||
Belgija |
53,0 |
37,8 |
45,5 |
Danska |
35,5 |
26,0 |
31,0 |
Njemačka |
47,8 |
32,9 |
40,8 |
Estonija |
39,0 |
30,6 |
33,1 |
Finska |
43,1 |
39,2 |
38,2 |
Francuska |
47,0 |
39,2 |
40,7 |
Grčka |
37,1 |
33,7 |
35,7 |
Irska |
34,7 |
20,8 |
27,7 |
Italija |
45,9 |
34,9 |
37,4 |
Letonija |
40,6 |
29,0 |
32,3 |
Litva |
38,2 |
29,5 |
31,2 |
Luksemburg |
40,4 |
20,1 |
29,9 |
Nizozemska |
35,5 |
29,6 |
28,0 |
Austrija |
46,8 |
30,2 |
36,2 |
Poljska |
33,6 |
11,9 |
22,2 |
Portugal |
41,9 |
31,6 |
37,5 |
Švedska |
42,4 |
37,5 |
38,2 |
Slovačka |
41,6 |
26,8 |
34,3 |
Slovenija |
42,8 |
28,9 |
35,6 |
Španjolska |
39,5 |
34,4 |
36,6 |
Češka |
39,8 |
22,7 |
33,8 |
Mađarska |
41,2 |
30,0 |
34,5 |
Ostale države |
|||
Japan |
32,6 |
27,4 |
29,6 |
Kanada |
31,9 |
21,8 |
28,9 |
Norveška |
35,7 |
32,3 |
32,4 |
Švicarska |
23,4 |
11,6 |
17,7 |
SAD |
30,5 |
19,8 |
24,7 |
Ujedinjeno Kraljevstvo |
31,3 |
27,2 |
27,3 |
*Troškovi plaće definirani su kao bruto plaća (od rada) uvećana za doprinose poslodavca (uključujući pripadajući porez na plaću); Ukupno opterećenje definira se kao doprinose poslodavca plus doprinose zaposlenika za socijalno osiguranje i porez na plaću (uključujući pripadajući iznos poreza na plaću), umanjeno za usluge u svezi s obitelji (npr. dječji doplatak).
IZVOR: OECD, Taxing Wages 2021-2022, Paris 2023.
6. Porezi na imovinu
Tablica 18 sadrži usporedbu općih poreza na imovinu za nekoliko država, koje ubiru poreze takve vrste. U Francuskoj se porez na imovinu od 2018. odnosi samo na privatnu imovinu. Pored općeg poreza na imovinu, u većini država postoje drugi porezi koji zahvaćaju imovinu, npr. na nekretnine, posjedovanje zemljištva i prijenos imovine, koji u ovoj tablici u okviru općeg poreza na imovinu nisu uzeti u obzir. U Španjolskoj je 2022. godine uveden ograničeni solidarni porez na veliku imovinu. U niti jednoj od promatranih država nije moguće plaćeni porez na imovinu odbiti od poreza na dohodak. Samo u Švicarskoj pravne osobe moguću odbiti plaćeni porez na imovinu od obveze poreza na dobit.
TABLICA 18: POREZI NA IMOVINU ZA FIZIČKE I PRAVNE OSOBE 2022.
Države |
Fizičke osobe |
Pravne osobe |
||||
Porezne stope |
Osobni neoporezivi iznosi |
Može se odbiti od poreza na dohodak |
Porezne stope |
Može se odbiti od poreza na dobit |
||
EU države |
||||||
Francuska (samo nekretninska imovina) |
0% do 800.000 € 0,5% od 800.000€ do 1.3 mil.€ 0,7% od 1.3 mil.€ do 2.570 mil.€ 1,00% od 2.570 mil.€ do 5 mil. 1,25% od 5 mil.€ do 10 mil.€ 1,50 % preko 10 mil.€ |
- |
Ne |
- |
- |
|
Luxemburg |
- |
- |
- |
0,5 % (0,05 % na imovinu > 500 milijuna eura) |
Ne |
|
Španjolska |
0,2% do167.129€ 0,3% od 167.129€ do 334.252€ 0,5% od 334.252€ do 668.499€ 0,9% od 668.499€ do 1.336.999€ 1,3% od 1.336.999€ do 2.673.999€ 1,7% od 2.673.999€ do 5.347.998€ 2,1% od 5.347.998€ do 10.695.996€ 2,5% preko 10.695.996 € |
700.000 € općenito |
Ne |
- |
- |
|
Ostale države |
||||||
Norveška |
Gradski i općinski porezi 0% do 1,7 mil. NOK; 0,25 % na preko 1,7mil NOK do 20 mil.NOK; 0,4 % preko 20 mil. NOK |
Ne |
- |
- |
||
Švicarska (Zürich) |
Kantonalni i općinski porez 0% do 77.000 CHF 0,110% od 77.000 do 308.000 CHF 0,219% od 308.000 do 694.000 CHF 0,329% od 694.000 do 1,31 mil.CHF 0,438% od 1,31 mil. do 2,23 mil.CHF 0,548% od 2,235 mil. do 3,158 mil.CHF 0,657% preko 3,158 mil. CHF |
77.000 CHF (70.929 €) |
Ne |
Kantonski i općinski porezi općenito 0,16425% |
Da |
|
Izvor: Središnji ured za poreze pri nejamčkom Ministarstvu financija
7. Oporezivanje financijskog sektora
Tablica 19 pokazuje od države do države različite visine poreza na promet kapitala, porez na promet na burzi i porez na pečate. Najčešće se nailazi na porez na promet na burzi, koji se ubire na promet vrijednosnim papirima (npr. u Belgiji, Grčkoj, Cipru i Švicarskoj). Dugu tradiciju ima porez na pečate na vrijednosne papire ili dokumente. U Mađarskoj je 2022. već postojeći porezi na financijske usluge proširen i na trgovinu vrijednosnim papirima.
TABLICA 19: POREZI NA PROMET KAPITALA
Države |
Porez na promet kapitala (npr. porez na promet na burzi, porez koji se plaća ljepljenjem porezne markice ili pečaćenjem) |
EU države |
|
Belgija |
0,35 % poreza na promet na burzi prilikom kupnje/prodaje belgijskih ili inozemnih dionica koje kotiraju na burzi, obveznica i drugih vrijednosnih papira, najviše 1.600 €. Različite posebne porezne stope za određene transkacije vrijednosnim papirima. |
Finska |
1,6 % poreza na promet kapitala za mimo burze kupnju/prodaju dionica, obveznica i ostalih vrijednosnih papira. 2 % poreza na promet kapitala za mimo burze kupnju/prodaju dionica određenih nekretninskih društava. Nema poreza na transakcije bez tuzemne poveznice. |
Francuska |
0,3 % poreza na financijske transakcije prilikom kupnje/prodaje društava na burzi sa sjedištem u Francuskoj i tržišnog kapitaliziranja većeg od 1 mlr. €. Porezno oslobođenje za određene transakcije. 0,01 % poreza na financijske transakcije za određene transakcije u visoko frekventnoj trgovini. |
Grčka |
0,2 % poreza na promet na burzi prilikom kupnje/prodaje grčkih ili inozemnih dionica koje kotiraju na burzi |
Irska |
1 % poreza (u formi poreznih markica ili pečata) prilikom kupnje/prodaje dionica ili ostalih vrijednosnih papira irskih društava na burzi. 7,5 % poreza (u formi poreznih markica ili pečata) prilikom kupnje ili prodaje određenih nekretninskih poduzeća pod određenim pretpostavkama. Porezno oslobođenje za određene transakcije vrijednosnih papira. |
Italija |
0,2 % poreza na financijske transakcije prilikom kupnje/prodaje dionica talijanskih društava s kapitalizacijom od najmanje 500 mil. € odnosno 0,1 % prilikom kupnje/prodaje na uređenom tržištu. 0,02 % poreza na financijske transakcije za tuzemne transakcije u visoko frekventnoj trgovini. 0,01875 € do 200 € paušala za društva izvan burze s derivatima i 0,00375 € do 40 € paušala za društva na burzi s derivatima. Porezno oslobođenje za određene transakcije vrijednosnim papirima. |
Malta |
2 % poreza prilikom kupnje/prodaje vrijednosnih papira na burzi. 5 % poreza prilikom kupnje/prodaje vrijednosnih papira društva, čija se aktiva sastoji od nepokretne imovine u udjelu većem od 75 %. Porezno oslobođenje za određene transakcije npr. vrijednosnim papirima koji kotiraju na malteškoj burzi. |
Nizozemska |
8 % poreza na promet kapitala prilikom kupnje dionica određenih nekretninskih poduzeća. 2 % ako se imovina poduzeća sastoji od stambenih prostora. Porezno oslobođenje za određene transakcije. |
Poljska |
1 % „poreza na građanskopravna trgovanja“ prilikom kupnje/prodaje dionica, obveznica i ostalih vrijednosnih papira, ako se prenesena imovinska prava nalaze u Poljskoj ili se koriste u Poljskoj. Nalaze li se izvan Poljske ili se obavljaju u inozemstvu, poslovi otuđenja oporezivi su samo ako stjecatelj ima prebivalište ili poslovno sjedište u Poljskoj i ako je građanskopravni pravni posao zaključen u Poljskoj. Porezna oslobođenja za određene transakcije vrijednosnim papirima. |
Španjolska |
0,2 % poreza na financijski transakkcije prilikom kupnje udjela u poduzećima sa sjedištem u Španjolskoj i koja kotiraju na burzi, a njihova tržišna kapitalizacija iznosi najmanje 1 mlrd. €. Porezna oslobođenja za određene transakcije. |
Mađarska |
0,3 % poreza na financijske transakcije prilikom kupnje vrijednosnih papira, najviše 10.000 HUF po transkaciji. Porezno oslobođenje za određene transakcije vrijednosnim papirima. |
Cipar |
0,15 % poreza na promet na burzi prilikom kupnje/prodaje dionica, obveznica i drugih vrijednosnih papira. Porezna oslobođenja za određene transakcije vrijednosnim papirima. 0,15 % do 0,2 % poreza (ovisno o kupovnoj cijeni) prilikom kupnje/prodaje obveznica ciparskih društava, ako one svojom glavnom imovinom ovise o Cipru, najviše 20.000 €. |
Ostale države |
|
Švicarska |
0,15 % poreza na promet na burzi, tzv. „davanje na promet“, prilikom kupnje/prodaje tuzemnih i 0,3 % za inozemne vrijednosne papire, kada kupnja/prodaja bude izvršena putem tuzemnog stvarnog trgovca. Porezno oslobođenje za određene transakcije vrijednosnim papirima i određene sudionike. Postoje i neki drugi porezi, tzv. emisijska davanja od 1 %, na stjecanje dioničkih prava u tuzemnim društvima kapitala (neoporeziva granica od 1 mil. CHF prilikom osnivanja ili povećanja kapitala dioničkih društava ili društava s ograničenom odgovornošću). |
Ujedinjeno Kraljevstvo |
0,5 % poreza prilikom kupnje/prodaje dionica ili ostalih vrijednosnih papira koja kotiraju na burzi. 1,5 % poreza pri određenim prijenosima dionica u okviru određenog programa pohrane ili službe obračuna. Porezno oslobođenje za određene transakcije vrijednosnim papirima. |
Izvor: Središnji ured za poreze pri njemačkom Ministarstvu financija
8. Porez na dodanu vrijednost
Tablica 20 uspoređuje stope poreza na dodanu vrijednost. Sve navedene države imaju uvedene sustava PDV-a. U većini slučajeva stope poreza na promet 2022. godine ostale su nepromijenjene u usporedbi s prethodnom godinom. U Njemačkoj se 2022. godine ubire redovita stopa PDV-a od 19 %, čime se Njemačka nalazi u donjoj polovini država s visinom porezne stope.
TABLICA 20: STOPE POREZA NA DODANU VRIJEDNOST 2022.
|
Porezne stope u % |
|
Države |
Redovna stopa |
Snižena stopa |
EU države |
||
Belgija |
21 |
6 / 12 |
Bugarska |
20 |
9 |
Danska |
25 |
- |
Njemačka |
19 |
7 |
Estonija |
20 |
9 |
Finska |
24 |
10 / 14 |
Francuska |
20 |
2,1 / 5,5 / 10 |
Grčka |
24 |
6 / 13 |
Irska |
23 |
4,8 / 9 / 13,5 |
Italija |
22 |
4 / 5 / 10 |
Hrvatska |
25 |
5 / 13 |
Letonija |
21 |
5/12 |
Litva |
21 |
5 / 9 |
Luxemburg |
17 |
3 / 8 /14 |
Malta |
18 |
5 / 7 |
Nizozemska |
21 |
9 |
Austrija |
20 |
10 / 13 |
Poljska |
23 |
5 / 8 |
Portugal |
23 |
6 / 13 |
Rumunjska |
19 |
5 / 9 |
Švedska |
25 |
6 / 12 |
Slovačka |
20 |
10 |
Slovenija |
22 |
5 / 9,5 |
Španjolska |
21 |
4 / 5 / 10 |
Češka |
21 |
10 / 15 |
Mađarska |
27 |
5 / 18 |
Cipar |
19 |
5 / 9 |
Ostale države |
||
Japan |
10 |
8 |
Kanada Savez Provincije |
5 0 do 10 |
- - |
Norveška |
25 |
12 / 15 |
Švicarska |
7,7 |
2,5 / 3,7 |
Ujedinjeno Kraljevstvo |
20 |
5 / 12,5 |
Izvor: Središnji ured za poreze pri njemačkom Ministarstvu financija
Preveo i prilagodio:
Prof. dr. sc. Nikola Mijatović,
Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu
U lipnju ove godine Europski parlament objavio je svoje stavove o zakonodavnom prijedlogu Komisije o uređenju umjetne inteligencije. Time su ispunjeni uvjeti za pokretanje "trijaloga", zakonodavnog postupka pregovaranja o Uredbi. Autor u članku analizira opće napomene o prijedlogu Uredbe, zakonodavnom postupku i u čemu se stajališta Parlamenta i Vijeća razlikuju.
Vlada Republike Hrvatske predstavila je novi Prijedlog porezne reforme, čijom provedbom bi se ostvarili određeni ekonomski ciljevi, odnosno osigurao daljnji gospodarski rast i razvoj, poboljšao životni standard građana kroz povećanje plaća, osobito građana s najnižim primanjima, ojačala fiskalna autonomija jedinica lokalne samouprave, odnosno općina i gradova… U tu svrhu, potrebno je bilo provesti i određene zakonodavne mjere, odnosno izmijeniti postojeće porezne propise i to: Zakon o porezu na dohodak, Zakon o porezu na dobit, Zakon o porezu na dodanu vrijednost, Zakon o lokalnim porezima, Zakon o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, Zakon o doprinosima, Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom, Zakon o poreznom savjetništvu, te Zakon o administrativnoj suradnji u području poreza. Stoga je u zakonodavnu proceduru upućen paket poreznih izmjena, za koji se očekuje da će stupiti na snagu 1. siječnja 2024. godine. Shodno tome, u nastavku teksta osvrnut ćemo se na najznačajnije elemente predloženih poreznih izmjena.
Agencija za zaštitu osobnih podataka (u daljnjem tekstu: AZOP)1 je zaprimila pritužbu građanina iz koje proizlazi kako trgovačko društvo Zagrebački holding d.o.o. (u daljnjem tekstu: Zagrebački holding) od korisnika svojih usluga prije izdavanja prijepisa određenih računa (konkretno, računa za naknadu za uređenje voda i komunalnu naknadu) putem elektronske pošte traži presliku osobne iskaznice, a da je za istu uslugu u svrhu identifikacije ranije tražio isključivo podatke o imenu i prezimenu, adresi, OIB-u te sistemskom broju objekta i sistemskom broju obveznika.
Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike uputilo je dana 11. svibnja 2023. godine u javno savjetovanje prijedlog novog Pravilnika o sadržaju obračuna plaće, naknade plaće, otpremnine i naknade za neiskorišteni godišnji odmor. Nakon provedenog savjetovanja isti je stupio na snagu 1. srpnja 2023., s tim da je rok za usklađivanje obračunskih isprava s odredbama Pravilnika do 1. listopada 2023. godine.
Globalne kibernetičke prijetnje u stalnom su porastu uz sve veći broj sofisticiranih kibernetičkih napada te ako uzmemo u obzir rastuću ovisnost suvremenog društva o kibernetičkoj tehnologiji, traže se novi pristupi kibernetičkoj sigurnosti. Kako je EU donijela Direktivu (EU) 2022/2555 o mjerama za visoku zajedničku razinu kibersigurnosti u EU države članice se moraju uskladiti s njom te se u e-Savjetovanju od 17.7.2023. do 16.8. 2023. godine nalazio Nacrt prijedloga Zakona o kibernetičkoj sigurnosti, a na koji je pristiglo više od 100 komentara. Autorica u ovom članku donosi kratki pregled Nacrta Zakona o kibernetičkoj sigurnosti. Kibernetički prostor, uz sve prednosti koje donosi predstavlja i sigurnosni izazov. Sigurnosne prijetnje u kibernetičkom prostoru su kibernetski kriminal, špijunaža, terorizam i ratovanje. Sve te prijetnje imaju cilj naštetiti kritičnoj infrastrukturi, financijama, prometu i komunikacijama.1