17.12.2025 07:12
BRUXELLES, 16. prosinca 2025. (Hina) - Europska komisija je u utorak ublažila pravila o zabrani automobila s unutarnjim izgaranjem od 2035. odustajući od ranijeg plana da od tada svi novi automobili moraju biti električni.
Potez izvršnog tijela EU-a uslijedio je nakon pritiska europskih proizvođača automobila i predstavlja najveći korak unatrag u zelenim politikama Unije u posljednjih nekoliko godina. Prijedlog još trebaju potvrditi europske vlade i Europski parlament. EK je očito popustila pred zahtjevima autoindustrije, osobito njemačke i talijanske koje se teško bore da zadrže korak s konkurencijom Tesle i kineskih proizvođača električnih automobila.

Prema novom prijedlogu, od 2035. proizvođači automobila morat će smanjiti emisiju ugljikova dioksida za 90 posto, umjesto 100 posto. To znači da će 90 voznog parka svakog proizvođača automobila morati biti električni, to jest s nultom stopom emisije, a ostalih deset posto morat će kompenzirati korištenjem čelika koji je proizveden u EU-u uz nisku emisiju ugljikova dioksida ili korištenjem e-goriva i biogoriva.

To će omogućiti da se plug-in hibridi, blagi hibridi, automobili s motorima na unutarnje izgaranje i dalje proizvode nakon 2035. Uredba EU-a, donesena 2023. kao dio Zelenog plana, postavila je cilj da od 2035. svi novoregistrirani automobili budu s nultom emisijom, to jest da budu električni.

To je naišlo na veliki otpor europskih proizvođača automobila, naročito u Njemačkoj. EK želi potaknuti proizvodnju malih, cjenovno pristupačnih električnih automobila, duljine do 4,2 metra. U tu svrhu predlaže da se svaki takav automobil proizveden u EU ne računa kao jedno vozilo nego kao 1,3 vozila. Na taj će način proizvođači automobila lakše dosegnuti cilj da je 90 posto njihovih automobila s nultom emisijom.

EK predlaže da od 2030. godine države članice osiguraju da određeni dio automobila koje tvrtke daju na raspolaganje svojim zaposlenicima budu električni. Kao pozitivan primjer navedena je Belgija koja je već neko vrijeme ima zakon da svi takvi automobili budu električni i danas je 52 posto voznog parka u vlasništvu tvrtki na električni pogon.

EuroZAGREB, 16. prosinca 2025. (Hina) - Zagrebačka Gradska skupština usvojila je u utorak gradski proračun za 2026. godinu u rekordnom iznosu od 3,15 milijardi eura koji će prema riječima gradonačelnika omogućiti nastavak planiranih ulaganja dok oporba smatra smatra da proračun nije razvojan nego licemjeran.

ZAGREB, 16. prosinca 2025. (Hina) - U prvom krugu upisa trezorskih zapisa 30,8 tisuća građana je za "trezorce" ročnosti 91 dana uplatilo 1,47 milijardi eura, dok ostvareni nominalni iznos ukupnog izdanja, što uključuje i prihvaćene ponude institucionalnih investitora u drugom krugu, doseže 1,7 milijardi eura, objavilo je u utorak Ministarstvo financija.

ZAGREB, 15. prosinca 2025. (Porezna uprava) - Pravilnik o porezu na dodanu vrijednost bit će izmijenjen zbog stupanja na snagu odredbi Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost koji je Hrvatski sabor donio na 8. sjednici 5. prosinca 2025., a koji stupa na snagu 1. siječnja 2026. U okviru izmjena i dopuna Pravilnika o porezu na dodanu vrijednost od 1. siječnja 2026. bilo je najavljeno ukidanje odredbe prema kojoj porezni obveznik nije dužan izdati račun za primljeni predujam ako je do roka za podnošenje prijave PDV-a za isto razdoblje izdao račun za obavljenu isporuku (članka 159. stavka 4. Pravilnika o PDV-u).

ZAGREB, 15. prosinca 2025. (Hrvatska obrtnička komora) - Razdoblje do kraja 2025. i tijekom 2026. godine donosi niz novih mogućnosti financiranja, a među planiranim pozivima nalazi se i više instrumenata otvorenih obrtnicima. Riječ je o nastavku provedbe programa iz financijske perspektive Europske unije 2021.-2027., s naglaskom na jačanje konkurentnosti, digitalnu i zelenu tranziciju te poticanje suradnje među malim poslovnim subjektima.

ZAGREB, 15. prosinca 2025. (Hina) - Hrvatska vlada u ponedjeljak je Europskoj komisiji predala zahtjev za isplatom osme rate iz Mehanizma za oporavak i otpornost, u iznosu od 897 milijuna eura, na temelju ispunjenih svih 17 predviđenih pokazatelja iz Nacionalnog plana za opravak i otpornost.