13.07.2022 10:32
ZAGREB, 12. srpnja 2022. (Hina) - Na tržištu tiska u 2021. godini uočljiv je nastavak višegodišnjeg trenda pada prodanih naklada, ali raste prihod od oglašavanja u dnevnicima i tjednicima, pokazalo je istraživanje Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) objavljeno u utorak. 
Prema podacima iz istraživanja, u 2021. prodana naklada svih opće-informativnih dnevnika u Hrvatskoj iznosila je 37,2 milijuna komada, što je pad od 13 posto u odnosu na 2020. godinu. Pad prodane naklade je slabije izražen nego 2020. u odnosu na 2019. kada je iznosio 19 posto, navode iz Agencije napominjući kako skoro svi opće informativni dnevnici bilježe pad prodane naklade u 2021. u odnosu na 2020., osim dnevnika La Voce del Popolo koji bilježi rast.

Najveću prodanu nakladu lani je, kao i prethodnih godina, ostvario dnevnik "24sata" (Styria Grupa), s ostvarenim tržišnim udjelom od 30 do 40 posto, uz nastavak trenda pada prodaje. Slijedi "Večernji list" (također Styria Grupa), s ostvarenim tržišnim udjelom od 10  do 20 posto i blagim padom tržišnog udjela. Treći po prodanoj nakladi je "Jutarnji list" (Hanza Media Grupa) s tržišnim udjelom od 10 do 20 posto, uz blaži pad prodane naklade. Značajanu količinu prodane naklade u 2021. su ostvarili nakladnici opće-informativnih dnevnika "Slobodna Dalmacija" (Hanza Media Grupa) s tržišnim udjelom od 10 do 20 posto te "Novi list" (Glas Istre Grupa) s tržišnim udjelom od 5 do 10 posto.

Prema vlasničkim grupama, na tržištu dnevnika u 2021. godini najveći udio od 50 do 60 posto ima Styria AG ("24 sata“ i "Večernji list“), uz blagi pad tržišnog udjela u odnosu na prethodnu 2020. godinu. Ujedno se bilježi promjena trenda zajedničkog tržišnog udjela oba nakladnika Styria Grupe, iz pozitivnog trenda blagog rasta u 2020. u negativni trend blagog pada zajedničkog tržišnog udjela u 2021., navode iz AZTN-a. Druga je Hanza Media Grupa ("Jutarnji list“ i "Slobodna Dalmacija“) s udjelom od 30 do 40 posto uz promjenu trenda iz negativnog u pozitivni odnosno blagi rast zajedničkog tržišnog udjela u 2021. u odnosu na 2020. godinu. Treća grupacija nakladnika Glasa Istre ("Novi list“, "Glas Istre“ i " Zadarski list“) ostvarila je zbirni tržišni udio od 10 do 20 posto i trend blagog rasta zajedničkog tržišnog udjela.

Pad prodaje tjednika za pet posto

Prodana naklada opće-informativnih tjednika, uključujući i nekoliko dvotjednika, primjerice "Globus“ i "Virovitički list“ koji je od 26. ožujka 2020. postao dvotjednik, u 2021. godini bilježi pad od pet posto u odnosu na 2020. godinu. Ukupno je naime prodano oko 2,2 milijuna primjeraka opće-informativnih tjednika u 2021., nasuprot 2,3 milijuna primjeraka prodanih u 2020., navodi se u istraživanju AZTN-a. Pad prodane naklade tjednika je znatno slabije izražen, jer je u 2020. zabilježen pad prodaje od 20 posto u odnosu na 2019. godinu. Kako ističu iz AZTN-a, većina tjednika bilježila je lani pad prodane naklade uz iznimku šest tjednika koji bilježe trend blagog rasta prodane naklade - "7dnevno“, "Tjednik Nacional“, "Međimurske novine“, "Vinkovački list“, "Virovitički list“ i  "Jednota“. 

Najprodavaniji opće-informativni tjednik u 2021. je "Međimurje“ u nakladi poduzetnika List Međimurje d.o.o., koji bilježi trend pada prodaje u 2021. u odnosu na 2020. Drugi po prodanoj nakladi je "7Dnevno“, novinskog nakladnika Singar d.o.o., dok je treći "Hrvatski tjednik“, novinskog nakladnika Tempus d.o.o.. Četvrti i peti su tjednici koji imaju izrazito nacionalnu dimenziju, "Nacional“ u izdanju Nacional News Corporation d.o.o. i "24sata Express“ (Styria Grupa), s tržišnim udjelom manjim od 10 posto.

Prihod dnevnika od oglašavanja porastao šest posto

Ukupan prihod nakladnika ostvaren od oglašavanja u opće-informativnim dnevnicima u 2021. iznosio je 124,5 milijuna kuna, što je u odnosu na 2020. rast za 7,2 milijuna kuna ili šest posto. Tako je prekinut višegodišnji negativan trend pada prihoda od oglašavanja u opće-informativnim dnevnicima, navodi se u istraživanju. Tri od devet nakladnika opće-informativnih dnevnika bilježi pad prihoda od oglašavanja, dok njih šest bilježe rast. Usporedbe radi, u 2020. od devet osam je bilježilo pad, dok je samo jedan imao rast prihoda od oglašavanja (Zadarski list). Najveći tržišni udio u 2021. od 10 do 20 posto ostvario je nakladnik "Slobodne Dalmacije“ (Hanza Media), uz blagi pad prihoda od oglašavanja u dnevnicima. Slijedi "Novi list" s tržišnim udjelom od 10 do 20 posto i jače izraženim rastom prihoda od oglašavanja u dnevnicima. Treći je "Jutarnji list" nakladnika Hanza Media s tržišnim udjelom od 10 do 20 posto. Nakladnik "Večernjeg lista“ (Večernji list d.o.o.) četvrti je s tržišnim udjelom od 10 do 20 posto, a peti je Glas Istre Novine d.o.o. s tržišnim udjelom manjim od 10 posto. Prihod nakladnika od oglašavanja u opće-informativnim tjednicima u 2021. je iznosio 27,7 milijuna kuna, što je u odnosu na 2020. rast od četiri posto. Prvi po prihodu od oglašavanja je nakladnik Nacional News Corporation d.o.o. s tjednikom "Nacional“ i tržišnim udjelom od 10 do 20 posto uz rast prihoda od oglašavanja. Od ukupno 21 nakladnika opće-informativnih tjednika koji su zabilježili prihod od oglašavanja u tjednicima, rast prihoda od oglašavanja ima njih ukupno 13, a njih osam je zabilježilo pad prihoda.

AZTN je istraživanje tržišta tiska u 2021. proveo s ciljem utvrđivanja tržišnih udjela poduzetnika koji djeluju na tom tržištu. Ukupno 31 poduzetnik, novinski nakladnik i distributer tiska predstavljali su uzorak poduzetnika za istraživanje u upitniku AZTN-a, a analizom su obuhvaćena tržišta naklade tiska (opće-informativni dnevnici i tjednici), tržišta oglašavanja u opće-informativnim dnevnicima i tjednicima te tržišta trgovine tiskom na području RH.

GorivoZAGREB, 14. srpnja 2025. (Ministarstvo gospodarstva) - Vlada Republike Hrvatske donijela je odluku da se Uredba o utvrđivanju najviših maloprodajnih cijena naftnih derivate više neće donositi, a što je posljedica temeljite analize i praćenja globalnih tržišnih kretanja.

ZAGREB, 19. srpnja 2025. (Nezavisni hrvatski sindikati) - NHS - U javnom prostoru sve se češće pojavljuju informacije o navodno rekordnim plaćama u Hrvatskoj, pri čemu se poziva na neslužbene izvore, poput anketnih istraživanja portala za zapošljavanje. Jedan od posljednjih primjera jest tvrdnja kako je „prosječna neto plaća premašila 1.500 eura“, što je u potpunom raskoraku sa službenim podatcima Državnog zavoda za statistiku (DZS).

OSIJEK, 14. srpnja 2025. (Hina) - Osim sufinanciranja projekata privatnih poduzetnika, postoji prostor da Hrvatska banka za obnovu i razvitak (HBOR) financijski podupire i projekte javnog sektora, poput priuštivog stanovanja, istaknuto je u ponedjeljak na sastanku Uprave HBOR-a i osječko-baranjske županice Nataše Tramišak.

ZAGREB, 11. srpnja 2025. (Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine) - Radi točnog informiranja javnosti, podsjećamo da je povrat poreza za prvu stambenu nekretninu trajna mjera iz Nacionalnog plana stambene politike, usmjerena na mlade obitelji koje se zbog rasta cijena sve teže odlučuju na kupnju svog prvog doma.

ZAGREB, srpanj 2025. (Hrvatska komora poreznih savjetnika) - Hrvatska komora poreznih savjetnika (HKPS) je s danom 1. srpnja 2025. godine službeno postala punopravna članica Europske federacije poreznih savjetnika (ETAF).