18.08.2021 11:30
ECO
ZAGREB, 18. kolovoza 2021. (Hina) - Do kraja kolovoza Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova EU raspisat će prvi poziv za poticanje projekata proizvodnje energije iz mora otkako se povlači novac iz fondova Europske unije, piše u srijedu Jutarnji list. 
Proizvodnja energije iz mora korištenjem valova, plime i oseke, kao i specijalnih dizalica topline s morskom vodom, u povojima je i u samoj Europskoj uniji, ali je, uz vjetroelektrane, solare i vodik, prepoznata kao jedno od rješenja u aktualnoj zelenoj tranziciji EU. Hrvatska ima značajan potencijal za razvoj obnovljivih izvora energije, posebno za primjenu tehnologija morske vode. Jedno od rješenja koje bi moglo biti posebno primjenjivo na Hrvatsku, zbog duge obale, odnosi se na sustave dizalica topline s morskom vodom ili SDTMV sustave, navodi se u prijedlogu javnog poziva Ministarstva regionalnog razvoja i fondova EU, koje je odlučilo u ovoj fazi poticanja proizvodnje energije iz mora podupirati samo projekte dizalica topline s morskom vodom.

Naime, iako u lepezi proizvodnje energije iz mora postoji više spomenutih tehnologija, država je procijenila da bi najviše interesa moglo biti za dizalice, odnosno, kako se navodi u pozivu, za ugradnju sustava grijanja i hlađenja pomoću toplinskih pumpi putem energije iz mora u priobalju. Očekuje se da bi se s pripadajućim projektima mogli prijaviti, među ostalim, općine i gradovi u priobalju. Prema dostupnim podacima, tehnologija proizvodnje iz energije mora već se koristi na više lokacija u priobalju, a trenutno na njezinoj primjeni, među ostalim, radi Istarska regionalna energetska agencija (IRENA) u suradnji s Gradom Porečom. Riječ je projektu ugradnje sustava dizalica topline s morskom vodom za zgradu porečke gradske uprave. 

Osim gradskih i općinskih uprava u priobalju, tehnologiju proizvodnje iz energije mora, sudeći prema iskustvima iz Italije koja su prezentirana na skupovima IRENA-e, mogle bi koristiti luke i marine s opcijom isporuke viškova energije u mrežu. Zainteresiranim domaćim znanstvenicima i investitorima na raspolaganju je u spomenutome pozivu milijun i pol eura uz minimalna (200 tisuća eura) i maksimalna ograničenja povučenog iznosa od 1,3 milijuna eura po projektu. Udio koji je država spremna sufinancirati u ukupnom budžetu projekta varira od 50 posto za male do 30 posto za velike poduzetnike. Sufinancira se sama priprema projekta, promidžba i upravljanje njime, a planirano je da se pripadajući ugovori o projektima koji su dobili sufinanciranje potpišu najkasnije u svibnju iduće godine uz obvezu da se povučeni novac iskoristi do travnja 2024.

DioniceZAGREB, 19. svibnja 2025. (Hina) - Deloitte je u ponedjeljak objavio listu 500 najbrže rastućih tehnoloških kompanija EMEA regije - Europe, Bliskog istoka i Afrike, na kojoj se nalazi i 12 tehnoloških kompanija iz Hrvatske.

ZAGREB, 19. svibnja 2025. (Hrvatska obrtnička komora) - Hrvatska obrtnička komora uputila je u svibnju kroz postupak elektronskog savjetovanja svoje komentare na Nacrt Zakona o mirovinskom osiguranju te Zakon o zaštiti oznaka zemljopisnog podrijetla za obrtničke i industrijske proizvode, ocijenivši oba generalno pozitivnima, uz niz prijedloga koji bi spomenute propise unaprijedili na dobrobit obrtnika.

ZAGREB, 19. svibnja 2025. (Hina) - Tržišna inspekcija Državnog inspektorata od 7. veljače do 16. svibnja obavila je 2.480 nadzora primjene Vladine odluke o ograničavanju maloprodajnih cijena te u njih 669 utvrdila određene povrede, izvijestio je u ponedjeljak Državni inspektorat (DIRH).

ZAGREB, 16. svibnja 2025. (Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva) - Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju isplatila je više od 83 milijuna eura za potpore zatražene na Jedinstvenom zahtjevu za 2024. godinu.

ZAGREB, 16. svibnja 2025. (Ministarstvo gospodarstva) - U brodogradilištu 3. maj Rijeka 1905 u petak je svečano položena kobilica za novi luksuzni polarni kruzer nove generacije, koji se gradi za naručitelja MKM Yachts, tvrtku u vlasništvu Scenic Group. Riječ je o trećem brodu ove vrste koji će biti izgrađen u hrvatskim brodogradilištima, a prvi u potpunosti razvijen pod okriljem novoosnovane tvrtke 3. maj Rijeka 1905.