12.07.2021 10:48
Rimac automobili
BRUXELLES, 10. srpnja 2021. (Hina/AFP) - Benzinci i dizelaši odlaze u povijest, budućnost je na električnim vozilima i Europska unija u srijedu predlaže strategiju kojom će u idućem desetljeću postići ugljičnu neutralnost u borbi protiv klimatskih promjena. 
Stari kontinent kolijevka je prestižnih automobilskih marki i više od stoljeća dominirao je automobilskom inovacijom, no automobil, koji je prijevozno sredstvo broj jedan za Europljane, krivac je za emisije plinova s učinkom staklenika. Suočen s tim pritiskom, EU je u 2020. godini zacrtao cilj postići ugljičnu neutralnost do 2050. Europska komisija trebala bi 14. srpnja predložiti nove propise za postizanje tog cilja, a prema više izvora razmatra se potpuno ukidanje automobilskih emisija od 2035. godine. Električna vozila jedina će moći ispuniti takav zahtjev i de facto bit će jedina dopuštena prijevozna sredstva na potpuno novom tržištu. 

Europa je u 2020. godini uvela najvišu dopuštenu granicu od 96 grama CO2 po kilometru za konstruktore automobila, no ta bi se dopuštena količina trebala smanjiti za 37,5 posto u 2030. Smanjenje emisije ugljika trebalo bi tako dosegnuti 60 posto u 2030., a  zatim 100 posto 2035. godine. Iako se o tim brojkama još raspravlja one su golema prisila za automobilsku industriju koja do 2027. mora računati sa strožim propisima o onečišćenju za motore s unutarnjim izgaranjem. 

Uzlet električnih vozila

Na automobilskom tržištu koje je pretrpjelo težak udarac pandemijom koronavirusa, električna vozila snažno napreduju.Udio električnih automobila je 8 posto svih registriranih vozila u zapadnoj Europi u prvih pet mjeseci ove godine, odnosno  356.000 vozila, a "što je više nego u cijeloj 2019.", kaže njemački analitičar Matthias Schmidt. Novi  propisi još će više favorizirati električna vozila i sve više voditi prema odbacivanju hibridnih i hibridnih vozila s punjenjem koja kombiniraju benzinski motor i bateriju. To je velik izazov za industriju koja zapošljava 14,6 milijuna ljudi u Europskoj uniji i koja još snažno računa "na tranzicijsku tehnologiju". Lobi koji se dugo borio nastojeći usporiti tranziciju, danas je duboko podijeljen. Većina članica naglašava da bi prebrza elektrifikacija povećala cijene automobila i uništila radna mjesta na korist kineske konkurencije koja je ispred Europe u baterijama.

Volkswagen već spreman

Automobilski lider Volkswagen grupa, čije je svako četvrto vozilo prodano u Europi, pridružio se američkom proizvođaču Tesla u promociji 100 posto električnih vozila nakon skandala iz 2015. kada je priznao da je lažirao rezultate testova o ispušnim plinovima svojih dizelskih motora. "Golemi je sukob unutar Europske  udruge proizvođača automobila ( ACEA). Zbog Dieselgatea, Volkswagen je bio prisiljen odabrati električna vozila kako bi popravio narušeni ugled. Grupa je pristala na golema ulaganja i sada ih proizvodi kako bi poštivala buduće zakone", objašnjava Matthias Schmidt."Volkswagen je u savršenoj poziciji da zgrabi dijelove tržišta i potuče konkurente", dodaje. U lipnju je Volkswagen objavio da prestaje proizvoditi motore s unutarnjim sagorijevanjem u Europi između 2033. i 2035. godine. "Vozilo je u prosjeku 15 godina na cesti. Ako želimo potpuno dekarbonizirati prijevoz 2050. godine, tada moramo posljednje vozilo s termičkim motorom prodati najkasnije 2035.", ocjenjuje Diane Strauss iz nevladine udruge Transport i okoliš za Francusku. 

U klasifikaciji objavljenoj u lipnju, nevladina udruga prozvala je Daimler (Mercedes), BMW, Stellantis (PSA, Fiat) i Toyotu kao proizvođače čiji su projekti ocijenjeni "neambicioznima" jer se u velikom dijelu oslanjaju na hibridna vozila s punjenjem koja onečišćuju. Renault i Hyundai dobili su bolje ocjene iako i oni daleko zaostaju za Volkswagenom i Volvom. Budućnost motora s unutarnjim izgaranjem trebala bi se uravnotežiti između "2035. godine, koja je prerana godina sa stajališta industrije i društva i 2040. godine, kada će pak biti prekasno s klimatskog stajališta", ocjenjuje  Pascal Canfin, predsjednik odbora za okoliš u Europskom parlamentu. Canfin zagovara osnutak fondova "od nekoliko milijarda eura" koji bi pomogli stotinama malih i srednjih poduzeća vezanih uz autoindustriju jer će upravo ona biti  pogođena promjenom tehnologije.

Neoporezivi primiciSukladno odredbi članka 12. st. 3. Zakona o obavljanju studentskih poslova (Nar. nov., br. 96/18 i 16/20), ministar znanosti, obrazovanja i mladih za svaku kalendarsku godinu donosi odluku o iznosu minimalne naknade za obavljanje studentskih poslova po satu.

ZAGREB, 11. prosinca 2024. (Hina) - U sklopu Višegodišnjeg programa katastarskih izmjera građevinskih područja, dosad je izmjerom obuhvaćeno gotovo 380.000 katastarskih čestica, a interes građana je iznimno velik, pa se tako više od 80 % vlasnika odazvalo obilježavanju granica svojih parcela, dok je gotovo 95 % potpisalo suglasnost s podacima u elaboratu izmjere, izvijestila je u srijedu Državna geodetska uprava.

ZUERICH, 11. prosinca 2024. (Hina/Reuters) - Švicarski financijski doprinosi Europskoj uniji značajno će porasti po novom sporazumu o jačanju bilateralnih trgovinskih odnosa o kojem pregovaraju Bruxelles i Bern, objavila je u srijedu švicarska televizijska postaja SRF.

ZAGREB, 10. prosinac 2024. (Grad Zagreb) - Grad Zagreb povećao je potpore poduzetnicima i obrtnicima s 1.7 milijuna eura prošle godine na 4.3 milijuna eura ove godine, a u 2025. godini potpore će iznositi čak 6.4 milijuna eura.

PAZIN 10. prosinca 2024. (Hina) - Vijećnici Skupštine Istarske županije na sjednici održanoj u utorak u Pazinu usvojili su prijedlog Proračuna Istarske županije za iduću godinu i projekcije za 2026. i 2027., 'težak' 276 milijuna eura.