Nastavno na nedavno usvajanje izmjena i dopuna Zakona i Pravilnika o porezu na dodanu vrijednost kojima je došlo do snižavanja poreznih stopa, Porezna uprava je izdala nekoliko mišljenja u kojima se osvrnula na primjenu poreznih stopa vezano za isporuku prirodnog plina i grijanja iz toplinskih stanica, uključujući naknade vezane uz te isporuke.
Prije svega, u mišljenima je Porezna uprava podsjetila da se PDV obračunava i plaća po stopi od 13% na isporuku prirodnog plina i grijanja iz toplinskih stanica, uključujući naknade vezane uz te isporuke. Međutim, iznimno od navedenog, isporuke prirodnog plina obavljene u razdoblju od 1. travnja 2022. do 31. ožujka 2023 oporezuju se i plaćaju po sniženoj stopi od 5%.
U prvom mišljenju Porezna uprava se osvrnula na primjenu snižene stope PDV-a kod usluge transporta i distribucije plina. Prije svega, Porezna uprava pojašnjava da je snižena stopa PDV-a propisana za isporuku prirodnog plina uključujući naknade vezane uz tu isporuku koje zaračunava isporučitelj prirodnog plina.
U tom vidu, Porezna uprava zaključuje da porezni obveznik koji obavlja isporuku prirodnog plina i pri tome zaračuna naknade za usluge transporta i distribucije prirodnog plina, PDV obračunava po stopi od 5% na tu jedinstvenu transakciju.
Međutim, ako porezni obveznik ne obavlja isporuku prirodnog plina, nego samo usluge transporta i distribucije plina tada se ne primjenjuje snižena stopa već se iste oporezuju standardnom stopom PDV-a od 25%.
U drugom mišljenju, Porezna uprava se osvrnula na primjenu snižene stope kod ukapljenog naftnog plina te zaključila da je primjena snižene stope PDV-a propisana za isporuku prirodnog plina iz KN oznake 2711 11 00 i 2711 21 00 uključujući naknade vezane uz tu isporuku koje zaračunava isporučitelj prirodnog plina. Samim time, s obzirom da ukapljeni naftni plin nije prirodni plin isti se oporezuje PDV-om po standardnoj stopi od 25%.
Ostale novosti
Priopćenje oko provođenja nadzornih aktivnosti kod ugostiteljske djelatnosti
Porezna uprava je nedavno izdala priopćenje vezano za nadzorne aktivnosti kod ugostiteljske djelatnosti u kojem je pojasnila da je provela pojačane nadzore fiskalizacije u razdoblju od 1.7. do 31.8.2021. godine na cijelom području Republike Hrvatske, a posebno na jadranskoj obali, otocima i na području Grada Zagreba.
Pri tome, nadzorne aktivnosti su provedene ciljano i to na temelju prethodno provedene analize rizika. Kao cilj nadzornih aktivnosti Porezna uprava navodi otkrivanje poreznih obveznika koji evidentno i sustavno krše porezne propise te zaštita i omogućavanje nesmetanog poslovanja urednim poreznim obveznicima.
Porezna uprava je provela dvije vrste nadzornih aktivnosti i to:
• porezni nadzor izdavanja i evidentiranja računa (nadzor fiskalizacije na određeni dan) od čega su nepravilnosti utvrđene kod 49% poreznih obveznika i
• porezni nadzor praćenja izdavanja i evidentiranja računa (snimanje prometa).
Kod poreznih obveznika kod kojih je provedeno snimanje prometa i nadzori fiskalizacije na određeni dan za srpanj 2021. godine je utvrđeno povećanje prometa od 18% u odnosu na srpanj 2019. godine te 36% za kolovoz 2021. godine u odnosu za kolovoz 2019. godine.
Istovremeno kod poreznih obveznika kod kojih nisu provedene nadzorne aktivnosti utvrđeno je smanjenje prometa u iznosu od 7% u odnosu na srpanj 2019. godine te povećanje od svega 5% za kolovoz 2021. godine u odnosu na kolovoz 2019. godine.
Obzirom na navedene podatke Porezna uprava nastavila je s provođenjem redovnih nadzornih aktivnosti kod predmetnih poreznih obveznika tražeći dodatnu dokumentaciju o ulazu/izlazu robe, normativima, cjenicima i sl.
S time u vezi, Porezna uprava navodi kako je utvrđeno da su pojedini porezni obveznici evidentirali ulazne račune (tj. koristili pravo na odbitak ulaznog PDV-a) međutim nisu izdavali račune za sve obavljene usluge što je direktno utjecalo na značajno nižu operativnu maržu te čime su značajno smanjili prihode/primitke, odnosno svoju obvezu PDV-a.
Kod poreznih obveznika kod kojih je utvrđena pojavnost netočnog vođenja poslovnih knjiga, pokrenuti su zakonom propisani postupci procjene porezne osnovice.
Dodatno, Porezna uprava je napomenula da porezni obveznici novoutvrđene porezne obveze mogu priznati i podnijeti zahtjev za sklapanje porezne nagodbe te će u tom slučaju biti oslobođeni plaćanja dijela kamata ili mogu osporavati utvrđene obveze koristeći redovne pravne lijekove (prigovor, odnosno žalbu).
Porez po odbitku u Hrvatskoj jest porez kojim se oporezuje dobit nerezidenta ostvarena u Republici Hrvatskoj, a plaća se pri samoj isplati određene vrste naknade inozemnom primatelju. Porez po odbitku propisan je Zakonom o porezu na dobit (u nastavku teksta: Zakon) i pratećim Pravilnikom o porezu na dobit ( u nastavku teksta: Pravilnik). U tekstu donosimo sažet pregled osnovnih informacija o porezu po odbitku s ciljem lakšeg razumijevanja temeljnih pravila, dok se za detaljnije tumačenje i primjenu preporučuje proučiti relevantne porezne propise i službena tumačenja.
Kada građanin otuđuje svoje nekretnine postoji mogućnost da postane obveznik plaćanja poreza na dohodak od imovine po osnovi otuđenja. Sukladno propisima o porezu na dohodak otuđenje nekretnina oporezuje se u dva slučaja: ako je nekretnina prodana ili na drugi način otuđena prije proteka dvije godine od dana njezine nabave i/ili ako je otuđeno više od tri nekretnine iste vrste ili više od tri imovinska prava iste vrste u razdoblju od pet godina od dana nabave nekretnine. U oba se slučaja ne oporezuje ukupni primitak, već samo ostvarena zarada odnosno razlika između primitka utvrđenog prema tržišnoj vrijednosti nekretnine koje se otuđuje i nabavne vrijednosti.
Izmijenjenim propisima o doprinosima od 1. siječnja 2025. redefinirana je mjera kojom se poslodavci oslobađaju od plaćanja doprinosa za zdravstveno osiguranje, a koja se odnosila samo na mlade osobe s kojom je ugovor o radu na neodređeno potpisan do 30 godine njegova života, na način da poslodavci mogu koristiti oslobođenje za svakog radnika koji prvi put sklapa ugovor o radu na neodređeno vrijeme, bez obzira na prethodni staž u mirovinskom osiguranju. Dakle, mjera se odnosi na osobu koja se prvi put zapošljava po osnovi ugovora o radu neodređeno vrijeme, a do dana sklapanja ugovora o radu nije imala prethodno sklopljen ugovor o radu na neodređeno vrijeme bez obzira na starost. Dokaz o tome poslodavac može osigurati ispisom podataka Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje o statusu osiguranika iz kojega je vidljivo da je riječ o osobi koja do početka osiguranja po prijavi tog poslodavca, nije imala prethodno sklopljen ugovor o radu na neodređeno vrijeme.
Prognoze uspjeha turističke sezone gotovo uvijek se daju oprezno, pogotovo u vremenima s puno gospodarskih oscilacija u kratkom periodu. Trenutačno, pod okruženjem općeg povećanja cijena roba i usluga, cjenovna konkurentnost je jedan od bitnijih elemenata koji mogu utjecati na uspjeh sezone. Usto, uspjeh turističke sezone može ovisiti i o dobroj pripremi i predradnjama, kao što je pronalaženje i zapošljavanje sezonskih radnika. O tome, ali i o drugim pojedinostima vezanima uz rad sezonskih radnika, donosimo više u nastavku.
U tijeku je modernizacija i digitalizacija procesa oporezivanja te poboljšanje učinkovitosti nadzora i administrativnih postupaka. U tom smislu očekuju se značajne promjene u postupcima rada poreznih obveznika i njihovih knjigovodstava. U ovom tekstu donosimo pregled izmjena na području oporezivanja porezom na dodanu vrijednost (u nastavku teksta: PDV) te informacije vezano uz propisivanje obveze izdavanja eRačuna.