29.11.2021 10:54

Praćenje financijske usklađenosti

Ne tako davno, funkcija praćenja usklađenosti
poslovanja imala je zadatak osigurati da tvrtka ne krši relevantne zakone i ostale pozitivne propise, što je rezultiralo da je navedena funkcija isključivo provjeravala poslovne procese i odluke upravljačkog tijela kako bi osigurala da se svi procesi odvijaju u skladu s postojećim pravilima.

Navedeni način razmišljanja donosio je uglavnom negativne rezultate iz razloga što se u cjelokupnom poslovnom procesu pojedine osobe nisu smatrale odgovornima za poštivanje internih akata i postupanja u skladu sa zakonom i ostalim pozitivnim propisima, a krajnji rezultat je doveo do loše kulture usklađenosti unutar tvrtke.

U današnje vrijeme odgovornost za usklađenost leži isključivo na upravi i višem menadžmentu tvrtke. Koristeći funkciju praćenja usklađenosti, uprava osigurava usklađenost putem raznih sustava kontrola i nadzora, ali pritom se ne može osloboditi odgovornosti za osiguranje usklađenosti unutar same tvrtke.

Zaposlenici su dužni postupati u skladu s relevantnim propisima i točno definiranim procesima, a promjena odgovornosti zaslužna je za transformaciju funkcije praćenja usklađenosti tijekom posljednjih godina.

Rizik usklađenosti

Temeljna zadaća funkcije praćenja usklađenosti je upravljanje rizikom usklađenosti. Odluka o sustavu upravljanja (NN br. 96/2018., 67/2019., i 145/2020.) definirala je rizik usklađenosti, koji glasi:

Rizik usklađenosti je rizik od izricanja mogućih mjera i kazni te rizik od nastanka značajnog financijskog gubitka ili gubitka ugleda, što ga kreditna institucija može pretrpjeti zbog neusklađenosti s propisima, standardima i kodeksima te internim aktima.

Iako se navedena definicija rizika usklađenosti odnosi na rizik neusklađenosti za kreditne institucije, lako je možemo primijeniti i za poslovanje u bilo kojem sektoru.

Funkcija praćenja usklađenosti upravlja rizikom usklađenosti na način da djeluje kao pokretač usklađenosti i pritom pomaže tvrtki da posluje unutar definiranih regulatornih ili zakonskih propisa.

Djelujući kao pokretač usklađenosti tvrtke, funkcija praćenja usklađenosti djeluje i kao:

  • Savjetnik
  • Nadzornik
  • Edukator
  • Informator
  • Uzor

Savjetnik

Tajna kvalitetne funkcije praćenja usklađenosti krije se u činjenici koliko dobro preuzima odgovornost za svoj rad djelujući kao savjetnik, a to uključuje sljedeće:

  • djeluje kao savjetnik za strateške ciljeve tvrtke i njezin razvoj sa stajališta usklađenosti poslovanja,
  • sudjeluje u procesima kako bi definirala najbolju praksu te na taj način zadovolji potrebe poslovanja na način da optimizira procese, zadovolji potrebe krajnjih korisnika i zahtjeve regulatornih tijela,
  • aktivno sudjeluje na ključnim sastancima rukovodećih tijela te je aktivno uključen u sve ključne projekte tvrtke,
  • pruža savjete o svim regulatornim pitanjima i pitanjima koja se javljaju u svakodnevnom poslovanju.

Važno je istaknuti da funkcija praćenja usklađenosti poslovanja nije odgovorna niti je u mogućnosti donositi strateške odluke vezane za poslovanje tvrtke. Osobe odgovorne za poslovanje tvrtke donose odluke i pritom uzimaju u obzir mišljenje funkcije praćenja usklađenosti. U slučaju da se tvrtka odluči za odluku koja pripada u veću kategoriju rizika, funkcija praćenja usklađenosti dužna je osigurati da su osobe zadužene za poslovanje tvrtke upoznate s razinom rizika i mogućim posljedicama.

Kako bi funkcija praćenja usklađenosti poslovanja mogla djelovati kao savjetnik potrebno je da posjeduje savjetodavne osobine, kao i temeljito poznavanje relevantnih zakona i ostalih pozitivnih propisa.

Nadzornik

Funkcija praćenja usklađenosti odgovorna je za nadzor aktivnosti tvrtke, a sve s ciljem kako bi se uvjerila da se aktivnosti obavljaju u skladu sa zakonom i ostalim pozitivnim propisima. Nadzor ima i drugih prednosti na način da upravljačkom tijelu pruža niz informacija potrebnih za različite dijelove poslovanja, utvrđuje kvalitetu ispunjavanja regulatornih obveza, te olakšava donošenje operativnih i strateških odluka.

Zahvaljujući djelovanju funkcije praćenja usklađenosti kao nadzornika, lakše se uočavaju nedostaci i slabosti u postojećim procesima tvrtke.

Edukator

Funkcija praćenja usklađenosti ima važnu ulogu u edukaciji i podizanju svijesti zaposlenika o važnosti usklađenosti u svakodnevnom poslovanju tvrtke.

U slučaju da funkcija praćenja usklađenosti nije izravno odgovorna za edukaciju, ona mora istu podržavati i u najvećoj mjeri nadzirati njezinu provedbu.

Informator

U svojim svakodnevnim zadaćama, funkcija praćenja usklađenosti poslovanja dužna je redovito informirati upravljačko tijelo o rizicima usklađenosti, izmjeni propisa i utjecaju koji će one imati na poslovanje tvrtke.

Redovito informiranje upravljačkog tijela tvrtke o rizicima i usklađenosti ispravan je mehanizam za upravljanje i kontrolu regulatornih rizika. Kvalitetna komunikacija inherentna je za razvoj kulture usklađenosti unutar tvrtke i suradnju funkcije praćenja usklađenosti s ostalim organizacijskim jedinicama tvrtke. Funkcija praćenja usklađenosti također je odgovorna i za komunikaciju te suradnju s nadležnim i regulatornim tijelima.

Uzor

Najzahtjevnija zadaća funkcije praćenja usklađenosti je uspostava kulture usklađenosti i etičnog ponašanja svih zaposlenika tvrtke. Svojim radom i primjerom funkcija praćenja usklađenosti mora postići da zaposlenici razumiju svoje odgovornosti u procesu usklađenosti te da aktivno sudjeluju u usklađivanju tvrtke sa zakonima i ostalim pozitivnim propisima.

Ovisno o državi u kojoj tvrtka djeluje, odnosno sektora u kojem posluje i/ili tržištu na kojem pruža svoje usluge, funkcija praćenja usklađenosti može se sastojati od različitih timova kao što su:

  • operativni tim (pomaže u implementaciji i razvoju internih akata),
  • tim za praćenje regulative,
  • tim za sprječavanje pranja novca i financiranje terorizma (uspostavlja učinkovite kontrole za suzbijanje rizika pranja novca i financiranja terorizma),
  • tim za edukaciju i obuku zaposlenika (odgovoran za podizanje svijesti o usklađenosti),
  • tim za pritužbe i prigovore (sudjeluje u istragama gdje je utvrđeno potencijalno kršenje internih akata i drugih relevantnih propisa).

Uspostavljanjem korporativne kulture usklađenosti, zaposlenici i uprava stječu uvid u dodatnu vrijednost koju donosi funkcija praćenja usklađenosti. S takvim načinom rada funkcija praćenja usklađenosti pridonosi zadovoljstvu zaposlenika i ostvarenju poslovnih ciljeva i vizije tvrtke.

U suradnji s Parser compliance d.o.o.

Autor: Ivan Gazić

stanoviKada građanin otuđuje svoje nekretnine postoji mogućnost da postane obveznik plaćanja poreza na dohodak od imovine po osnovi otuđenja. Sukladno propisima o porezu na dohodak otuđenje nekretnina oporezuje se u dva slučaja: ako je nekretnina prodana ili na drugi način otuđena prije proteka dvije godine od dana njezine nabave i/ili ako je otuđeno više od tri nekretnine iste vrste ili više od tri imovinska prava iste vrste u razdoblju od pet godina od dana nabave nekretnine. U oba se slučaja ne oporezuje ukupni primitak, već samo ostvarena zarada odnosno razlika između primitka utvrđenog prema tržišnoj vrijednosti nekretnine koje se otuđuje i nabavne vrijednosti.

Izmijenjenim propisima o doprinosima od 1. siječnja 2025. redefinirana je mjera kojom se poslodavci oslobađaju od plaćanja doprinosa za zdravstveno osiguranje, a koja se odnosila samo na mlade osobe s kojom je ugovor o radu na neodređeno potpisan do 30 godine njegova života, na način da poslodavci mogu koristiti oslobođenje za svakog radnika koji prvi put sklapa ugovor o radu na neodređeno vrijeme, bez obzira na prethodni staž u mirovinskom osiguranju. Dakle, mjera se odnosi na osobu koja se prvi put zapošljava po osnovi ugovora o radu neodređeno vrijeme, a do dana sklapanja ugovora o radu nije imala prethodno sklopljen ugovor o radu na neodređeno vrijeme bez obzira na starost. Dokaz o tome poslodavac može osigurati ispisom podataka Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje o statusu osiguranika iz kojega je vidljivo da je riječ o osobi koja do početka osiguranja po prijavi tog poslodavca, nije imala prethodno sklopljen ugovor o radu na neodređeno vrijeme.

Prognoze uspjeha turističke sezone gotovo uvijek se daju oprezno, pogotovo u vremenima s puno gospodarskih oscilacija u kratkom periodu. Trenutačno, pod okruženjem općeg povećanja cijena roba i usluga, cjenovna konkurentnost je jedan od bitnijih elemenata koji mogu utjecati na uspjeh sezone. Usto, uspjeh turističke sezone može ovisiti i o dobroj pripremi i predradnjama, kao što je pronalaženje i zapošljavanje sezonskih radnika. O tome, ali i o drugim pojedinostima vezanima uz rad sezonskih radnika, donosimo više u nastavku.

U tijeku je modernizacija i digitalizacija procesa oporezivanja te poboljšanje učinkovitosti nadzora i administrativnih postupaka. U tom smislu očekuju se značajne promjene u postupcima rada poreznih obveznika i njihovih knjigovodstava. U ovom tekstu donosimo pregled izmjena na području oporezivanja porezom na dodanu vrijednost (u nastavku teksta: PDV) te informacije vezano uz propisivanje obveze izdavanja eRačuna.

Porezni propis omogućava poslodavcima da nagrade svoje zaposlenike bez dodatnog poreznog opterećenja do 700,00 eura godišnje. U ovom kratkom članku donosimo ključne informacije o poreznom okviru i praktičnim smjernicama vezanim uz isplatu prigodnih nagrada, uključujući podatke vezane uz JOPPD obrazac i načine isplate.