Pri obradi osobnih podataka važno je poštovati načela koja su propisana Općom uredbom o zaštiti podataka te imati u vidu koja je svrha obrade osobnih podataka. Kada se jasno precizira svrha potrebno je odrediti minimalne podatke koje je potrebno obrađivati kako bi se svrha obrade ostvarila.
Opća uredba o zaštiti podataka ne propisuje što je u konkretnom slučaju dozvoljeno, već je potrebno da svaka organizacija (voditelj obrade) prema, tzv. risk based approach pristupu, analizira pravne osnove te tehničke i organizacijske mjere zaštite osobnih podataka.
U kontekstu epidemije bitno je naglasiti da su osobni podaci, kao što su tjelesna temperatura, simptomi, dijagnoze, posebne kategorije osobnih podataka te se mogu obrađivati samo uz određene uvjete, npr. ako je to propisano zakonom ili uz izričitu privolu ispitanika.
2. Zakon o raduMožemo zaključiti iz navedenih zakonskih odredbi da je Zakonom o radu propisano da poslodavac upućuje na pregled radnika, a ne samoinicijativno vrši pregled radnika, stoga bi se obvezna mjerenja temperature i pregledi simptoma od strane poslodavca mogli smatrati mjerom za koju ne postoji valjana pravna osnova.
Privola radnika ne bi bila valjan pravni temelj ako se privolom uvjetuje ulazak u poslovne prostorije i rad u poslovnim prostorijama jer u tom slučaju privola ne bi bila dobrovoljna radnja radnika.
3. Zakon o zaštiti na raduZaštita na radu je sustav pravila, načela, mjera, postupaka i aktivnosti, čijom se organiziranom primjenom ostvaruje i unapređuje sigurnost i zaštita zdravlja na radu, s ciljem sprječavanja rizika na radu, ozljeda na radu, profesionalnih bolesti, bolesti u vezi s radom te ostalih materijalnih i nematerijalnih šteta na radu i u vezi s radom. Život, zdravlje i očuvanje radne sposobnosti vrednote su od posebnog društvenog interesa u Republici Hrvatskoj. Zaštita na radu kao organizirano sustavno djelovanje od javnog je interesa.
Obveze poslodavca:
Obveze radnika:
Radnik je obvezan i odgovoran obavljati poslove dužnom pažnjom te pri tome voditi računa o svojoj sigurnosti i zaštiti zdravlja, kao i sigurnosti i zaštiti zdravlja ostalih radnika, koje mogu ugroziti njegovi postupci ili propusti na radu (čl. 68. st. 1. Zakona o zaštiti na radu).
4. Pravilnik o izradi procjene rizikaProcjena rizika mora odgovarati postojećim opasnostima, štetnostima odnosno naporima. Pri organiziranju i provođenju zaštite na radu, poslodavac je obvezan uvažavati prirodu obavljanih poslova te prilagoditi zaštitu na radu promjenjivim okolnostima radi poboljšanja stanja. Poslodavac je u organizaciji radnog procesa i povjeravanju poslova radniku obvezan voditi računa o sposobnostima radnika koje mogu utjecati na zaštitu na radu.
Važno je istaknuti, s obzirom na to da dosta radnika u okolnostima epidemije radi od kuće, da su u siječnju 2020. godine stupile na snagu izmjene Pravilnika o izradi procjene rizika prema kojima nije potrebna dodatna procjena rizika za administrativne i uredske poslove ako je prethodno dokumentiran mali rizik za obavljanje poslova:
"Poslodavac nema obvezu dokumentiranja procjene rizika za poslove koje radnik povremeno obavlja na izdvojenom mjestu rada, ako su to administrativni, uredski i slični poslovi za koje je u skladu s odredbama ovoga Pravilnika prethodno procijenjen i dokumentiran mali rizik i koje radnik redovito obavlja u prostoru poslodavca (čl. 1. st. 4. Pravilnika o izradi procjene rizika)."
Bitna novost je također da se za procjenjivanje i dokumentiranje procjene rizika mogu sada koristiti i interaktivni internetski alati OiRA – Online interactive Risk Assessment. https://oiraproject.eu/hr/news/oira-introduced-legislation-croatia. Za Republiku Hrvatsku je trenutačno jedini objavljeni alat za frizerske salone (čl. 5. st. 2. Pravilnika o izradi procjene rizika).
5. Zakon o zaštiti pučanstva od zaraznih bolestiNa temelju Zakona o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti i Zakona o sustavu civilne zaštite Stožer civilne zaštite Republike Hrvatske donosi odluke kojima propisuje protuepidemijske mjere kojih se sve osobe na području Republike Hrvatske moraju pridržavati. Odluke se mijenjaju ovisno o situaciji.
Prema važećoj odluci Stožera civilne zaštite za poslodavce propisano je:
Prema općim preporukama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, poslodavac je ukratko dužan:
Ako radnik ima sumnju da je bio u kontaktu sa izvorom koronavirusa te počne pokazivati znakove bolesti dišnog sustava (kašalj, teškoće disanja ili visoku temperaturu), o tome mora obavijestiti stručnjaka zaštite na radu kod poslodavca ili drugu odgovornu osobu poslodavca radi poduzimanja mjera zaštite zdravlja ostalih zaposlenika kod poslodavca te potražiti liječnićku pomoć na način da obavijesti svog liječnika obiteljske medicine, dežurnog epidemiologa u nadležnom zavodu za javno zdravstvo ili nadležnu bolnicu te otiđe na pregled prema dogovoru sa liječnikom kako se ne bi zaraza širila dalje.
Kod sumnje na bolest radnika uzrokovanu koronavirusom, stručnjak zaštite na radu ili druga odgovorna osoba poslodavca odmah mora kontaktirati nadležnog epidemiologa prema tablici u ovom letku https://www.hzjz.hr/wp-content/uploads/2020/02/Uputa-poslodavcima-i-radnicima-o-postupanju-vezano-uz-koronavirus.pdf.
6. Primjena zakona i odluka Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske
Ovisno o djelatnosti pojedinog poslodavca, potrebno je implementirati zakone, posebne odluke, mjere i upute koje se odnose na određenu djelatnost te se navedeno smatra pravnom obvezom poslodavca.
Agencija za zaštitu osobnih podataka objavila je generalne preporuke te istaknula da bi obrada osobnih podataka o zdravlju ispitanika trebala biti nužna i proporcionalna, a osobni podaci primjereni, relevantni i ograničeni na ono što je nužno u odnosu na svrhe u koje se obrađuju. Agencija je objavila i preporuke za uslužne djelatnosti koje uvjetuju fizički kontakt.
Iz svega navedenog, možemo zaključiti da bi poslodavci trebali, ovisno o djelatnosti, poduzeti sljedeće aktivnosti:
Marija Bošković Batarelo, mag. iur., LL.M.
Kada građanin otuđuje svoje nekretnine postoji mogućnost da postane obveznik plaćanja poreza na dohodak od imovine po osnovi otuđenja. Sukladno propisima o porezu na dohodak otuđenje nekretnina oporezuje se u dva slučaja: ako je nekretnina prodana ili na drugi način otuđena prije proteka dvije godine od dana njezine nabave i/ili ako je otuđeno više od tri nekretnine iste vrste ili više od tri imovinska prava iste vrste u razdoblju od pet godina od dana nabave nekretnine. U oba se slučaja ne oporezuje ukupni primitak, već samo ostvarena zarada odnosno razlika između primitka utvrđenog prema tržišnoj vrijednosti nekretnine koje se otuđuje i nabavne vrijednosti.
Izmijenjenim propisima o doprinosima od 1. siječnja 2025. redefinirana je mjera kojom se poslodavci oslobađaju od plaćanja doprinosa za zdravstveno osiguranje, a koja se odnosila samo na mlade osobe s kojom je ugovor o radu na neodređeno potpisan do 30 godine njegova života, na način da poslodavci mogu koristiti oslobođenje za svakog radnika koji prvi put sklapa ugovor o radu na neodređeno vrijeme, bez obzira na prethodni staž u mirovinskom osiguranju. Dakle, mjera se odnosi na osobu koja se prvi put zapošljava po osnovi ugovora o radu neodređeno vrijeme, a do dana sklapanja ugovora o radu nije imala prethodno sklopljen ugovor o radu na neodređeno vrijeme bez obzira na starost. Dokaz o tome poslodavac može osigurati ispisom podataka Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje o statusu osiguranika iz kojega je vidljivo da je riječ o osobi koja do početka osiguranja po prijavi tog poslodavca, nije imala prethodno sklopljen ugovor o radu na neodređeno vrijeme.
Prognoze uspjeha turističke sezone gotovo uvijek se daju oprezno, pogotovo u vremenima s puno gospodarskih oscilacija u kratkom periodu. Trenutačno, pod okruženjem općeg povećanja cijena roba i usluga, cjenovna konkurentnost je jedan od bitnijih elemenata koji mogu utjecati na uspjeh sezone. Usto, uspjeh turističke sezone može ovisiti i o dobroj pripremi i predradnjama, kao što je pronalaženje i zapošljavanje sezonskih radnika. O tome, ali i o drugim pojedinostima vezanima uz rad sezonskih radnika, donosimo više u nastavku.
U tijeku je modernizacija i digitalizacija procesa oporezivanja te poboljšanje učinkovitosti nadzora i administrativnih postupaka. U tom smislu očekuju se značajne promjene u postupcima rada poreznih obveznika i njihovih knjigovodstava. U ovom tekstu donosimo pregled izmjena na području oporezivanja porezom na dodanu vrijednost (u nastavku teksta: PDV) te informacije vezano uz propisivanje obveze izdavanja eRačuna.
Porezni propis omogućava poslodavcima da nagrade svoje zaposlenike bez dodatnog poreznog opterećenja do 700,00 eura godišnje. U ovom kratkom članku donosimo ključne informacije o poreznom okviru i praktičnim smjernicama vezanim uz isplatu prigodnih nagrada, uključujući podatke vezane uz JOPPD obrazac i načine isplate.