Kontekst razvoja
Prije no što detaljnije ispitamo sadržaj i opseg tog pojma, dobro je staviti ga u povijesni i ekonomski kontekst. Kao reakcija na svjetsku financijsku krizu koja je počela 2008., zakonodavci diljem svijeta su se sa zakašnjenjem bacili na regulaciju financijskog sektora s namjerom da spriječe buduće slične događaje. Kao svojevrsni kompenzacijski proces, ubrzo se javila tendencija sve strože regulacije koja je na kraju rezultirala nastankom mnoštva strogih i krutih propisa. Teret, prema nekima prestroge regulacije, prikazao se u vidu golemih troškova poslovanja koje kompanije moraju snositi kako bi udovoljile novim zahtjevima. Ti troškovi javljaju se u više pojavnih oblika: od troškova izmjena metoda rada, troškova odvjetnika, računovođa i savjetnika, pa sve do novčanih kazni. Tako se na primjer procjenjuje da su od 2008. godine do danas, bankama bile naplaćene novčane kazne u iznosu od 243 milijarde američkih dolara. Usporedno s time, napredovala je i tehnologija. S jedne strane, napredak tehnologije doveo je do nastanka novih oblika kriminala (kao, na primjer, povrede osobnih podataka, cyber napadi, pranje novca i slične kriminalne aktivnosti). S druge strane, napredak tehnologije pomogao je u borbi protiv kriminalnih aktivnosti. Novo okruženje dovelo je do toga da su, vođene potrebom, mnoge fintech kompanije dolazile do tehnoloških otkrića koje služe ublažavanju pritiska novih regulatornih tereta te sprečavanju cyber kriminala. Tako je nastao i regtech.
Definicija
Što je dakle regtech? Regtech obuhvaća tehnologiju, procese i kompanije čiji je cilj postići usklađivanje sa zakonodavnim zahtjevima na jednostavniji, brži i jeftiniji način. Za to područje svojstveno je da ono koristi informacijske tehnologije, najviše cloud computing, machine learning, natural language processing, umjetnu inteligenciju, blockchain i sl. Cloud computing nalazi se na samom čelu regtech arsenala, najviše kroz SaaS (Software as a Service). Putem ovih tehnologija, regtech izvršava svoje glavne funkcije a to su: regulatorni nadzor, izvještavanje i usklađivanje. Njihovo izvršavanje digitalnim putem stvara značajnu uštedu industriji financijskih usluga i zakonodavcima.
Efikasno i jeftino obavljanje regtech funkcija omogućavaju karakteristike koje odlikuju regtech tehnologije: okretnost, brzina, integracija i analitika. Regtech može na brz način izdvojiti i organizirati skupove podataka kroz extract and transfer load tehnologije (agilnost). Regtech je sposoban veoma brzo sastaviti izvješća (brzina). Njegova sposobnost integracije novih rješenja omogućava brzo ažuriranje sustava (integracija). Također, regtech koristi analitičke alate za pretraživanje velikih skupova podataka kako bi izdvojio vrijedne podatke koje onda koristi u različite svrhe (analitika).
Ukratko, cilj regtech-a je automatizacija i digitalizacija procesa koje zahtijeva zakonsko usklađivanje. Ti procesi se za sada još uvijek uglavnom obavljaju ručnim ili poluautomatskim putem, i to najčešće upotrebom zastarjelih i neefikasnih sustava koji sa sobom nose velike troškove i mnogo ljudske snage koja bi mogla obavljati druge zadaće koje trenutno računala ne mogu.
Postojeća rješenja
Regtech rješenja pokrivaju mnoge sfere financijskog i regulatornog prostora. Jedno od prvih područja u koje je regtech stupio bilo je sprečavanje pranja novca (AML), a zajedno s time i know your customer (KYC) prakse. Identifikacija stranaka jako je važan aspekt održavanja usklađenosti. KYC i AML propisi oblikovali su regtech industriju i usmjerili je u njenom daljnjem razvoju. Regtech je pružio mnoga rješenja i u upravljanju rizikom – koristi se za detekciju nedostataka u poslovnim procesima kompanija i ističe regulatorne zamke u koje bi kompanija mogla upasti ne sanira li nađene nedostatke. Ova rješenja neophodna su za poduzeća koja žele odstraniti riskantna ponašanja prije nego nastanu štetne posljedice. Nadalje, u vezi s AML i KYC rješenjima, postoje i rješenja nadziranja i izvještavanja o transakcijama i prometu. Ona prate promet i pri tome koriste umjetnu inteligenciju da detektiraju sumnjive transakcije. Posebna skupina rješenja tiče se takozvanog regulatornog izvještavanja, odnosno podnošenja podataka nekom autoritetu (državnoj instituciji ili osobi/odjelu unutar neke korporacije) kako bi se ocijenio i pratio financijski i operativni status te kako bi se pratilo usklađivanje s pravnim propisima. Regtech tehnologija omogućava da se automatski podnose relevantni podaci bez potrebe za kopanjem po velikim skupovima podataka.
Nova rješenja
Nesumnjivo je da najkorisnija rješenja još nismo dočekali i da ovo područje tek očekuje svoj rast. Spomenimo zato samo neka specifična rješenja koja regtech nudi. Tako na primjer kompanija Suade pomaže bankama da analiziraju svoju praksu i zatim da je promijene i prilagode složenim i promjenjivim zahtjevima regulatora. Tehnologija koju nudi omogućava bankama da stalno budu u skladu s propisima, s fokusom na fleksibilnost. Kompanija Sybenetix radi softver za bihevioralnu analizu zaposlenih u financijskoj instituciji. Njihova tehnologija traži neobično ponašanje ili sumnjivu aktivnost koje bi mogle biti znak nekog prijestupa. IdentityMind Global nudi usluge sprečavanja prijevare i upravljanja rizicima prateći platne institucije. Poslovna inteligencija s platformom Data Privacy Manager na inovativan način upravlja privolama za obradu podataka klijenata. Passfort automatizira prikupljanje i pohranjivanje due diligence podataka klijenata. Fund Recs vrši nadzor nad rukovanjem i obradom podataka u financijskoj industriji. Ovo su samo neki od primjera gdje regtech uspješno i brzo obavlja zadaće za koje je inače potrebno mnogo stručnjaka.
Ušteda vremena i novca
Do nedavno jedino što je omogućavalo velikim kompanijama da postignu zadovoljavajuću razinu usklađenosti poslovanja (compliance) je veliki broj stručnjaka. Tako je JP Morgan u razdoblju između 2012. i 2014. godine zapošljavao preko 13000 stručnjaka uključenih u regulatorno usklađivanje (od toga čak 8000 u području sprečavanja pranja novca). U istom razdoblju su im troškovi usklađivanja dosegli iznos od 2 milijarde dolara. Težak rad koji se u satima broji na tisuće mogao bi primjenom tehnologije biti sveden na svega nekoliko minuta. Tehnologija može zamijeniti tegoban i nerijetko repetitivan rad stručnjaka, a oni bi se zauzvrat mogli usredotočiti na ključne zadaće kao što su rukovanje iznimkama i visoko-riskantnim problemima usklađivanja te na promicanje rasta kompanije. Ovakva kombinacija ljudi i tehnologije mogla bi omogućiti konkurentnu prednost na tržištu.
Balans
Usklađenost poslovanja i upravljanje rizicima sve više dobivaju na svojoj važnosti, ne samo iz razloga izbjegavanja novčanih kazni, nego i radi očuvanja ili stjecanja povjerenja klijenata. Implementacija tehnoloških rješenja u području usklađenosti poslovanja pruža nadu da je moguće ostvariti balans između poslovanja i sve većeg tereta regulacije.
Marija Bošković Batarelo, mag. iur
Porez po odbitku u Hrvatskoj jest porez kojim se oporezuje dobit nerezidenta ostvarena u Republici Hrvatskoj, a plaća se pri samoj isplati određene vrste naknade inozemnom primatelju. Porez po odbitku propisan je Zakonom o porezu na dobit (u nastavku teksta: Zakon) i pratećim Pravilnikom o porezu na dobit ( u nastavku teksta: Pravilnik). U tekstu donosimo sažet pregled osnovnih informacija o porezu po odbitku s ciljem lakšeg razumijevanja temeljnih pravila, dok se za detaljnije tumačenje i primjenu preporučuje proučiti relevantne porezne propise i službena tumačenja.
Kada građanin otuđuje svoje nekretnine postoji mogućnost da postane obveznik plaćanja poreza na dohodak od imovine po osnovi otuđenja. Sukladno propisima o porezu na dohodak otuđenje nekretnina oporezuje se u dva slučaja: ako je nekretnina prodana ili na drugi način otuđena prije proteka dvije godine od dana njezine nabave i/ili ako je otuđeno više od tri nekretnine iste vrste ili više od tri imovinska prava iste vrste u razdoblju od pet godina od dana nabave nekretnine. U oba se slučaja ne oporezuje ukupni primitak, već samo ostvarena zarada odnosno razlika između primitka utvrđenog prema tržišnoj vrijednosti nekretnine koje se otuđuje i nabavne vrijednosti.
Izmijenjenim propisima o doprinosima od 1. siječnja 2025. redefinirana je mjera kojom se poslodavci oslobađaju od plaćanja doprinosa za zdravstveno osiguranje, a koja se odnosila samo na mlade osobe s kojom je ugovor o radu na neodređeno potpisan do 30 godine njegova života, na način da poslodavci mogu koristiti oslobođenje za svakog radnika koji prvi put sklapa ugovor o radu na neodređeno vrijeme, bez obzira na prethodni staž u mirovinskom osiguranju. Dakle, mjera se odnosi na osobu koja se prvi put zapošljava po osnovi ugovora o radu neodređeno vrijeme, a do dana sklapanja ugovora o radu nije imala prethodno sklopljen ugovor o radu na neodređeno vrijeme bez obzira na starost. Dokaz o tome poslodavac može osigurati ispisom podataka Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje o statusu osiguranika iz kojega je vidljivo da je riječ o osobi koja do početka osiguranja po prijavi tog poslodavca, nije imala prethodno sklopljen ugovor o radu na neodređeno vrijeme.
Prognoze uspjeha turističke sezone gotovo uvijek se daju oprezno, pogotovo u vremenima s puno gospodarskih oscilacija u kratkom periodu. Trenutačno, pod okruženjem općeg povećanja cijena roba i usluga, cjenovna konkurentnost je jedan od bitnijih elemenata koji mogu utjecati na uspjeh sezone. Usto, uspjeh turističke sezone može ovisiti i o dobroj pripremi i predradnjama, kao što je pronalaženje i zapošljavanje sezonskih radnika. O tome, ali i o drugim pojedinostima vezanima uz rad sezonskih radnika, donosimo više u nastavku.
U tijeku je modernizacija i digitalizacija procesa oporezivanja te poboljšanje učinkovitosti nadzora i administrativnih postupaka. U tom smislu očekuju se značajne promjene u postupcima rada poreznih obveznika i njihovih knjigovodstava. U ovom tekstu donosimo pregled izmjena na području oporezivanja porezom na dodanu vrijednost (u nastavku teksta: PDV) te informacije vezano uz propisivanje obveze izdavanja eRačuna.