12.02.2020 09:06
Europol je osnovan 2009. godine odlukom Vijeća 2009/371/PUP kao tijelo Unije financirano iz općeg proračuna Unije radi podupiranja i jačanja djelovanja nadležnih tijela država članica i njihove zajedničke suradnje u sprečavanju i suzbijanju organiziranog kriminaliteta, terorizma i drugih oblika teških kaznenih djela koji utječu na dvije ili više država članica.

Prema analizama EU-a, velike kriminalne i terorističke mreže predstavljaju sve veću opasnost za unutarnju sigurnost Unije i njezinih građana. Kriminalne skupine u svojim aktivnostima sve više se bave s različitim vrstama kaznenih djela i preko granica jedne zemlje.

Djelovanje Europola

Otkako je 1. svibnja 2017. godine stupila na snagu nova regulacija o Europolu, Uredba  (EU) 2016/794 Europskog parlamenta i vijeća od 11. svibnja 2016. o Agenciji Europske unije za suradnju tijela za izvršavanje zakonodavstva - EUROPOL je postao agencija EU-a za suradnju u provođenju zakona. Europol sudjeluje u prekograničnim istragama koje se odnose na ozbiljnje i organizirane zločine, terorizam ili zločine koji utječu na zajednički interes Europske Unije, a u kojima sudjeluju najmanje dvije države članice.

Europol ima središnji položaj u europskoj strukturi za sigurnost te se njegovo djelovanje može svesti na

-  potporu operacijama provedbe zakona;

-  čuvanje i distribuciju podataka o kriminalnim aktivnostima;

-  davanje stručnih znanja o provedbi zakona.

Europol nema izvršne ovlasti već daje potporu tijelima i agencijama zemalja članica, što znači da dužnosnici Europola nemaju ovlasti uhititi osumnjičenike ili djelovati na bilo koji način bez izričite dozvole nacionalnih tijela.

Svoju snagu Europol temelji na strategiji te sveobuhvatnoj analizi kriminalnih i terorističkih prijetnji u Europi. Posebni ciljevi sadržani su u Godišnjem programu rada Europola.

Kvalitetna suradnja između dviju ili više zemalja bazira se na procjeni Europola o teškim zločinima i oraniziranom kriminalu - SOCTA  (Serious and Organised Crime Threat Assessment). U SOCTA-i se navode i procjenjuju nove prijetnje, opisuje struktura skupina organiziranog kriminala (OCG) i njihov način djelovanja kao i glavne vrste kriminala u Europskoj uniji.

Europol donosi i godišnje izvješće o situaciji i trendovima u području terorizma u EU-u (TE-SAT - Terrorism Situation and Trend Report) u kojem je detaljno opisano stanje terorizma u EU-u.

2013. godine Europol je otvorio Europski centar za cyber zločine (European Cybercrime Centre - EC3) kako bi ojačao borbu protiv takve vrste kriminala u Europskoj uniji i zaštitio građane zemalja članica, europske kompanije i vlade od on-line napada. Svake godine EC3 objavljuje procjenu vezanu za prijetnju od organiziranog računalnog kriminala - Internet Organised Crime Threat Assessment (IOCTA).

Zajednički istražni timovi

Kako bi olakšale prekograničnu suradnju i omogučile lakšu provedbu protukriminalnih operacija, države članice mogu osnovati ili inicirati osnivanje Zajedničkih istražnih timova (JIT). U radu zajedničkih timova, uz osoblje nadležnih agencija, može sudjelovati i osoblje Europola. Glavna uloga osoblja Europola je prikupljanje i obrada informacija, a uz pristanak i pod odgovornošću države članice koja je pružila informacije. Prijedlog za osnivanje zajedničkog istražnog tima može dati i Europol ako smatra da bi se time olakšala i ubrzala provedba istrage.

Nacionalne jedinice Europola

Države članice i Europol međusobno surađuju pri obavljanju svojih zadaća putem nacionalnih  jedinica koje djeluju kao tijelo za vezu između Europola i nadležnih tijela država članica.

Svaka država članica osigurava da je njezina nacionalna jedinica prema nacionalnom pravu nadležna za ispunjavanje zadaća, a posebno da ima pristup nacionalnim podacima za izvršavanje zakonodavstva i drugim relevantnim podacima potrebnima za suradnju s Europolom.

U skladu s uvjetima koje utvrde države članice, uključujući prethodno uključivanje nacionalne jedinice, države članice mogu dopustiti izravne kontakte između svojih nadležnih tijela i Europola. Nacionalna jedinica istovremeno od Europola prima sve informacije razmijenjene tijekom izravnih kontakata između Europola i nadležnih tijela, osim ako nacionalna jedinica navede da ne treba primati takve informacije.

Svaka nacionalna jedinica određuje najmanje jednog časnika za vezu koji se raspoređuje u Europol. Časnici za vezu čine nacionalni ured za vezu pri Europolu te pomažu u razmjeni informacija između Europola i svojih država članica.

Razmjena informacija

Europol može razmjenjivati sve podatke, osim osobnih podataka, s bilo kojom zemljom, međunarodnom organizacijom ili privatnim sektorom. Osobne podatke može razmjenjivati s tijelima zemalja članica EU-a, tijelima iz 17 država nečlanica s kojima ima sporazume o suradnji, sa svim tijelima Europske Unije te INTERPOL-om.

Kako bi podaci lakše i sigurnije kolali, Europol je razvio mrežnu aplikaciju za sigurnu razmjenu informacija: SIENA - Secure Information Exchange Network Application – koja osigurava siguran i brz protok informacija među nadležnim tijelima i agencijama koje sudjeluju u različitim operacijama protiv kriminalnih skupina.

Tijekom 2018. putem sustava izmijenjeno je više od 1.1 milijuna podataka. Osim SIENA-e, dostupnost informacija zemljama članicama i suradnicima osigurava se kroz sustave EIS i EPE.

Sustav EIS - The Europol Information System koristi se za čuvanje informacija o kaznenim djelima, počiniteljima, osumnjičenicima i ostalih podataka povezanih s kriminalnim aktivnostima.

Sustav EPE - The Europol Platform for Experts koristi se od strane različitih agencija i tijela kako bi se omogučilo dijeljenje neosobnih podataka o zločinima.

Upravljačka struktura

Na čelu Europola nalazi se Izvršni direktor koji je pravni zastupnik Europola, imenovan od strane EU Vijeća i odgovoran Upravnom odboru.

Upravni odbor sastoji se od po jednog predstavnika svake države članice i jednog predstavnika Komisije, a članstvo u upravnom odboru traje četiri godine. Taj se mandat može produžiti.

Upravni odbor Europola daje strateške smjernice i nadgleda implementaciju zadaća Europola. Između ostaloga, Upravni odbor donosi i godišnji program rada, proračun i konsolidirano financijsko izvješće, donosi unutarnju strategiju za borbu protiv prijevara, nadgleda rad Izvršnog direktora, osigurava prikladno praćenje rezultata i preporuka proizašlih iz izvješća unutarnje ili vanjske revizije te obavlja druge zadaće koje proizlate iz Uredbe.

Europol u brojevima

Europol ima gotovo 1300 zaposlenika, 220 časnika za vezu, više od 100 analitičara i godišnji proračun od 138 milijuna eura. Sudjeluje u gotovo 40.000 međunarodnih istraga godišnje.

U 2018. godini Europol je sudjelovao u više od 1700 operacija od kojih se 620 odnosilo na kaznena djela terorizma, a 257 na kaznena djela cyber kriminala. Prema SOCTA-i više od 5000 kriminalnih skupina trenutačno se nalazi pod istragom Europola.

Neven Brkić, dipl. iur.

stanoviKada građanin otuđuje svoje nekretnine postoji mogućnost da postane obveznik plaćanja poreza na dohodak od imovine po osnovi otuđenja. Sukladno propisima o porezu na dohodak otuđenje nekretnina oporezuje se u dva slučaja: ako je nekretnina prodana ili na drugi način otuđena prije proteka dvije godine od dana njezine nabave i/ili ako je otuđeno više od tri nekretnine iste vrste ili više od tri imovinska prava iste vrste u razdoblju od pet godina od dana nabave nekretnine. U oba se slučaja ne oporezuje ukupni primitak, već samo ostvarena zarada odnosno razlika između primitka utvrđenog prema tržišnoj vrijednosti nekretnine koje se otuđuje i nabavne vrijednosti.

Izmijenjenim propisima o doprinosima od 1. siječnja 2025. redefinirana je mjera kojom se poslodavci oslobađaju od plaćanja doprinosa za zdravstveno osiguranje, a koja se odnosila samo na mlade osobe s kojom je ugovor o radu na neodređeno potpisan do 30 godine njegova života, na način da poslodavci mogu koristiti oslobođenje za svakog radnika koji prvi put sklapa ugovor o radu na neodređeno vrijeme, bez obzira na prethodni staž u mirovinskom osiguranju. Dakle, mjera se odnosi na osobu koja se prvi put zapošljava po osnovi ugovora o radu neodređeno vrijeme, a do dana sklapanja ugovora o radu nije imala prethodno sklopljen ugovor o radu na neodređeno vrijeme bez obzira na starost. Dokaz o tome poslodavac može osigurati ispisom podataka Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje o statusu osiguranika iz kojega je vidljivo da je riječ o osobi koja do početka osiguranja po prijavi tog poslodavca, nije imala prethodno sklopljen ugovor o radu na neodređeno vrijeme.

Prognoze uspjeha turističke sezone gotovo uvijek se daju oprezno, pogotovo u vremenima s puno gospodarskih oscilacija u kratkom periodu. Trenutačno, pod okruženjem općeg povećanja cijena roba i usluga, cjenovna konkurentnost je jedan od bitnijih elemenata koji mogu utjecati na uspjeh sezone. Usto, uspjeh turističke sezone može ovisiti i o dobroj pripremi i predradnjama, kao što je pronalaženje i zapošljavanje sezonskih radnika. O tome, ali i o drugim pojedinostima vezanima uz rad sezonskih radnika, donosimo više u nastavku.

U tijeku je modernizacija i digitalizacija procesa oporezivanja te poboljšanje učinkovitosti nadzora i administrativnih postupaka. U tom smislu očekuju se značajne promjene u postupcima rada poreznih obveznika i njihovih knjigovodstava. U ovom tekstu donosimo pregled izmjena na području oporezivanja porezom na dodanu vrijednost (u nastavku teksta: PDV) te informacije vezano uz propisivanje obveze izdavanja eRačuna.

Porezni propis omogućava poslodavcima da nagrade svoje zaposlenike bez dodatnog poreznog opterećenja do 700,00 eura godišnje. U ovom kratkom članku donosimo ključne informacije o poreznom okviru i praktičnim smjernicama vezanim uz isplatu prigodnih nagrada, uključujući podatke vezane uz JOPPD obrazac i načine isplate.