11.01.2019 07:00
Hrvatski sabor je na svojoj sjednici održanoj 6. srpnja 2018. godine donio Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o stečaju potrošača. Usvojene izmjene i dopune stupile su na snagu 1. siječnja 2019. godine, a ovom članku ukratko ćemo se osvrnuti na neke od novina koje one donose u području imenovanja povjerenika i na uvođenje postupka jednostavnog stečaja potrošača.

Zakon o stečaju potrošača (Narodne novine br. 100/2015. i 67/2018., dalje u tekstu: Zakon) donesen je u rujnu 2015. godine a u hrvatskom se pravu primjenjuje od 1. siječnja 2016. godine. U dosadašnjoj primjeni ovoga Zakona uočile su se određene teškoće i problemi pa se predmetnim izmjenama i dopunama one nastoje otkloniti. Osnovni problem u primjeni Zakona je nedostatak povjerenika. Osnovna zamisao zakonodavca je bila da se za povjerenike imenuju stečajni upravitelji, no ta ideja nije naišla na velik odaziv stečajnih upravitelja. Stoga zakonodavac ovim izmjenama proširuje krug osoba koje mogu obavljati djelatnost povjerenika bez obveze polaganja stručnog ispita. Osim stečajnih upravitelja, sada to mogu biti i odvjetnici, ovlašteni revizori i porezni savjetnici. Osim oslobađanja od obveze polaganja stručnog ispita za povjerenika, one nisu obvezne niti obaviti stručnu praksu u trajanju od jedne godine. Ostale fizičke osobe koje bi željele obavljati djelatnost povjerenika u stečaju potrošača će i nadalje, osim ispunjavanja općih pretpostavaka propisanih čl. 33. Zakona, morati odraditi i sudsku praksu u trajanju od jedne godine prije pristupanja ispitu. Da bi se osigurao dovoljan broj povjerenika za područje pojedinog suda, zakonodavac je člankom 37.a propisao mogućnost da se za povjerenika imenuje stečajni upravitelj s tog područja ako za područje pojedinog općinskog suda nema barem upisanih pet povjerenika. Imenovanje stečajnog upravitelja će se vršiti automatskim odabirom, bez obzira je li stečajni upravitelj zatražio upis na listu povjerenika.

Najznačajnija izmjena Zakona odnosi se na provedbu jednostavnog stečaja potrošača, koji je uveden i opisan u glavi IX.a Zakona. Takvim postupkom bit će obuhvaćene sve fizičke osobe koje i inače ispunjavaju osnovne zakonske uvjete za provođenje stečaja potrošača, a čiji evidentirani a nenaplaćeni iznos obveza po glavnici ne prelazi 20.000,00 kn i koje su u neprekidnoj blokadi duže od tri godine. Da bi se započeo jednostavni stečajni postupak potrošača, Financijska agencija je dužna pozvati potrošača poštom preporučeno na davanje suglasnosti za provedbu ovoga postupka. Od potrošača se zahtjeva da uz suglasnost dostavi i popis svoje imovine. Ukoliko se potrošač u roku od 15 dana ne očituje o pozivu, smatrat će se da je dao suglasnost za vođenje postupka, a ako ne dostavi popis svoje imovine, smatrat će se da nema imovine iz koje bi se mogli namiriti vjerovnici. Dakle, ako potrošač ne želi da se provede jednostavni stečaj potrošača morat će u zakonskom roku od 15 dana od dana dostave poziva Financijske agencije izričito uskratiti suglasnost nad provedbom ovoga postupka. Ukoliko sud utvrdi da su ostvarene zakonske pretpostavke za otvaranje jednostavnog stečaja potrošača, donijet će rješenje o otvaranju postupka i dostaviti ga Financijskoj agenciji. Od dana dostave rješenja Financijska agencija će prestati izvršavati sve evidentirane a ne naplaćene osnove za plaćanje, dakle, izvršit će se deblokada računa potrošača, osim za potraživanja koje se odnose na mjere osiguranja iz kaznenog postupka i naplatu izrečenih novčanih kazni. Vjerovnici u ovom postupku su oni vjerovnici koji su imali evidentirana a nenaplaćena potraživanja pri Financijskoj agenciji. Jednostavni postupak stečaja potrošača trebao bi trajati godinu dana. U to vrijeme bi potrošač koji ima stalna novčana primanja trebao deponirati novčana sredstva na sudski depozit svaki mjesec u visini koju će odrediti sud uz odgovarajuću primjenu ovršnog prava o ograničenjima ovrhe na stalnim novčanim primanjima. Iz prikupljenih novčanih sredstava sud bi razmjerno namirio tražbine vjerovnika a potrošača oslobodio preostalih obveza.

Jasna je intencija zakonodavca da se kroz ovakav postupak smanji broj blokiranih fizičkih osoba. Osnova ideja Zakona je zapravo dobra, ograničavanje ovrhe na novčanim sredstvima na određeno vrijeme i razmjerno namirenje vjerovnika iz prikupljenih sredstava. Međutim, jednostavni postupak stečaja potrošača nepotrebno je zakompliciran. S obzirom na to da će se on tek početi provoditi, vrijeme će pokazati je li dugoročno održiv upravo zbog njegove velike kompleksnosti.

Daniel Deković, dipl. iur.

stanoviKada građanin otuđuje svoje nekretnine postoji mogućnost da postane obveznik plaćanja poreza na dohodak od imovine po osnovi otuđenja. Sukladno propisima o porezu na dohodak otuđenje nekretnina oporezuje se u dva slučaja: ako je nekretnina prodana ili na drugi način otuđena prije proteka dvije godine od dana njezine nabave i/ili ako je otuđeno više od tri nekretnine iste vrste ili više od tri imovinska prava iste vrste u razdoblju od pet godina od dana nabave nekretnine. U oba se slučaja ne oporezuje ukupni primitak, već samo ostvarena zarada odnosno razlika između primitka utvrđenog prema tržišnoj vrijednosti nekretnine koje se otuđuje i nabavne vrijednosti.

Izmijenjenim propisima o doprinosima od 1. siječnja 2025. redefinirana je mjera kojom se poslodavci oslobađaju od plaćanja doprinosa za zdravstveno osiguranje, a koja se odnosila samo na mlade osobe s kojom je ugovor o radu na neodređeno potpisan do 30 godine njegova života, na način da poslodavci mogu koristiti oslobođenje za svakog radnika koji prvi put sklapa ugovor o radu na neodređeno vrijeme, bez obzira na prethodni staž u mirovinskom osiguranju. Dakle, mjera se odnosi na osobu koja se prvi put zapošljava po osnovi ugovora o radu neodređeno vrijeme, a do dana sklapanja ugovora o radu nije imala prethodno sklopljen ugovor o radu na neodređeno vrijeme bez obzira na starost. Dokaz o tome poslodavac može osigurati ispisom podataka Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje o statusu osiguranika iz kojega je vidljivo da je riječ o osobi koja do početka osiguranja po prijavi tog poslodavca, nije imala prethodno sklopljen ugovor o radu na neodređeno vrijeme.

Prognoze uspjeha turističke sezone gotovo uvijek se daju oprezno, pogotovo u vremenima s puno gospodarskih oscilacija u kratkom periodu. Trenutačno, pod okruženjem općeg povećanja cijena roba i usluga, cjenovna konkurentnost je jedan od bitnijih elemenata koji mogu utjecati na uspjeh sezone. Usto, uspjeh turističke sezone može ovisiti i o dobroj pripremi i predradnjama, kao što je pronalaženje i zapošljavanje sezonskih radnika. O tome, ali i o drugim pojedinostima vezanima uz rad sezonskih radnika, donosimo više u nastavku.

U tijeku je modernizacija i digitalizacija procesa oporezivanja te poboljšanje učinkovitosti nadzora i administrativnih postupaka. U tom smislu očekuju se značajne promjene u postupcima rada poreznih obveznika i njihovih knjigovodstava. U ovom tekstu donosimo pregled izmjena na području oporezivanja porezom na dodanu vrijednost (u nastavku teksta: PDV) te informacije vezano uz propisivanje obveze izdavanja eRačuna.

Porezni propis omogućava poslodavcima da nagrade svoje zaposlenike bez dodatnog poreznog opterećenja do 700,00 eura godišnje. U ovom kratkom članku donosimo ključne informacije o poreznom okviru i praktičnim smjernicama vezanim uz isplatu prigodnih nagrada, uključujući podatke vezane uz JOPPD obrazac i načine isplate.