25.09.2015 08:00
U Narodnim novinama od dana 18. rujna 2015. godine objavljen je Zakon o stečaju potrošača koji stupa na snagu 1. siječnja 2016. Ovaj zakon predstavlja novinu u hrvatskom pravom sustavu te ćemo se ukratko osvrnuti na neke njegove aspekte.

Sam zakon u svojim općim odredbama navodi da je njegov cilj oslobođenje od preostalih obveza poštenog potrošača i raspodjela prikupljene imovine vjerovnicima. Zakon određuje da će sud, a vodeći računa o ponašanju potrošača prije podnošenja prijedloga za otvaranje stečajnog postupka nad potrošačem, tijekom postupka kao i za vrijeme provjere ponašanja, utvrditi je li potrošač pošten ili nepošten. Zakonodavac je poštenje potrošača u ovom zakonu koncipirao na način da je zapravo svaki potrošač nepošten dok se pred sudom ne dokaže suprotno.

Postupak stečaja potrošača pred sudom završava rješenjem o zaključenju postupka stečaja potrošača. Ako bi sud u tijeku postupka utvrdio da su ispunjene pretpostavke iz članka 69. stavak 2. Zakona, potrošač se neće moći osloboditi preostalih obveza niti će se odrediti razdoblje provjere ponašanja. Iz navedenog se može zaključiti da bi sud već u rješenju o obustavi postupka ujedno odlučivao i o poštenju potrošača u provedenom postupku. Ako sud ne bi našao da su ispunjene citirane pretpostavke, nadalje bi odredio razdoblje provjere ponašanja potrošača koje ne može biti kraće od jedne godine niti duže od pet godina. Tek nakon proteka razdoblja u kojem će se provjeravati ponašanje potrošača, sud će donijeti rješenje o oslobođenju potrošača od preostalih obveza. Dakle, proizlazi da bi se poštenje potrošača u konačnici trebalo utvrditi u odluci suda o oslobođenju potrošača od preostalih obaveza.

Zašto je uopće potrebno skrenuti pozornost na činjenicu da sam zakon inzistira na utvrđivanju poštenja potrošača? Razlog leži u činjenici da onaj potrošač koji pokrene postupak stečaja potrošača i za kojeg se utvrdi, bilo u sudskom postupku ili u postupku provjere ponašanja, da je nepošten, neće se moći osloboditi od preostalih obveza. U ovom postupku sud će rješenjem utvrditi tražbine vjerovnika. Tražbina vjerovnika može se, primjerice, osnivati na ovršnoj ili vjerodostojnoj ispravi. Kada sud u ovom postupku utvrdi tražbine vjerovnika prema potrošaču, zastara za utvrđene tražbine počet će teći od dana pravomoćnosti i ovršnosti rješenja o utvrđenim tražbinama. To konkretno znači da će tražbine vjerovnika koje su počele zastarijevati danom koji slijedi nakon dana dospijeća odnosno nakon dana pravomoćnosti i ovršnosti ovršnih isprava, početi teći ponovno od dana pravomoćnosti i ovršnosti rješenja o utvrđenim tražbinama.

Bitno je napomenuti da će se tražbine utvrditi na način da će se glavnici pribrojati kamata te da će zbroj kamate i glavnice predstavljati utvrđenu tražbinu. U slučaju obustave postupka zbog nepoštenja potrošača, svaki vjerovnik čija je tražbina utvrđena ovim sudskim rješenjem moći će protiv potrošača voditi ovršne postupke radi naplate svoje tražbine i to na osnovi pravomoćnog i ovršnog rješenja o utvrđenim tražbinama pri čemu će kamata teći na utvrđenu tražbinu od dana pravomoćnosti i ovršnosti rješenja.

Treba istaknuti da sam zakon ne daje odgovor na pitanje hoće li se, primjerice, potrošač moći osloboditi i poreznih obveza. Naime, opće je poznata činjenica da su najveći vjerovnici Republika Hrvatska i kreditne institucije koje u pravilu svoja potraživanja imaju osigurana zalogom na stvarima. Iz same terminologije zakona kao i definicije pojma potrošača u članku 4. stavak 2. Zakona proizlazi da će se oslobođenje od obveza moći dati samo ako te obveze potječu iz potrošačkih ugovora. Ako bi obveze potrošača potjecale iz nekog drugog pravnog osnova kao npr. neplaćenog poreza, sudskog rješenja o dosuđenim troškovima i sl., tada se potrošač ne bi mogao osloboditi tih obaveza, ali bi se one mogle utvrditi u ovom postupku i naplatiti na način opisan u prethodnom dijelu.

Zaključno, svrha ovoga članka nije bila analiziranje nedostataka samog zakona koji su, mišljenja smo, bitni i odnose se na određivanje općinskih sudova kao stvarno nadležnih sudova u postupcima koji uopće ne potpadaju u njihovu nadležnost, zatim na nedostatak iskustva sudaca općinskih sudova u stečajnim postupcima, vrlo dvojben način utvrđivanja obveza te supsidijarnu primjenu Stečajnog zakona i zakonskih rješenja koja su u potpunosti neprimjerena u stečajevima fizičkih osoba. Svrha članka je informirati fizičke osobe koje će nakon stupanja na snagu Zakona o stečaju potrošača razmišljati o pokretanju postupka kojeg on propisuje.

Daniel Deković, mag. iur.

stanoviKada građanin otuđuje svoje nekretnine postoji mogućnost da postane obveznik plaćanja poreza na dohodak od imovine po osnovi otuđenja. Sukladno propisima o porezu na dohodak otuđenje nekretnina oporezuje se u dva slučaja: ako je nekretnina prodana ili na drugi način otuđena prije proteka dvije godine od dana njezine nabave i/ili ako je otuđeno više od tri nekretnine iste vrste ili više od tri imovinska prava iste vrste u razdoblju od pet godina od dana nabave nekretnine. U oba se slučaja ne oporezuje ukupni primitak, već samo ostvarena zarada odnosno razlika između primitka utvrđenog prema tržišnoj vrijednosti nekretnine koje se otuđuje i nabavne vrijednosti.

Izmijenjenim propisima o doprinosima od 1. siječnja 2025. redefinirana je mjera kojom se poslodavci oslobađaju od plaćanja doprinosa za zdravstveno osiguranje, a koja se odnosila samo na mlade osobe s kojom je ugovor o radu na neodređeno potpisan do 30 godine njegova života, na način da poslodavci mogu koristiti oslobođenje za svakog radnika koji prvi put sklapa ugovor o radu na neodređeno vrijeme, bez obzira na prethodni staž u mirovinskom osiguranju. Dakle, mjera se odnosi na osobu koja se prvi put zapošljava po osnovi ugovora o radu neodređeno vrijeme, a do dana sklapanja ugovora o radu nije imala prethodno sklopljen ugovor o radu na neodređeno vrijeme bez obzira na starost. Dokaz o tome poslodavac može osigurati ispisom podataka Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje o statusu osiguranika iz kojega je vidljivo da je riječ o osobi koja do početka osiguranja po prijavi tog poslodavca, nije imala prethodno sklopljen ugovor o radu na neodređeno vrijeme.

Prognoze uspjeha turističke sezone gotovo uvijek se daju oprezno, pogotovo u vremenima s puno gospodarskih oscilacija u kratkom periodu. Trenutačno, pod okruženjem općeg povećanja cijena roba i usluga, cjenovna konkurentnost je jedan od bitnijih elemenata koji mogu utjecati na uspjeh sezone. Usto, uspjeh turističke sezone može ovisiti i o dobroj pripremi i predradnjama, kao što je pronalaženje i zapošljavanje sezonskih radnika. O tome, ali i o drugim pojedinostima vezanima uz rad sezonskih radnika, donosimo više u nastavku.

U tijeku je modernizacija i digitalizacija procesa oporezivanja te poboljšanje učinkovitosti nadzora i administrativnih postupaka. U tom smislu očekuju se značajne promjene u postupcima rada poreznih obveznika i njihovih knjigovodstava. U ovom tekstu donosimo pregled izmjena na području oporezivanja porezom na dodanu vrijednost (u nastavku teksta: PDV) te informacije vezano uz propisivanje obveze izdavanja eRačuna.

Porezni propis omogućava poslodavcima da nagrade svoje zaposlenike bez dodatnog poreznog opterećenja do 700,00 eura godišnje. U ovom kratkom članku donosimo ključne informacije o poreznom okviru i praktičnim smjernicama vezanim uz isplatu prigodnih nagrada, uključujući podatke vezane uz JOPPD obrazac i načine isplate.