Sukladno Konačnom prijedlogu novog Stečajnog zakona, postupci predstečajnih nagodbi provodit će se pred trgovačkim sudovima, prema mjesnoj nadležnosti za predstečajnog dužnika. Predstečajni postupak moći će se otvoriti samo ako sud utvrdi postojanje prijeteće nesposobnosti za plaćanje. Zakonodavac u prijedlogu zakona navodi da je, među ostalim, prijeteća nesposobnost za plaćanje činjenica nemogućnosti podmirenja jedne ili više evidentiranih osnova za plaćanje pri Financijskoj agenciji. Iz navedenog proizlazi da bi dužnik morao imati blokiran račun. Pri tome zakonodavac ne navodi duljinu trajanja blokade u kojoj bi se dužnik morao nalaziti da bi mogao podnijeti prijedlog za pokretanje postupka predstečajne nagodbe.
S obzirom na činjenicu da je nesposobnost za plaćanje propisana kao stečajni razlog, koji među ostalim uključuje nemogućnost podmirenja jedne ili više evidentiranih osnova za plaćanje pri Financijskoj agenciji u razdoblju dužem od 60 dana, možemo zaključiti da bi dužnik koji se nalazi u blokadi morao u roku kraćem od 60 dana pokrenuti postupak predstečajne nagodbe. Napominjemo da prema prijedlogu Stečajnog zakona postupak predstečajne nagodbe može osim dužnika pokrenuti i vjerovnik, ali uz suglasnost dužnika. Ako bi dužnik propustio taj rok, prema našem mišljenju, a sukladno prijedlogu zakona, dužnik bi izgubio pravo na pokretanje postupka predstečajne nagodbe i to iz razloga što bi nastupio jedan od dva stečajna razloga – nesposobnost za plaćanje – te bi se samo mogao pokrenuti stečajni postupak. Zakonodavac u ovom slučaju nije izričito propisao da je propuštanje navedenog roka zapravo razlog za otvaranje stečajnog postupka te da bi sud u tom slučaju trebao postupiti kao da je podnesen prijedlog za otvaranje stečajnog postupka.
Novi Stečajni zakon također predviđa obustavu svih neizvršenih osnova za plaćanje koje se vode pri Financijskoj agenciji kao što to propisuje i Zakon o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi. Međutim, prema prijedlogu novog Stečajnog zakona, osnove za plaćanje na koje ne utječe predstečajna nagodba, kao npr. tražbine radnika i prijašnjih radnika dužnika s osnove radnog odnosa, ne bi se obustavljale od izvršenja već bi se i dalje izvršavale pri Financijskoj agenciji. To zapravo znači da bi dužnik kojem je račun blokiran od strane radnika zbog toga što im nije isplatio plaću, naknadu plaće, otpremninu ili naknadu zbog ozlijede na radu ili profesionalne bolesti, i nadalje ostao u blokadi unatoč provođenju postupka predstečajne nagodbe, sve do namirenja radnika kao vjerovnika. Takav zakonski okvir postavlja pitanje svrsishodnosti provođenja postupka predstečajne nagodbe jer dužnik koji će se i nadalje nalaziti u blokadi samo će gomilati dugove prema vjerovnicima kao i trenutnim zaposlenicima.
Mišljenja smo da je novi Stečajni zakon prenormiran, sadrži previše izuzetaka i različitih mogućnosti koje su potpuno nepotrebne. Vrlo je upitno kako će se takav zakon provoditi u praksi i hoće li se uopće moći provoditi. Važeći Stečajni zakon u velikoj je mjeri prenormiran i zastario. Smatramo da bi novi Stečajni zakon u bitnome morao biti kraći od postojećeg, s manje izuzetaka i nepotrebnih formalnosti koje koče i usporavaju provođenje stečajnog postupka i u konačnici postaju same sebi svrha.
Daniel Deković, mag. iur.
Kada građanin otuđuje svoje nekretnine postoji mogućnost da postane obveznik plaćanja poreza na dohodak od imovine po osnovi otuđenja. Sukladno propisima o porezu na dohodak otuđenje nekretnina oporezuje se u dva slučaja: ako je nekretnina prodana ili na drugi način otuđena prije proteka dvije godine od dana njezine nabave i/ili ako je otuđeno više od tri nekretnine iste vrste ili više od tri imovinska prava iste vrste u razdoblju od pet godina od dana nabave nekretnine. U oba se slučaja ne oporezuje ukupni primitak, već samo ostvarena zarada odnosno razlika između primitka utvrđenog prema tržišnoj vrijednosti nekretnine koje se otuđuje i nabavne vrijednosti.
Izmijenjenim propisima o doprinosima od 1. siječnja 2025. redefinirana je mjera kojom se poslodavci oslobađaju od plaćanja doprinosa za zdravstveno osiguranje, a koja se odnosila samo na mlade osobe s kojom je ugovor o radu na neodređeno potpisan do 30 godine njegova života, na način da poslodavci mogu koristiti oslobođenje za svakog radnika koji prvi put sklapa ugovor o radu na neodređeno vrijeme, bez obzira na prethodni staž u mirovinskom osiguranju. Dakle, mjera se odnosi na osobu koja se prvi put zapošljava po osnovi ugovora o radu neodređeno vrijeme, a do dana sklapanja ugovora o radu nije imala prethodno sklopljen ugovor o radu na neodređeno vrijeme bez obzira na starost. Dokaz o tome poslodavac može osigurati ispisom podataka Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje o statusu osiguranika iz kojega je vidljivo da je riječ o osobi koja do početka osiguranja po prijavi tog poslodavca, nije imala prethodno sklopljen ugovor o radu na neodređeno vrijeme.
Prognoze uspjeha turističke sezone gotovo uvijek se daju oprezno, pogotovo u vremenima s puno gospodarskih oscilacija u kratkom periodu. Trenutačno, pod okruženjem općeg povećanja cijena roba i usluga, cjenovna konkurentnost je jedan od bitnijih elemenata koji mogu utjecati na uspjeh sezone. Usto, uspjeh turističke sezone može ovisiti i o dobroj pripremi i predradnjama, kao što je pronalaženje i zapošljavanje sezonskih radnika. O tome, ali i o drugim pojedinostima vezanima uz rad sezonskih radnika, donosimo više u nastavku.
U tijeku je modernizacija i digitalizacija procesa oporezivanja te poboljšanje učinkovitosti nadzora i administrativnih postupaka. U tom smislu očekuju se značajne promjene u postupcima rada poreznih obveznika i njihovih knjigovodstava. U ovom tekstu donosimo pregled izmjena na području oporezivanja porezom na dodanu vrijednost (u nastavku teksta: PDV) te informacije vezano uz propisivanje obveze izdavanja eRačuna.
Porezni propis omogućava poslodavcima da nagrade svoje zaposlenike bez dodatnog poreznog opterećenja do 700,00 eura godišnje. U ovom kratkom članku donosimo ključne informacije o poreznom okviru i praktičnim smjernicama vezanim uz isplatu prigodnih nagrada, uključujući podatke vezane uz JOPPD obrazac i načine isplate.